David Coulthard şi 4Tuning vă arată ceea ce mulţi n-au putut să vadă weekend-ul acesta la Constanţa
De vineri până duminică (1-3 mai 2009), fostul pilot de Formula 1, scoţianul David Coulthard, a fost la Mamaia (Constanţa) unde a susţinut, sâmbătă 2 mai, o demonstraţie completă la volanul maşinii sale din 2008, un monopost RB-4. Noi, cei de la 4Tuning am fost împreună cu el şi l-am urmărit pe îndelete la conferinţa de presă, de vineri 1 mai, i-am pus întrebări, i-am luat autograful şi am făcut fotografii cu el. Vom prezenta în cele ce urmează atât desfăşurarea în întregime a cursei cât şi dialogul şi impresiile pe care un pilot adevărat ca David Coulthard ni le-a lăsat.
Evenimentul a marcat o premieră pentru Romania, fiind pentru prima oară când un monopost de Formula 1 este pilotat în ţara noastră.
Maşina cu care a făcut spectacol pe bulevardul Mamaia, între Hotel Rex şi Cazinoul din Constanţa, pe o distanţă de 1,2 kilometri, a fost un RB-4 cu un motor hibrid de 3 litri care dezvoltă 950 de cai putere. Deşi motorul monopostului Red Bull RB-4 (2008 ) a fost iniţial un Renault RS27, V8 de 2400cmc aspirat ce dezvolta aproximativ 750 de cai, după ieşirea din competiţie maşina a fost modificată pentru a fi mai puternică după cum se poate vedea mai sus.
Demonstraţia a fost împărţită în două reprize, teoretic de câte 20 de minute fiecare, cu o pauză între, pentru răcirea motorului cu gheaţă carbonică. Dar din cauza ploii, prima dintre acestea a fost redusă la 10 minute pentru schimbarea slick-urilor cu pneuri de ploaie şi reajustarea eleronului.
Coulthard a dorit şi a reuşit să redea atmosfera de curse întâlnită la Marele Premii de Formula 1 din lumea întreagă, la Constanţa. Acesta a oferit celor prezenţi câteva reprize de acceleraţie fulminante, plecări cu motorul ambalat şi apoi frânarea de la 200 şi un pic la oră la 0 km/h în doar 2 secunde. Nu în ultimul rând, ne-a încântat cu drifturi şi miros de cauciuc ars de F1, aşa cum face un pilot fericit numai după ce a obţinut o victorie de neuitat.
Deşi monopostul putea atinge în jur de 350km/h, din cauza distanţei prea scurte, dar şi a carosabilului umed nu s-a putut ajunge la viteza maximă a maşinii.
“M-am simţit foarte bine. Am simţit publicul aproape şi, în ciuda ploii care nu a încetat pe parcursul demonstraţiei, le-am văzut zâmbetul pe buze şi cred că s-au simţit foarte bine“, a spus David Coulthard imediat după terminarea demonstraţiei.
La conferinţa de presă susţinută vineri ora 17.00, David a început prin a afirma că nu are nimic de spus şi că aşteaptă întrebări, oricâte. Noi, cei de la 4Tuning, curioşi din fire, am şi pornit la a pune întrebări.
Prima a fost legată de performanţele şi încrederea pe care le are în capacităţile motoarelor Renault pe care le ştie foarte bine şi pe care le-a ambalat din 1994-1995 ca pilot la echipa Williams Renault şi între 2005-2008 la Red Bull Racing. Coulthard a declarat în calitate de consilier şi pilot de rezervă al Red Bull Racing, că deşi există handicapul celor de la Red Bull de a nu avea un producător de motoare propriu care să-i susţină, noile propulsoare de la Renault sunt capabile să ofere echipei succese pe viitor chiar şi mai mari decât a avut el.
