Go Back   Forum 4Tuning > Masini & Tuning > Discutii generale masini

Discutii generale masini Discutii generale despre masini : Colt Legislativ, Taxa Inmatriculare, Intrebari-Raspunsuri, Recomandari, Accidente

Reply
 
Thread Tools
Old 06-02-06, 23:40   #1
Diablo Rojo

Stock
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 4
Default intrebari condus sportiv

Am un Renault Clio Symbol 75CP si sunt din Bucuresti.

Doresc sa raspunda numai priceputi si nu vreau o gramada de off-topic, de comentarii inutile si presupuneri.

Intrebari:

1) Unde gasesc si eu un loc liber unde pot sa incerc diverse manevre cu masina? (Am gasit unul... in piata constitutiei exact unde se face festivalul de bere. Am observat ca in tot rondul sunt doar cateva masini parcate pe ici colo deci loc de o gramada de manevre cu frana de mana) - dar mi se pare prea la vedere. Ce pot sa imi faca politistii daca ma prind ca ma joc acolo?
[ Desigur mai sunt si strazile dar deh... nu prea poti sa incerci un viraj cu derapaj si sa te trezesti ca nu ai loc destul ]

2) Cum aflu si eu care sunt punctele optime de schimbare a vitezelor pt a atinge 100km/h in secundele mentionate in manual?

3) Cum aflu si eu la ce turaj am cuplu maxim? ( cum se traduce valoare de cuplu maxim xxxNM? )

4) Cum aflu care imi sunt limitele de stabilitate ale masinii( sa nu ma trezesc ca mi se rastoarna intr-o manevra )

Tin sa mentionez ca nu am acces la manualul masinii

5) Va veni vara. Daca ii pun niste cauciucuri de vara mai late voi avea avantajul ca voi putea pleca cu mai putin scart( accelerare mai rapida deoarece nu mai derapez) dar ce dezavantaje imi aduc niste cauciucuri mai late?

Multumesc mult anticipat.
Diablo Rojo is offline   Reply With Quote
Old 07-02-06, 07:56   #2
CT99WUW
Honda Driver

Stage 5
 
CT99WUW's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,317
Member of:
[Honda]
Default Re: intrebari condus sportiv

Quote:
Originally Posted by \"Diablo Rojo\"
Am un Renault Clio Symbol 75CP si sunt din Bucuresti.

5) Va veni vara. Daca ii pun niste cauciucuri de vara mai late voi avea avantajul ca voi putea pleca cu mai putin scart( accelerare mai rapida deoarece nu mai derapez) dar ce dezavantaje imi aduc niste cauciucuri mai late?

Multumesc mult anticipat.
accelerare mai rapida? esti sigur de ceea ce zici? cauciuc mai lat=o suprafata mai mare de frecare. frecare pe o suprafata mai mare=mai multa forta necesara pentru a misca masina. forta mai mare necesara pentru miscarea masinii=pierdere timpi de acceleratie.
Depinde ce dimensiuni ca daca sari de la 175 la 205 e o dif destul de mare...sper ca stii ca o data cu latirea e indicat sa le micsorezi in balon.Singura problema ar fii majorarea consumului de carburant.Sal
__________________
Hang On, Not Done Accelerating
CT99WUW is offline   Reply With Quote
Old 07-02-06, 12:06   #3
neXus
Crazy Drivers Members

Stage 5
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 975
Member of:
[Crazy Drivers]
Default

Diablo Rojo, in legatura cu intrebarea 3, cuplul maxim il afli de obicei de la producator, si apare in graficele din manual. Cum tu zici ca nu ai acces la manual, poti cauta pe internet, pentru ca de obicei se specifica. De exemplu, la masina tatalui meu (Clio Symbol 1.5 dCi) cuplul maxim de 160 Nm se atinge la 2,000 turatii. Cum se traduce cuplul... Intrebare mai complicata. Am cautat prin mai multe locuri, inclusiv prin siteuri ale unor tuneri, dar nu m-am lamurit. O comparatie facila, dar nu foarte relevanta: Clio 1.5 dCi cu 160 Nm poate accelera intr-o panta de 25 de grade in treapta a 5-a (probat), dar un Logan de 75 de cai si 128Nm cuplu, cam ca motorul tau, trebuie tinut in treapta a 4-a / a 3-a, in functie de viteza (cu toate ca Loganul este mai usor cu 300 kg ! ! ! ). Am ales comparatia asta fiindca stiu din proprie experienta.
Sper sa-ti fi fost macar un pic de ajutor. Daca nu, si afli ceva mai concret, sa-mi zici, te rog
neXus is offline   Reply With Quote
Old 07-02-06, 13:15   #4
cryo

