Skoda - glosarul tehnic ABC: Ce trebuie să ştim despre automobilul nostru!
Ce este ESP-ul, cum funcţionează un airbag, de ce depinde consumul de carburant? Există multe întrebări tehnice. În glosarul tehnic ABC găsiţi răspunsurile la aceste întrebări, explicaţiile noţiunilor având un caracter general, fără referire la anumite linii de modele sau dotări speciale.
ABS
Sistem de antiblocare roţi la frânare - împiedică blocarea roţilor la frânare, autoturismul rămânând astfel controlabil şi în cazul unei frânări puternice.
AFM
Model maşină adaptivă - la modelele Octavia, toate datele furnizate de ESP sunt stocate şi prelucrate. Reacţia sistemului ESP este astfel ajustată la stilul de condus al fiecăruia.
Airbagurile
Airbagurile (frontale, laterale sau pentru cap) – în caz de accident acest sistem are rolul de a împiedica impactul părţii superioare a corpului cu volanul sau cu planşa de bord, prin gonflarea unei perne de aer. Airbagurile se declanşează începând de la o viteză de 25 km/oră. Senzorii din automobil înregistrează locaţia impactului şi declanşează airbagurile respective (în caz de impact lateral numai airbagurile laterale – vezi şi “airbaguri laterale”, în caz de impact frontal numai airbagurile frontale).
Airbagurile laterale
Servesc la protejarea pasagerilor în cazul unui impact lateral. Aceste airbaguri sunt integrate în spătarele scaunelor fiind comandate de unitatea electronică centrală a airbagurilor iar umflarea acestora are loc numai în caz de impact lateral.
Alarma auto
Împiedică tentativele de pătrundere prin efracţie în automobil şi furtul din acesta. La autoturismul închis/încuiat, sunt supravegheate spaţiul motor, portbagajul, uşile, radio-ul şi contactul motor (în funcţie de nivelul de echipare respectiv dotări se supraveghează şi spaţiul interior al autoturismului). În cazul unei tentative de pătrundere în autoturism, sunt declanşate semnale de avertizare acustice şi optice (cca. 30 sec.).
Amortizarea fonică
Un nivel scăzut de zgomot respectiv emisii fonice creează pe de-o parte premisa unei deplasări confortabile cu autoturismul, pe de altă parte micşorarea poluării fonice a mediului înconjurător. Zgomotul provocat de curenţii de aer poate fi diminuat printr-o bună aerodinamică a autoturismului.
ASR
Sistemul de reglarea a forţei de tracţiune – reduce momentul de rotaţie al motorului în cazul în care, la demaraj, roţile tind să patineze, asigurând astfel o aderenţă mai bună pe drumurile cu aderenţă scăzută, nisip, zăpadă sau gheaţă. Dacă o roată începe să patineze, calculatorul motorului reduce sistematic cantitatea de combustibil injectat, lucru prin care puterea motorului, şi cu aceasta, forţa de tracţiune care trebuie transmisă, se reduce.
CAN-Bus
CAN-Busul este un sistem de transmitere a datelor format dintr-o reţea de legatură între calculatoarele autovehiculului, comunicarea realizându-se prin două fire. Avantajul acestui sistem este numărul redus de cabluri din autovehicul.
Capacitatea cilindrică
Capacitatea cilindrică reprezintă suma volumelor dislocate de pistoanele motorului prin mişcarea din punctul mort inferior până în punctul mort superior. Capacitatea cilindrică a motorului cuprinde capacităţile cilindrice ale tuturor cilindrilor în functie de numărul de cilindri. Unitatea de masura a capacitaţii cilindrice a unui motor este cm3.
Cat Vision
Când se întunecă, funcţia "CatVision" iluminează subtil habitaclul, fără a distrage însă antenţia şoferului.
Climatronic
Reprezintă denumirea generică a instalaţiei de climatizare automată, comandată electronic, care generează şi menţine temperatura dorită în habitaclu. În acest scop sunt modificate în mod automat, temperatura, cantitatea şi distribuţia aerului evacuat. Instalatia include în calcul şi intensitatea radiaţiei solare, reglarea manuală a parametrilor devenind astfel inutilă.
Coeficientul aerodinamic
CW – acest coeficient descrie aerodinamicitatea autoturismului, valoarea de 0,3 fiind considerată bună.
Computer de bord
Computerul de bord este un sistem electronic care calculează şi afişează parametri de funcţionare utili conducătorului auto. Printre informaţiile afişate de acesta se numără: temperatura exterioară, consumul instantaneu (în l/100 km), consumul mediu (în l/100 km), viteza medie de deplasare, distanţa parcursă în kilometri si durata deplasării.
