Avand deja o vasta experienta cu modelul Mitsubishi EVO X, setarea acestei masini modificate nu a prezentat nici o problema tehnica pentru noi. Totusi, datorita numarului mare de modificari ale masinii si dorintei noastre de a ne respecta deviza "committed to excellence", volumul de munca pentru setare a fost mare.
Binenteles si rezultatele obtinute fiind pe masura.
Piesele pentru upgrade poarta binecunoscuta semnatura HKS:
- interne motor
- axe cu came
- turbocompresor
- external wastegate + solenoid cu trei cai - (comanda in presiune)
- sistem de admisie
- rampa alimentare benzina
- injectoare
- FMI
(Partea mecanica a fost realizata de Colina Motors)
Cu toate ca aceste modificari (in special inlocuirea celor doi solenoizi originali de comanda turbo cu unul avand trei cai) sunt numeroase iar masina dezvolta aproape dublul puterii de serie, s-a pastrat electronica originala, setarile fiind facute pe ECU de serie !
Referitor la soft, o particularitate a modelelor Mitsubishi din 2008 respectiv Lancer, Lancer EVO X / SST este aceea de introducere (in versiunea de serie), a unor rutine speciale de monitorizare a debitelor de aer, a presiunii, turatiei si sarcinii astfel incat la orice modificare hardware (i.e admisie, blow-off extern, modificare turbo) ECU poate declansa "limp mode-ul".
Acesta este o forma de limitare temporara a turatiei si sarcinilor (pana la o noua pornire), foarte neplacuta pentru sofer si poate aparea in timpul mersului la masinile modificate fara o corectie a softului aferenta.
Acest limp mode fiind declansat nu de depasirea unui limite maxime pur si simplu, ci si la sarcini mici si medii.
Datorita neintelegerii modului de functionare al limp-mode-ului, alti tuneri se feresc de a recomanda clientilor chiar si inlocuirea blow-off-ului cu unul extern
nemaivorbind de gradul de modificari prezente in cazul de fata.
Dezasambland softul am aflat modul de functionare, ce este identic cu un watchdog hardware dar avand trei dimensiuni, iar aceasta masina nu va intra in "limp-mode" sau "check engine" decat daca este cazul.
Dupa operatiunea de calibrare a noilor injectoare, ce este un pic "tricky" fata de alte modele, sau rescalat tabelele de load, benzina, avans, mivec intake si mivec exhaust, masina dezvoltand in final
433HP (439PS) la roata!
https://www.youtube.com/watch?v=Y9XnhE49rQI filmulet calibrare injectoare
Monitorizarea debitelor de aer si a presiunii fiind esentiala pentru a stabili insula de eficienta a turbinei si evitarea functionarii turbocompresorului in surge-mode, mai ales la turbinele mari ca aceasta.
In timpul testelor, datorita faptului ca am atins debite de aer cu mult superioare altor EVO X modificate tot de noi, am putut determina o caracteristica interesanta, aparte acestui tip de motor 4B11 in sensul modificarii curgerii laminare in admisie ce isi face simtita prezenta la debite de ~350 - 400 g/sec in jurul turatiei de 5800RPM.
Curba de cuplu/putere a acestei masini este acum putin sub potentialul motorului cu aceste modificari. In scurt timp se vor reface anumite parti ale masinii urmand o noua setare a electronicii pentru a pune in valoare setup-ul.