dar putem sa dezbatem, nu?
s-a investit foarte mult in cercetare pentru dieseluri performante si asta e principalul avantaj, nu stiu daca e o chestie de moment sau nu, momentan asta e tendinta. cum bine a remarcat cineva, pejo/citroen se pare ca se axeaza in principal pe dieseluri.
in momentul de fata dieselurile cu turbo au performante foarte apropiate de otto-urile (political correctness

) aspirate de litraj comparabil. e vorba de motoarele uzuale, ce sunt pe masini folosite zi de zi. un mic val de aer proaspat pentru benzinare e motorasul ala de 1,4 cu turbo de la VAG care demonstreaza ca utilul cu placutul (economie si ceva sportivitate) se pot imbina cu un pic de cercetare.
dupa cum am mai zis e clar faptul ca motorul diesel arde combustibilul ceva mai eficient decat cel otto, insa diferentele se vad doar la capacitati mari. prin simplul fapt ca la motorul diesel s-a eliminat un intreg subsistem si anume aprinderea, ii confera fiabilitate mai mare.
de exemplu la citroen c1, care are variante de motorizare atat diesel cat si otto cu capacitate in jur de 1 litru (1,0-1,1), nu exista diferente notabile la consum, variantele diesel oferind putere ceva mai mica si sunt un pic mai grele.
pe
http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopic=38171 sunt niste explicatii foarte interesante din care rezulta ca-cuplul oferit de un motor anume e mai putin important, factorul determinant fiind o cutie de viteze cu rapoarte optime pentru acel motor. cuplul la roti, pentru ca asta e important, e determinat de etajarea cutiei de viteze pentru care exista extrem de multe variante la o putere data.
le mans e o cursa in care primeaza anduranta, castigator fiind cel care parcurge cele mai multe tururi, timpii sau puterea maxima ocupand locuri secundare. in formula 1 de exemplu, masina ideala e considerata a fi aia care se strica imediat dupa ce trece linia de sosire, daca rezista mai mult de atat inseamna ca a existat balast inutil. sigur ca idealurile sunt greu de atins.
deci in concluzie depinde cat de bine a fost gandita o masina, ca e diesel sau benzina, important e tot ansamblul in contextul in care va fi folosita, ca e buna sau proasta depinde de raportul dintre plusuri si puncte slabe.