Go Back   Forum 4Tuning > Masini & Tuning > Discutii generale masini > Generalitati tuning

Generalitati tuning Tuning, Sfaturi utile, Trend-uri, Noutati, Discutii, Generalitati

Closed Thread
 
Thread Tools
Old 03-10-04, 11:55   #1
CataNOS

Stage 5
 
CataNOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Posts: 1,376
Default Inainte sa intrebati daca se poate monta TURBO pe masina X..

Daca ai de gand sa iti pui turbo, care sufla cu o presiune mai mar de 0.5-0.6 bar, este obligatoriu sa mai faci si alte \"mici modificari\".
Spre exemplu, pe langa generalitati ca adaptarea sistemelor de admisie, alimentare, evacuare si aprindere, nu foarte ieftine nici ele, sa fii nevoit sa schimbi si o mare parte din piesele motorului, transmisiei si franelor.
Deci, daca tragi linie si aduni... e vb de mai multi bani si modificari tehnice decat ai crede.
Sa nu credeti ca sunt impotriva turbo-tuning-ului. Dimpotriva. Prin acest procedeu motorul tau dezvolta mai multi cai putere, un cuplu mare la turatii reduse, consuma mai putin, emite mai putine noxe, si este mai usor decat daca i s-ar fi marit cilindreea. Dar unde sunt dezavantajele? Ca daca n-ar fi, orcine ar face un turbo-tuning. In principiu, in afara celor de mai sus, nu prea sunt daca aceasta operatiune e facuta de un tuner destept, nu de nea` cutare, mecanicu blocului. Si ca sa te feresti de \"priceperea\" acestuia, trebuie sa stii ce presupune montarea unui turbocompresor.
Primul lucru care trebuie schimbat este galeria de evacuare. Nu doar colectorul de gaze, ci tot esapamentul. Daca ii bagi motorului tau pe gat mai mult aer, trebuie sa-l ajuti sa si expire surplusul de gaze generat.
Incepand de la toba de foc si pana la evacuarea cromata, pe care o afiseaza cu mandrie posteriorul masinii tale, toate trebuie sa aiba un diametru mai mare si o mai mare rezistenta la caldura. Daca ai catalizator, si asta trebuie inlocuit.
Si daca tot ti-ai montat turbo ca sa-i dai mai mult aer, evident ca acest aer trebuie sa intre pe undeva. Deci trebuie ceva modificari si la sistemul de admisie. In primul rand, sunt necesare un filtru mai mare si o tubulatura cu un diametru mai mare. Si pentru ca vrei maximum de performante, iar aerul fierbinte suflat de turbina nu este util, in sistemul de admisie trebuie montat si un intercooler. Ai un intercooler, trebuie modificat si sistemul de racire. Bine, presupun ca ai facut-o deja pentru a raci turbocompresorul.
Daca crezi ca asta e tot, u r sooooo wrong.. Daca nu stii, orice motor cu combustie interna, ca sa functioneze, are nevoie de un raport stoichiometric de 14.7 litri de aer la un litru de combustibil. Daca vrei ca motorul tau turbo sa functioneze, trebuie sa pastrezi acest raport, deci, cand suplimentezi cantitaea de aer, trebuie sa suplimentezi si cantitatea de carburant care intra in cilindri. Si daca arzi mai mult combustibil, motorul tau va genera mai multa putere.
Simplu, nu? Dar cum faci acest lucru? Daca motorul tau se hraneste dintr-un carburator (sau mai multe), atunci e simplu: turbina baga aer cat poate si motorul isi trage cata benzina ii trebuie prin difuzorul carburatorului. Daca ai un motor pe injectie (benzina, motorina, nu conteaza), atunci iti trebuie o pompa de injectie cu debit mai mare si injectoare pe masura. Si daca ai si overboost, te-ai facut si cu cativa cai in plus. Si pentru ca toate componentele enumerate sa functioneze, nu trebuie uitat de managementul electronic al motorului.
Am uitat, si mie lene sa scriu mai sus (deja am scris destul) Montarea unui turbocompresor care sufla cu 0.5-0.6 bar trebuie obligaoriu sa fie insotita de reducerea raportului de compresie. In cazcontrar, bye-bye engine!! Pistoanele, bielele, bolturile si arborele cotit montate intr-un motor aspirat nu rezista la fortele (de torsiune si la presiuni) care apar la intrarea in functiune a turbinei, deci trebuie inlocuilte. Un rol major il are si ungerea. Inima turbinei trebuie unsa in permanenta, deci trebuie o pompa de ulei cu un debit mai mare, canalele si conductele prin carea ajunge uleiul la turbo si un ulei care isi pastreaza proprietatile la temperaturi ridicate. Ideala ar fi si montarea unui radiator de ulei (mai ales in cazul supraalimentarii). In acest caz nici transmisia originala nu mai face fata.. Dar, poate cel mai important, afecteaza si sistemul de franare.
CataNOS is offline  
Old 26-10-04, 08:51   #2
Gabi_323i

Stage 5
 
Gabi_323i's Avatar
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,014
Member of:
[BMW]
Default

poate ne spui si de unde ai preluat articolul, daca nu, zic eu
sa stii ca unii mai au colectii de reviste, pe care le mai si citesc
Gabi_323i is offline  
Old 31-10-04, 18:48   #3
Jeff

Stage 5
 
Jeff's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 888
Default

B 31 FXN, daca ai mai citit si alte articole destepte, ar fi interesant sa ni le impartasesti si noua, cum a facut CataNOS - iti garantez ca nimeni nu se va supara c-ai plagiat...
Pana atunci, CataNOS, mersi si mai baga
__________________
Romanian Dragracing Site
Jeff is offline  
Old 01-11-04, 11:26   #4
Murarashu

