presiunea in turbo
Vorbesc foarte serios: sunt foarte multe lucruri pe care ar fi bine sa le pui la punct inainte de a te apuca sa umbli la presiunea in turbina. Daca totusi insisti pe acest capitol, este absolut necesar sa determini cat poti de precis ce \"stie\" sa faca turbina ta acum, si ti-am explicat cum tb sa procedezi. E foarte probabil sa ai o turbina uzata, care nu face nici macar presiunea indicata de constructor la masina de serie. Daca este asa, atunci \"marirea presiunii\" face mai mult rau decat bine. Ca principiu general, 90% ca presiunea cu pricina sa se modifice din programul ECU, adica calculatorul masinii. Pt. asta, trebuie soft original si o interfata si nu am pt. Opel si am auzit ca nu prea are nimeni. In orice caz, nu cred sa nu fi trecut acest model prin mainile \"chip-tunerilor\", sau a celor care vand Powerbox-uri. Uita-te pe net, e unul prin Austria care nu mi s-a parut deloc scump si pare serios, dar nu-mi aduc aminte cum se numeste.
La unele turbine exista o tija reglabila care deschide la o anumita presiune, aceea pe care vrei tu sa o maresti, wastegate-ul. Trebuie sa vezi daca este pe langa turbo o capsula manometrica din care iese o tija ce actioneaza asupra unui levier scurt ce intra la 90 de grade in turbina. Acea tija, daca exista si e reglabila, poti jongla cu ea si citi pe manometru ce-ti iese. Necazul mare e ca marirea de presiune ar trebui sa fie urmata macar de modificarea avansului si a dozei de injectie. In lipsa acestor resetari... D-zeu cu mila ! Oricum, fa bine si i-ai motorului o compresie si masoara-i presiunea maxima a turbinei si... mai vorbim. Sa stii si tu si marele guru-tuner care spune pe nu stiu unde pe acest forum ca \"Viteza=Acceleratia x Greutatea masinii\" (asa ceva este o chestie cu care nu ar trece nici clasa 5-a la fizica...) ca orice modificare la un motor trebuie insotita de o repunere la punct, un fel de reacordare, resetare a celorlalti parametri. De fapt asta inseamna \"tuning\" si nu neaparat modificari de-a valma cu bani multi.
P.S. Vreau sa te previn ca un motor d/td merge la presiuni foarte mari in cilindru si daca maresti presiunea in turbina fara sa modifici avansul si altele, riscul de a sparge un piston este mult mai mare decat la un motor pe benzina. Ai grija pe unde umbli... Succes !
|