A treia parte despre ce putem modifica la masina noastra se refera la motor. Cand ridicam capota vedem o multime de elemente ce merita schimbate sau modificate, pentru a avea un plus de putere, daca ne dorim o masina mai performanta. Iata primele 10 lucruri pe care le putem modifica la motor, pentru a fi mai rapizi decat cel de langa noi!
Din capul locului vrem sa mentionam ca la motor treburile sunt mai delicate. Este recomandata parerea unui specialist, inainte sa ne apucam de modificari. Nu doar pentru ca exista riscul sa ne trezim cu motorul bucati, dar si pentru ca sigur, vrem sa avem un motor care merge in parametri, eficient si puternic. O modificare gresita sau o modificare omisa poate duce la rezultate neplacute – alti bani, alta distractie.
Tuningul motor este costisitor, de aceea trebuie facut cu cap si in locuri specializate sau de catre oameni cu experienta. Oricum, sunt multe lucrurile care pot fi schimbate sub capota unei masini. Acum vom aminti doar 10, cele mai intalnite si la indemana.
1. Filtrul de aer
Probabil cel mai accesibil accesoriu din cadrul motorului ce se schimba este filtrul de aer. Sunt multe conceptii nu tocmai reale, referitoare la filtrul de aer si functionalitatea sa. Mai ales la cele sport, gresit numite sport, mai degraba conice. Sau chiar daca nu sunt conice sunt mai degraba aerisite, gratie materialului care permite mai mult aer sa patrunda in motor. Lumea crede ca un filtru sport aduce un plus de putere considerabil. In urma unor teste, s-a dovedit ca un filtru de acest gen poate sa scada puterea masinii, o poate pastra identica sau i-o poate creste. Oricum, cresterea de putere este foarte timida, de ordinul catorva cai putere, total insesizabila. Sunetul admisiei insa va fi mai puternic, fapt care de obicei da impresia soferului ca masina fuge mai tare.
Un filtru de aer poate fi montat fie singur, fie cu tubulatura de admisie dedicata masinii cu pricina. Teoretic, un traseu de admisie aftermarket poate sa raceasca temperatura aerului care intra in motor, motiv pentru care este un plus de putere.
Exista mai multi producatori de filtre sport auto, insa numai preferintele voastre fac diferenta. Firme cu reputatie si traditie precum
K&N au facut teste pe masini timp indelungat si de obicei afirma cu exactitate plusul de putere pe care il da filtrul cel nou.
2. Galeria de admisie
Daca tot am inceput cu aerul, sa continuam cu el. O metoda mai avansata de tuning motor este schimbarea galeriei de admisie. De obicei aceasta se schimba cand montam un mijloc de supraalimentare, dar se poate schimba si la un motor aspirat. Scopul este de a lasa mai mult aer sa intre in motor. Fie ca punem o galerie custom, facuta special pentru motorul masinii, fie ca punem una aftermarket, din inox, aluminiu sau carbon, motorul, alaturi de alte modificari, va trage aer mai bine. Cu un plus de benzina, in amestec cu aerul care intra, va rezulta o putere mai mare.
3. Galeria de evacuare
Asa zisii “serpisori”, de care am auzit cu totii. Asa cum ne trebuie o galerie de admisie pentru ca aerul sa intre mai usor, ne trebuie si o galerie de evacuare pentru ca gazele sa iasa mai usor. De obicei cand se schimba una, se schimba si cealalta, pentru a pastra un raport bun si pentru a fi eficient tuningul motor. Galeria de evacuare poate fi custom, din inox, sau turnata, poate fi aftermarket sau originala. De obicei, aceasta se imbraca in banda de azbest sau fibra de sticla, pentru a izola caldura. Gazele vor ramane mai calde, mai comprimate, si vor fi evacuate mai usor. Mergand mana in mana cu galeria de admisie, mai mult aer intrat, va avea pe unde sa iasa mai usor. Rezultatul? Un plus considerabil de putere.
4. Traseul de evacuare
Mentinem drumul aerului si ajungem la esapament. In continuarea galeriei de evacuare este un traseu format din mai multe elemente. Prima sectiune, cunoscut in popor drept “saxofon”, dar numit acum “down pipe” este bucata de teava in forma de “S” ce vine din galerie si ajunge in toba intermediara sau catalizator (daca exista asa ceva). Urmeaza toba intermediara, catalizatorul si, in final, dupa un lung traseu de teava, toba finala sau “muffler”.
Ca si filtrul de aer, toba finala are o utilitate prost inteleasa. Cu cat urla mai tare, cu atat ii da masinii mai multi cai. Nu este adevarat. O toba finala, fie ea si sport, de carbon, din inox sau titan, atata timp cat nu este montata odata cu restul traseului de evacuare performant, nu schimba cu nimic puterea masinii. O toba montata pe un traseu de evacuare stoc = cu 0 (zero). Insa pentru multi, sunetul scos de o toba “agresiva” face toti banii din lume, iar trecatorii au impresia ca masina este un de curse.
Pentru a fi eficienta evacuarea si pentru a simti plusul de putere, trebuie schimbata integral, cu toate elementele mai sus mentionate.
5. Interne motor
Aici scapam de aer si trecem la piesele din interiorul motorului. Putem incadra la interne si piese de gen vibrochen, axe cu came sau cuzineti, dar si cele care se schimba cel mai des intr-un motor performant – pistoane forjate, biele, supape, arcuri supape, etc. Practic, se pot schimba absolut toate componentele motorului, lasand original doar blocul. Acesta se poate ranforsa, pentru a rezista la puterile mari ce vor urma. Scopul acestor modificari este de a rezista la o putere mare, in cazul in care motorul este turbo sau in cazul in care se utilizeaza Nitro. Pentru a monta o turbina mare, este nevoie de interne schimbate, rezistente la presiune si uzura.
Pe piata exista toate piesele aftermarket, de diverse niveluri de performanta. Schimbarea internelor la un motor este probabil cea mai scumpa metoda de tuning tehnic, insa rezultatele sunt pe masura. Cand vorbim de interne schimbate, vorbim de dublarea sau triplarea puterii originale a motorului.