Stage 4
 
cryo's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 240
Member of:
[Honda]
Default

Legat de intrebarea nr 2, despre turatia optima pentru schimbat vitezele. Nici eu nu stiu, si m-ar interesa o opinie a cuiva cu experienta competitionala (de pareri ale jucatorilor de NFSU sunt satul).

Logic vorbind insa, ar trebui sa schimbi in asa fel incat sa intri in viteza superioara la o turatie cat mai apropiata de viteza de cuplu maxim (unde masina \"trage\" cel mai bine).

Cazul meu, concret. La Honda, am turatia de cuplu maxim la 4500rpm, si turatia de putere maxima la 6000rpm. Teoretic, cred ca ar trebui sa schimb la turatia de putere maxima (6000), pentru a intra in viteza superioara undeva in jurul a 4500, pe langa cuplul maxim, si unde VTEC-ul a deschis in intregime valvele. Tot in cazul meu, curba de cuplu este relativ plata (peste 80% din cuplu sunt disponibili inca de pe la 2500-3000 rpm), deci in cazul unei schimbari mai devreme, dezavantajul nu va fi foarte mare, masina fiind aproape de cuplul maxim si urcand rapid in ture.

Daca vrei sa scoti untul din masina, trebuie sa inveti si double-clutching-ul, sa iti cunosti turatia masinii doar dupa zgomotul motorului, si sa o poti ajusta rapid in timpul schimbarii vitezei. Dar de-acum intram deja pe teritoriul Pro.

Ador mieunatul ca de motocicleta al Hondei la 7000rpm . Dar logica imi spune ca nu are rost sa turezi motorul mai sus de turatia de putere maxima. Are sau nu rost, strict din punct de vedere a performantei?
__________________
The name's Dover. Ben Dover
https://forum.4tuning.ro/showthread.p...812#post819812
cryo is offline   Reply With Quote
Old 07-02-06, 13:17   #5
pdw

Stage 3
 
Join Date: May 2005
Posts: 125
Default Re: intrebari condus sportiv

Quote:
Originally Posted by \"CT99WUW\"
Quote:
Originally Posted by \"Diablo Rojo\"
Am un Renault Clio Symbol 75CP si sunt din Bucuresti.

5) Va veni vara. Daca ii pun niste cauciucuri de vara mai late voi avea avantajul ca voi putea pleca cu mai putin scart( accelerare mai rapida deoarece nu mai derapez) dar ce dezavantaje imi aduc niste cauciucuri mai late?

Multumesc mult anticipat.
accelerare mai rapida? esti sigur de ceea ce zici? cauciuc mai lat=o suprafata mai mare de frecare. frecare pe o suprafata mai mare=mai multa forta necesara pentru a misca masina. forta mai mare necesara pentru miscarea masinii=pierdere timpi de acceleratie....
Cu cauciucuri mai late o sa accelereze mai rapid pt ca o sa fie suprafata de frecare mai mare si o sa patineze mai putin la plecarea de pe loc. De exemplu, gandeste-te cum e sa accelerezi pe zapada si cum e pe asfalt.
pdw is offline   Reply With Quote
Old 07-02-06, 13:29   #6
neXus
Crazy Drivers Members

Stage 5
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 975
Member of:
[Crazy Drivers]
Default

pdw: Poate la plecare frecarea va fi mai mare la plecare cu gume mai late, dar in timpul accelerarii frecarea se mentine la acelasi nivel, ceea ce o va incetini considerabil.
cryo: la masinile moderne, cum este cazul lui Diablo (da, Clio este o masina moderna ), precum si la alte masini, double-clutch a devenit o tehnica care pur si simplu iti pierde din timpul de accelerare. Cutiile moderne se descurca de minune fara dubla debreiere.
Trivia: In anii pre '90, aceasta manevra era obligatorie atunci cand se rula la turatii ridicate, pentru a nu avaria serios motorul.
neXus is offline   Reply With Quote
Old 07-02-06, 13:58   #7
cryo

Stage 4
 
cryo's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 240
Member of:
[Honda]
Default

@neXus: da, stiu de sincronizatoare. Numai ca, din cate am mai citit si eu, potrivirea rapida a turatiei pentru a intra in mod optim in treapta de viteza superioara/inferioara inca se mai practica de catre cei care vor sa obtina cat mai mult de la masina, cu rezultate foarte bune, si chiar pe masini sport moderne. Un sofer bine antrenat poate face double-clutchingul (eventual combinat cu un heel&toe) in mai putin de o secunda.