Cuplajul Haldex
Cuplajul Haldex este un sistem de cuplare, care distribuie în caz de nevoie forţa de tracţiune pe puntea din spate. La Skoda Octavia Combi 4x4 tracţiunea se realizează cu ajutorul punţii faţă, iar atunci când este necesar, tracţiunea este preluată de cuplajul Haldex, fiind posibilă astfel cuplarea punţii spate.
Cutia de viteze automată
Este un sistem care permite cuplarea automată a treptelor de viteză în funcţie de: poziţia pedalei de acceleraţie, viteza autovehiculului etc.
Diferenţialul
Diferenţialul este parte componentă a cutiei de viteze şi a transmisiei funcţia acestuia fiind distribuirea momentului de rotaţie al motorului către roţile motoare ale autoturismului. În viraje, roţile au turaţii diferite: roata din exteriorul virajului parcurge o distanţă mai mare şi se învârte cu o turaţie mai mare decât roata din interiorul virajului.
DSR
Driver Steering Recomandation - ajutor la virare - în situaţii de criză ajută şoferul să stabilizeze maşina prin transmiterea unui moment de rotaţie mic, recomandând astfel şoferului corectarea intuitivă a direcţionării (“contra-manevră”), pentru a susţine astfel în mod activ funcţia ESP.
Duze încălzite pentru spălarea parbrizului
Duzele stropitoare ale instalaţiei de spălare a parbrizului pot fi încălzite, împiedicându-se astfel, în anotimpul rece, înfundarea prin îngheţ a acestora.
EBV/EBD
Distribuţia electronică a forţei de frânare - la autoturismele cu tracţiune faţă, partea din faţă este mai grea decât partea din spate, astfel încât în cazul acţionării frânelor, centrul de greutate al autoturismului se deplasează spre faţă, aderenţa roţilor spate scăzând simţitor. Prin distribuţia forţei de frânare, frânarea automobilului se realizează mai eficient.
EDS
Blocarea electronică a diferenţialului - dacă o roată motoare pierde aderenţă, împiedicând deplasarea autoturismului, această roată este frânată. Forţa de tracţiune va fi astfel deviată către roţile cu aderenţă mai bună, permiţând astfel deplasarea.
ESBS
Enhanced Stability Brake System - sistem de frânare cu stabilizare electronică - îmbunătăţeşte, prin acţiuni bine calculate asupra sistemului de frânare, stabilitatea maşinii în viraje, permiţând păstrarea traiectoriei ideale.
ESP
Program electronic de stabilitate - îmbunătăţeşte, prin acţiuni bine calculate asupra sistemului de frânare şi asupra unităţii de control a motorului, împiedicând pierderea aderenţei.
Farurile adaptive
Farurile adaptive - urmăresc curba în functie de rotaţia volanului, oferind astfel o vizibilitate superioară.
Această opţiune include şi proiectoare de ceaţă cu funcţie Cornering. Acest sistem aprinde automat farul de ceaţă de pe partea stângă sau de pe cea dreaptă, în funcţie de direcţia de virare, iluminând drumul.
Farurile Bi-Xenon
În cazul farurilor Bi-Xenon, sistemul Xenon este utilizat atât pentru luminile de întâlnire cât şi pentru cele de drum. Schimbarea între faza scurtă şi faza lungă se realizează în 12 milisecunde prin deplasarea unei diafrageme, acţionată electromagnetic, în interiorul farului.
Filtrul de praf şi polen
Reduce cu ajutorul cărbunelui activ incorporat mirosurile şi substanţele nocive, care pot pătrunde prin galerii în interiorul autoturismului. Pe suprafaţa cărbunelui activ se modifică chimic sau se precipită substanţele nocive. De exemplu ozonul (nociv) se transformă astfel în mare parte în oxigen.
Frâne cu discuri ventilate
Discurile dirijeaza căldura degajată în timpul procesului de frânare contribuind astfel la creşterea performanţei frânarii.
Frânele cu disc
Faţă de frâna cu tambur, frâna cu disc are avantajul dimensiunii reduse, al formei compacte, al greutaţii reduse şi al eficienţei ridicate.
Temperatura unei frâne cu disc poate să atingă până la 500oC, aceasta fiind motivul pentru care discurile frânelor faţă sunt ventilate prin interior.
Funcţia Memory
Funcţia Memory pentru scaunul şoferului – oferă posibilitatea de a memora poziţiile individuale ale scaunului şi ale oglinzlori. Sistemul dispune de trei memorii. În cazul schimbării conducătorului auto scaunul şi oglinda pot fi aduse automat în poziţia memorată.
Functia Coming Home
Lumina de întâlnire va rămâne aprinsă pentru scurt timp după părăsirea automobilului iluminând astfel accesul spre locuinţă.