Sunt inginer de radare, si stiu ca aceste avioane pot fi vazute si cu radarele obisnuite, mai depinde si de conditiile date, ele nu sunt chiar invizibile. Pentru ca un avion sa devina invizibil, i se da o forma mai ciudata, plana, se elimina imbinarile si colturile. Astfel semnalul reflectat de tinta este slab, si la distante mari avionul nu este detectat de radar. Totusi de la o anumita distanta, de ordinul kilometri, zeci de km, acesta devine vizibil, dar este prea tarziu pt a fi combatut. Avionul din filmulet a fost doborat cu artileria si nu cu rachete, alte detalii nu stiu, dar pot sa intuiesc. Soldatii iugoslavi erau pe pozitie, iar piesele de artilerie erau automatizate, si in momentul in care radarul a detectat avionul, tunurile au fost pozitionate imediat pe tinta. E vorba de 3 secunde pt acest lucru, iar operatorul uman nu are decat sa apese un buton.
Razboiul din Yugoslavia a fost prin 1999, daca imi aduc eu bine aminte. Filmuletul il am de pe reteaua caminului studentesc al unei academii militare.
Este normal ca SUA sa nege aceste lucruri, doar nu or fi tampiti sa spuna ca cel mai bun avion al lor, varful de tehnologie este vulnerabil.
Problema este ca aceste avioane nu sunt vulnerabile in fata radarelor moderne care lucreaza la frecvente de ordinul GHz, ci tocmai in fatza radarelor vechi, din anii '60, acelea folosind frecvente mai mici, de ordinul zeci sau sute de MHz, frecvente la care avioanele sunt vizibile. Si in Europa de est au mai ramas inca in picioare astfel de relicve, care inca isi mai fac treaba. Daca nu stiati, noi avem radare de la americani, moderne...si in timpul razboiului din Iugoslavia au fost deconectate prin satelit (apareau fel de fel de defectiuni si erau inutilizabile), asa ca am ramas tot cu baza in cele vechi rusesti...si culmea este ca cele de la Timisoara au vazut toate aceste avioane invizibile. Insa aceste informatii nu sunt pt publicul larg...nu merge nimeni la ziar sa spuna asa ceva...
|