In general nu dau filmele gen F&F drept referinta, dar imi vine in cap replica lui Vin Diesel (parafrazez): \"Dude, you NEVER had me! Granny shifting, while you should've been double-clutching?! etc\"

Pentru viata de zi cu zi, si pentru soferul amator, double-clutching-ul intr-adevar nu prea are sens. Decat poate la schimbarea intr-o viteza inferioara, cand vrei sa potrivesti cat mai bine turatia pentru a \"salva\" din viata sincronizatorului.
cryo is offline   Reply With Quote
Old 09-02-06, 12:53   #8
einstein1984

Stage 5
 
einstein1984's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 998
Default

A fost acum vreo cativa ani intr-o revista un articol in care Titi Aur explica cum trebuie schimbate vitezele. Iar la cutii de viteze cu sincronizator spunea ca e necesara debraierea dubla si la schimbari in sus si la schimbari in jos. Si e adevarat ca la debraierea dubla, timpul de schimbare e mai scurt decat la schimbarea normala , insa pilotul trebuie sa fie foarte bun.
Daca vrei sa prinzi suta \" ca la carte\" trebuie sa controlezi ambreiajul la plecare pentru a nu patina si sa schimbi cu vreo 100-200 rpm inainte de turatia de putere maxima. Se pot calcula turatiile perfecte de schimbare, dar nu poti tu sa schimbi la 5321 rpm (daca conduci cu ochii in turometru omori pe cineva)!
Numai bine!
einstein1984 is offline   Reply With Quote
Old 09-02-06, 14:38   #9
Diablo Rojo

Stock
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 4
Default

Va multumesc pentru raspunsuri. Am citit despre tehnicile double-declutching ; hell & toe pe internet si mi se par foarte interesante. Chiar am aflat niste lucruri consider eu foarte utile, sa evit sa mai bruschez masina. Planuiesc pe Sambata seara si Duminica ziua sa le exersez mai in amanunt cand e Bucurestiul liber.

Daca tot o sa colind bucurestiul sambata seara cam pe ce bulevarde sa ma plimb? (poate reusesc sa vad o cursa ilegala )
Diablo Rojo is offline   Reply With Quote
Old 09-02-06, 21:05   #10
Psycho
2 Roti

Stage 5
 
Psycho's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 8,063
Member of:
[Super Moderators]
[Observator 4tuning]
[PARTICIPANT CURSE]
[DACIA]
[Echipa de sprijin]
[2 Roti]
Default

am aflat chestia asta de la un inginer acum catva timp ... el zicea asa ...


turatzia optima de mers cu mashina este jumatate din valoare limitarii .. ... viteza maxima pentru un consum optim .. este jumatate din valoare indicata pe bord ( sunt verificate de mine ) ..

cu cat suprafata de rulare este mai mare cu atat creshte efortul care trebuie depus de motor .. deci consum mai mare ...

eu am o solenza de 14 .. 75 de cai .. acelashi motor care`l ai si tuh .. l amine turatzia optima de schimbare .. a vitezelor .. adik ea ink trage si smuceshte cand schimb viteleze este undeva intre 4300 4500 ... daca o prin acolo e perfect ... peste 4500 nu mai trage ... dar .... schimbarea granny style se trebuie sa se faca rapid .. cu ridicarea brusca a piciorului de pe ambreiaj .. fara al patina ... dar .. ambreiajele de pe mashinile de strada nu rezista .. drept dovada ... dupa 20.000 km am schimbat ambreiajul .. mashina fiind noua din fabrica ...
__________________
Nu sunati , ies eu din cand in cand

Psycho is offline   Reply With Quote
Old 10-02-06, 00:15   #11
Diablo Rojo

Stock
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 4
Default

-------------
Quote:
Originally Posted by Psycho
viteza maxima pentru un consum optim .. este jumatate din valoare indicata pe bord ( sunt verificate de mine ) ..
Nu imi e clar ce ai vrut sa zici in fraza asta. Adica daca turometrul imi arta pana la 7000. Injectorul imi limiteaza la 6000. Turatia optima este 3500
------------

Da, sunt de acord cu tine.