Stage 3
 
Murarashu's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 138
Default

turbo`ul ajuta mai mult la turatii inalte, cand au gazele presiune si face suflanta ture. De asta si masinile de raliu tin din transmisie motorul numai in regimuri inalte.

mai sus zici ca scade consumul, dupa aceea mai jos zici ca arzi mai mult combustibil... de fapt, din cate stiu eu, de obicei creste consumul, asta daca nu cumva operatiunea e facuta intr`adevar de un mare maestru cu centura neagra 666 Dan in motoare.
Murarashu is offline  
Old 19-11-04, 20:42   #5
Xdriver

Stage 5
 
Xdriver's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 930
Member of:
[PARTICIPANT CURSE]
[CSR]
[Opel]
[Old School Cars]
[FORD]
Default

La motoarele cu aprindere prin comprimare turbo-ul scade consumul de combustibil. iar la cele cu aprindere prin scanteie consumul creste.
Xdriver is offline  
Old 22-12-04, 21:53   #6
CataNOS

Stage 5
 
CataNOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Posts: 1,376
Default

B 31 FXN nu mai stiu de unde am luat articolul .. parca Motor Xtrem.
Crede-ma k nu am bagat articolul doar de dragul de a avea un nr cat mai mare de posturi. Stiu si eu ce inseamna chestiile scrise acolo pt k asta fac la facultate (poli-automobile). Si in al doilea rand si eu am colectie de reviste auto (cam 100 kg ))))

Bafta!

10x Jeff 4 support
CataNOS is offline  
Old 22-12-04, 22:09   #7
Gabi_323i

Stage 5
 
Gabi_323i's Avatar
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,014
Member of:
[BMW]
Default

imi cer scuze, postul de mai sus este mai vechi si suna cam agresiv, imi cer scuze din nou, ideea era ca l-ai scris ca si cum ar fii scris de tine, si de fapt nu e
__________________
BMW E30 324td S50B30 Twin Turbo Touring (Pt moment la grupa mica M50B25)
BMW E21 325iX M50 Turbo - Proiect ...
Gabi_323i is offline  
Old 22-12-04, 22:53   #8
CataNOS

Stage 5
 
CataNOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Posts: 1,376
Default

pai eu l-am dactilografiat. Si macar pt munca de a tasta atat am scris-o mai personal.
CataNOS is offline  
Old 06-01-05, 16:32   #9
SEBASTIAN

Stage 5
 
SEBASTIAN's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 12,504
Member of:
[Mitsubishi]
[PARTICIPANT CURSE]
[SUBARU]
Default LEGAL RACING


Complicat subiect, foarte amplu.
Supercharger adica turbocompresor sau compresor.
Cum functioneaza in mare un motor cred ca stiti, si pentru un randament bune ai nevoie de un anumit amestec intr-o proportie bine stabilita in functie de regim cel mai greu fiind in regimurile tranzitorii.
Supraalimentarea se face introducand cumva aer fortat in admisie si incercand ca aerul sa nu fie foarte cald, pt ca in unitatea de vol sa condensezi cat mai mult oxigen.
Daca ai aer ai acum nevoie de un amestec optim si atunci trebuie benzina si cu cat cresti presiunea in admisie trebuie sa cresti si cantitatea de combustibil.
Regimul si functionarea motorului supraalimentat sunt foarte greu de povestit in cuvinte au mi de regimuri de functionare in functie de toti paramatrii din jur.
La un turbo clasic la turatie joasa si in regimul de mers in gol presiunea e foarte ica in admisie.Pui sarcina accelerezi si o sa creasca presiunea cand gazele de evacuare antreneaza turbina.
Daca ai un turbo mare , exagerat de mare nu-l poti antrena sau o faci prea sus la 6500 si masina tureaza pana la 7000 iar incarcarea turbinei se face sub capacitate.
Daca ai un turbo mic il antrenezi repede iar sus in ture nu poate face presiune motorul sugand tot sau intra in cavitatie un fel de rezonanta unde turbina patineaza in gol se invarte atat de repede incat nu incarca cu aer si atunci mergi sub aspirat.
Un motor normal cu turbo se calculeza cam asa.Prezenta turbo trebuie sa se faca simtita pe la 2500-3000 impinge un maxim care coincide cu cuplul pana la 4000-4500, mentine cu o scadere usoara pana pe la 6000-6500 apoi spre 7000 se descarca.Asta se obtine prin calcularea exacta a turbinei sau o mica supradimensionare cu un control electronc care mentine presiunile dorite.
Noile motore turbo sun de fapt biturbo in serie o turbina mica pt ture mici care se trece printr-un bipas si intra la ture mari cea de a doua de dimensiune mare.
O sa vedeti ca pe motoare mari care inghit mult aer se pun pt randament mai bun cate doua sau mai multe turbine.Fiind mici au inertie mica si intra bine in ture.Daca era una mare cu un debit echivalent ar fi fost antrenata mult prea tarziu desi e posibil sa elibereze aceasi putere maxima in ture inalte.
Cam asta e grosso modo filosofia turbinei.
La compresor e un pic altfel e antrenat de obicei in streans raport cu turatia, intra mai repede da un cuplu liniar mare si fara socuri, iar prtesiunea creste cu turatia fiind reglata sa nu sara din valorile prestabilite in timplu functionarii.
Ca sa intru la subiect e bine sa pui turbo cam la orice masina dar asta cand uiti de costuri.
__________________
Professional DynoTuning
sebastian@racingcode.ro
0723691731

SEBASTIAN is offline  
- Copyright 2024 4Tuning -