Daca ai de gand sa iti pui turbo, care sufla cu o presiune mai mar de 0.5-0.6 bar, este obligatoriu sa mai faci si alte \"mici modificari\".
Spre exemplu, pe langa generalitati ca adaptarea sistemelor de admisie, alimentare, evacuare si aprindere, nu foarte ieftine nici ele, sa fii nevoit sa schimbi si o mare parte din piesele motorului, transmisiei si franelor.
Deci, daca tragi linie si aduni... e vb de mai multi bani si modificari tehnice decat ai crede.
Sa nu credeti ca sunt impotriva turbo-tuning-ului. Dimpotriva. Prin acest procedeu motorul tau dezvolta mai multi cai putere, un cuplu mare la turatii reduse, consuma mai putin, emite mai putine noxe, si este mai usor decat daca i s-ar fi marit cilindreea. Dar unde sunt dezavantajele? Ca daca n-ar fi, orcine ar face un turbo-tuning. In principiu, in afara celor de mai sus, nu prea sunt daca aceasta operatiune e facuta de un tuner destept, nu de nea` cutare, mecanicu blocului. Si ca sa te feresti de \"priceperea\" acestuia, trebuie sa stii ce presupune montarea unui turbocompresor.
Primul lucru care trebuie schimbat este galeria de evacuare. Nu doar colectorul de gaze, ci tot esapamentul. Daca ii bagi motorului tau pe gat mai mult aer, trebuie sa-l ajuti sa si expire surplusul de gaze generat.
Incepand de la toba de foc si pana la evacuarea cromata, pe care o afiseaza cu mandrie posteriorul masinii tale, toate trebuie sa aiba un diametru mai mare si o mai mare rezistenta la caldura. Daca ai catalizator, si asta trebuie inlocuit.
Si daca tot ti-ai montat turbo ca sa-i dai mai mult aer, evident ca acest aer trebuie sa intre pe undeva. Deci trebuie ceva modificari si la sistemul de admisie. In primul rand, sunt necesare un filtru mai mare si o tubulatura cu un diametru mai mare. Si pentru ca vrei maximum de performante, iar aerul fierbinte suflat de turbina nu este util, in sistemul de admisie trebuie montat si un intercooler. Ai un intercooler, trebuie modificat si sistemul de racire. Bine, presupun ca ai facut-o deja pentru a raci turbocompresorul.
Daca crezi ca asta e tot, u r sooooo wrong.. Daca nu stii, orice motor cu combustie interna, ca sa functioneze, are nevoie de un raport stoichiometric de 14.7 litri de aer la un litru de combustibil. Daca vrei ca motorul tau turbo sa functioneze, trebuie sa pastrezi acest raport, deci, cand suplimentezi cantitaea de aer, trebuie sa suplimentezi si cantitatea de carburant care intra in cilindri. Si daca arzi mai mult combustibil, motorul tau va genera mai multa putere.
Simplu, nu? Dar cum faci acest lucru? Daca motorul tau se hraneste dintr-un carburator (sau mai multe), atunci e simplu: turbina baga aer cat poate si motorul isi trage cata benzina ii trebuie prin difuzorul carburatorului. Daca ai un motor pe injectie (benzina, motorina, nu conteaza), atunci iti trebuie o pompa de injectie cu debit mai mare si injectoare pe masura. Si daca ai si overboost, te-ai facut si cu cativa cai in plus. Si pentru ca toate componentele enumerate sa functioneze, nu trebuie uitat de managementul electronic al motorului.
Am uitat, si mie lene sa scriu mai sus (deja am scris destul) Montarea unui turbocompresor care sufla cu 0.5-0.6 bar trebuie obligaoriu sa fie insotita de reducerea raportului de compresie. In cazcontrar, bye-bye engine!! Pistoanele, bielele, bolturile si arborele cotit montate intr-un motor aspirat nu rezista la fortele (de torsiune si la presiuni) care apar la intrarea in functiune a turbinei, deci trebuie inlocuilte. Un rol major il are si ungerea. Inima turbinei trebuie unsa in permanenta, deci trebuie o pompa de ulei cu un debit mai mare, canalele si conductele prin carea ajunge uleiul la turbo si un ulei care isi pastreaza proprietatile la temperaturi ridicate. Ideala ar fi si montarea unui radiator de ulei (mai ales in cazul supraalimentarii). In acest caz nici transmisia originala nu mai face fata.. Dar, poate cel mai important, afecteaza si sistemul de franare.