Şi pentru că abia ne luasem avânt la întrebări, am continuat să fim curioşi şi ţinând cont de ceea ce scrisese în data de 30 aprilie pe blogul său personal referitor la întrebarea perpetuă “omul sau maşina, ce contează mai mult în Formula 1?”, despre calitatea sa de consilier la echipa Red Bull, mai precis despre aportul său la echipă şi valoarea sfaturilor date.
Foarte diplomat, dar în acelaşi timp şi umil, acesta ne-a răspuns că rolul muncii unui consilier se vede în câţiva ani de zile şi dacă echipa conta atât de mult pe el acum, atunci el nu s-ar mai fi aflat la Mamaia ci pe circuitul din Spania, unde se testează acum monoposturile pentru a fi cât mai aproape de perfecţiune cu ocazia cursei din 10 mai de la Montmelo, Circuitul Cataluniei, Barcelona.
Este important de ştiut că, pe 1 mai 2009, ziua în care David a ajuns în România de la Monaco, stat în care este rezident, se împlineau 15 ani de la moartea lui Ayrton Senna (21 martie 1960 - 1 mai 1994), căruia Coulthard i-a luat locul în 1994 la echipa Williams Renault după moartea tragică a acestuia.
Deşi aveam o întrebare legată de cum îşi vede el cariera, acum că “a ieşit la pensie” (anul 2008 fiind ultimul său an competiţional), şi că vineri era 1 mai, deci şi ziua omului care i-a deschis poarta către cariera de pilot de curse în Formula 1 la aceeaşi echipă William Renault, am abandonat să fiu curios în legătură cu acest subiect, pentru că lucrul acesta ar fi fost mult prea personal.
David Coulthard a concurat în 15 sezoane de Formula 1, exact atâţia ani câţi s-au împlinit anul acesta de la moartea colegului său Senna.
Şi mai presus de toate, întâlnirea cu David ne-a învăţat că, deşi urmărim cu regularitate cursele de Formula 1, nu cunoaştem chipul lui, d-apăi omul din spatele volanului. Şi asta pentru că David este dovada unui om deschis, comunicativ şi mai presus de toate cu picioarele pe pământ indiferent de faima pe care a cunoscut-o şi de oamenii de care este înconjurat. Asta este impresia pe care ne-a lăsat-o.
Cât despre organizare, cei de la Red Bull România au avut de manageriat un eveniment de o amploare foarte mare, căruia i-au făcut faţă cu câteva excepţii, ca de pildă furnizarea către presă a mai multor informaţii despre maşina pilotului scoţian. Primarul Constanţei, Radu Mazăre a fost entuziasmat de aducerea pilotului de F1 în oraşul său cât şi de şoseaua pe care a asfaltat-o în urmă cu şapte ani şi pe care acum poate rula un monopost de F1, ocupându-se în acelaşi timp cu deosebită atenţie de starea de bine a lui Coulthard, şi poate mai puţin de informarea corectă a celor care doreau să vină la eveniment. Cei care se urcau în autobuzul cu destinaţia Mamaia, au avut surpriza de a merge pe jos doi kilometri pentru a-l urmări pe marele pilot, pentru că şoferii autobuzelor nu erau informaţi cum se cuvine despre programul cursei.
Locul lui Coulthard la Red Bull Racing a fost luat în acest an de germanul Sebastian Vettel, fost pilot la echipa Toro Rosso.
David Coulthard, de 38 de ani, a concurat, de-a lungul carierei sale în F1, la echipele Williams Renault (1994-1995), McLaren-Mercedes (1996-2004) şi Red Bull Racing (2005-2008 ). El a luat startul în 246 de curse de Formula 1, a câştigat 13 dintre ele, de 12 ori a plecat din pole-position, a fost pe podium de 62 de ori şi a acumulat 535 de puncte. Cel mai bun sezon al său a fost cel din 2001, când a fost vicecampion mondial; Michael Schumacher de la Ferrari a fost campion mondial în acel an.
film