In urma cu cateva saptamani am avut placerea sa imi petrec o zi in cadrul unui eveniment auto organizat in Sant'Agata Bolognese. Oraselul unde s-a nascut o legenda, din frustrarile unui fabricant de tractoare nemultumit, a ajuns sa sa gazduiasca intr-un mic parc din centru reuniunea mai multor nume sonore ale intrustriei auto italiene : Maserati, Pagani, Ducati, si bineinteles Lamborghini.
Dupa ce a fost invatata lectia de grandoare pe care Enzo i-o daduse lui Ferruccio, azi nu mai este nici o problema in a pune alaturi Maserati cel plin de traditie si Pagani cel parca venit de nicaieri. Chiar daca acesta din urma pare hotarat sa aduca haos si sa refaca ierarhii in cercul atat de restrans si prestigios al constructorilor de supermasini. Vechi si nou, traditional si modern convietuiesc minunat pe tot cuprinsul Italiei, iar acest eveniment auto reprezenta parca chiar o bucatica din cultura si istoria italiana, unde noii veniti pot sta la masa celor mari, daca demostreaza ca se pot ridica la nivelul cerut de inaintasi.
Evenimentul in sine desi micut ca si anvergura, mi-a parut destul de complex ca si organizare, si acesta a fost un alt aspect de care am fost interesat in vizita mea. Manifestarea se afla abia la adoua editie, si sub numele de "Artigianato e Motori" vrea sa ofere publicului si altceva decat obisnuitele intalniri ale impatimitilor auto. Alaturi de participarea oficiala a constructorilor mentionati si de intalnirea organizata de Clubul Maserati Italia, in perimetrul evenimentului timp de doua zile au fost prezenti diferiti artizani italieni. Standuri cu produse populare artizanale am mai vazut, dar ce mi-a placut aici a fost ca la fiecare stand, fie ca era al unui sticlar, sculptor sau chiar fierar, pe langa produsele expuse spre vanzare, putei sa il vezi pe omul de le produsese la lucru, facand exact acele produse artizanale. Mi-ar placea sa ii vad si la noi la lucru pe vanzatorii de kitschuri cum incearca sa incropesca pe loc chinezariile de le vand ! Pe langa aceste standuri, mai fusese ridica si o scena, unde seara aveau loc concerte ale unor formatii locale, si pentru ca in acea zi se desfasura si cursa moto de la Misano, multi dintre participanti si vizitatori se retrasesera la o terasa din apropiere pentru a urmari Marele Premiu.
Toate astea insa paleau in fata adevaratelor atractii, masinile. A fost pentru prima oara cand am vazut pe viu MC Stradale, GranCabrio, Zonda sau 695 Tributo Ferrari, pe langa alte modele mai vechi si mai noi de Maserati. MC Stradale este fiorosa si un pic infricosatoare, pe cat de elegant este GranTurismo, pe atat de rebela pare varianta mai hardcore a coupe-ului de lux. Este uimitor cat de mult pot sa transforme aspectul unei masinii un paint job si cateva apendice aerodinamice. Impresionant este si GranCabrio. Luxos, impunator, mare. Inca un motiv de a invidia stilul de viata al celor bogati si frumosi. Ca si alfist, sunt obisnuit sa imi numesc masina "diva" si sa ii accept caracterul capricioas. Ca si posesor de Maserati, banuiesc ca satisfactia este inzecita, cum mult mai mari sunt si cerintele masinii. Din sirul lung de masini apartinand membrilor clubului, prefera mea mea era o superba 3200, bineinteles rosie, completa cu superbele stopuri bumerang. Oi fi deochiat-o, sau o fi fost caracterul ala de Alfa la puterea a zecea, insa chiar atunci cand am declarat acea masina ca fiind preferata mea, rosie si frumosa, ea a decis ca este momentul sa faca o scena : in mod rusinos, de sub motor a inceput sa curga un lichid dubios. Posesorii de Maserati sunt insa si ei oameni, la fel precum alfistii, pentru ca numai decat ce ii ridicase proprietarul capota in cautarea problemei, s-a si strans tot clubul in jurul lui, care cu o cheie, care cu un sfat. Nu stiu daca problema a fost rezolvata pana la urma, insa tot ca un plus pentru organizatori, am observat si camionul de tractare care statea frumusel intr-o margine si astepta sa (nu) fie folosit.
Ironic insa, la o intalnire Maserati, cel mai impresionat am fost de Pagani Zonda. Intr-o lume in care suntem cu totii obisnuiti cu prezente exotice precum Ferrari sau Lamborghini, este greu sa mai fii uimit cu adevarat de vreo masina. Pagani Zonda reuseste acest lucru. E exact ca visul unui pusti teribilist : garda la sol invizibila, carlinga de avion de vanatoare pe post de habitaclu, evacuare luata parca de pe o racheta NASA. Si o placuta intre scaune, un pomelnic al prea fericitului posesor, in care se aducea la cunostinta muritorilor de rand ca acel OZN cu roti fusese construit special pentru un tip al carui lung nume incepea cu Abdulah si se termina cu Muhammad. Preafericit trebuie sa mai fii de catre Allah sa poti sa conduci asa ceva !
Un alt lucru de admirat din partea gazdelor este ca au inclus in program vizite organizate la fabrica Pagani si Muzeul Maserati. Pentru cei ce nu stiu, intamplator sau nu, toate numele astea celebre si sonore la care viseaza toti impatimitii de motoare ( Ferrari, Lamborghini, Pagani, Maserati, Ducati, De Tomaso ) se afla la o distanta de cativa zeci de km una de alta. Poate o fi ceva cu pamantul asta de i-o fi influentat pe oameni, sau poate au ales sa fie aprope unii de altii pentru a isi putea supraveghea mai bine fiecare miscare. Vizitele erau deschise si publicului nu doar participantilor, organizatorii inchiriasera un autocar pentru aceasta, pretul cerut fiind usor mai mic decat cel pe care ar fi trebuit platit in cazul unei vizite individuale. Asadar mi-am zis ca era ocazia ideala de a vizita Muzeul Maserati de langa Modena. In fapt, o colectie privata a unuia de face branza, sau dupa cum am fost corectat - Parmigiano Reggiano, istorie italiana intrata in uzul cotidian, aproape un substantiv comun. Muzeul-colectie privata se intr-o zona rurala langa Modena, pe domeniul mai sus numitului producator de cas, alaturi de o mare ferma de vaci unde se proceseaza produsele lactate. Incursiuneanea a fost excelenta, pacat insa ca in binecunoscutul stil italian, trebuie sa fie ceva care sa nu functioneze cum trebuie : muzeul era inchis, nimeni nu stia nimic de vizita nostra organizata. Ne-am intors oarecum dezamagiti, unde am primiti scuzele organizatorilor, banii inapoi, si promisiunea ca vom fi anuntati telefonic de o viitoare vizita organizata la
Colectia Panini.
Una peste alta a fost zi placuta, o prima experienta pentru mine de genul acesta, m-am convins inca o data ca vreau un Maserati. Un singur regret mi-a ramas, pe care aveam sa il descopar abia mai spre seara : daca nu m-as fi dus acolo, as fi putut sa merg la un alt eveniment auto, intr-un alt oras nu departe, unde as fi putut sa vad pe viu
Alfa Zagato TZ3 Stradale alaturi de alte bijuterii unice. Doar in Italia risti sa nu poti sa iti astamperi setea de motoare, pentru ca doar aici se organizeaza doua evenimenimente care trebuie bifate de un pasionat, in aceeasi zi !
Mai multe poze se pot vedea
aici.