Condus economic e placut pentru pasagerul de alaturi( schimbat intre 2-3 mii de ture cu lasat ambreiaj usor ).

Condus sportiv si rapid. Schimbate vitezele inspre 4000+ cat mai rapid posibil. Deci valoarea gasita de tine este cam aceeasi cu a mea. Si eu parca am observat ca dupa vreo 5000 nu mai vrea sa traga asa bine.

Mai bine schimbi ambreiajul si dupa 10.000km dai niste bani dar stii ca te-ai distrat . Depinde de fiecare. Am citit ca in general masina din fabrica iti vine cu un ambreiaj anorganic cu uzura mica care tine f. mult in consecinta pe cand unul sportiv este de uzura mare se duce repede dar si da rezultate.

Ah... ninge afara cat de safe o fi rondul din piata constitutiei pentru niste cerculete?

Chiar, de curiozitate, pe o masina ca a mea s-ar putea monta o turbina? cam cat ar costa?
Diablo Rojo is offline   Reply With Quote
Old 10-02-06, 00:32   #12
Psycho
2 Roti

Stage 5
 
Psycho's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 8,063
Member of:
[Super Moderators]
[Observator 4tuning]
[PARTICIPANT CURSE]
[DACIA]
[Echipa de sprijin]
[2 Roti]
Default

ideea e urmatoarea .. la solenza taie la 5350 .. 5400 ... benzina ... am zis jumatate din limitare .. deci pentru k , sa ai un consum optim .. bun ... si o presiune la ulei buna .. tre sa mergi cu 2300 2500 de rot/min ... asta inseamna k ... daca mergi in 2000 in treapta a 4 la 60 mashina e putin chinuita .. potrivit pentru 50 km / h ar fii treapta a 3`a .. care al o turatzie de 2500 - 2700 iti ofera un plus de putere .. adik .. daca ai baagt copita in ea la turatzia aia .. fuge .. pe cand in treapta a 4`a .. mai ai de ashteptat .. dar ce`l mai bine ii frigi a 2`a si dai blana eu asa fac ) ... si alta chestie .. nu ii da in gusha pana in limitate .. pe langa k ai piedut cuplu in momentul cand iti taie gazu pierzi si din avant + fortzezi motoru + k nu mai ai acel momentr pentru treapta superioara .. acel je ne se qua ) .. sau cum se scrie .. k io sunt cu alte limbi nu cu d`astea )
Psycho is offline   Reply With Quote
Old 10-02-06, 01:40   #13
Nautilus

Stage 5
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,106
Default

Double-clutching se face cu un motiv foarte precis, si anume sa \"potrivesti\" turatia motorului cu aceea a cutiei de viteze, ca sa nu \"sara\" brusc turatia cand ai dat drumul la ambreiaj (efect chinuitor pentru motor, transmisie si pasageri ).

Pana la inventarea sincroanelor la sfarsitul anilor 1920, trebuia intrat in fiecare treapta la o anume turatie si cu dubla debreiere, altfel puteai rupe dintii cutiei de viteze. Inelele sincron aduc pinioanele care se \"imbuca\" la aceeasi turatie, ca sa se imbine lin si fara smuceli, si usureaza mult condusul. Din ratiuni de cost, multe modele ieftine de autoturisme si camioane au fost fabricate pana in anii 1960 cu cutii de viteze fara sincroane. Cine a avut de-a face cu camioane Bucegi sau SR-DAC are si experienta cutiilor nesincronizate

Pe multe masini de curse s-au folosit cutii de viteze fara sincroane, cu angrenaje \"dog-clutch\", deoarece permiteau unui pilot perfect antrenat schimbari de viteze cu dubla-debreiere mult mai rapide ca o cutie obisnuita sincronizata.

Chiar si cand ai cutie sincronizata (cazul a 100% dintre masinile de strada) te ajuta schimbarea cu dubla-debreiere, sau chiar si tehnica mai simpla a \"ciupirii acceleratiei\" inainte de a da drumul la ambreiaj, pentru a aduce motorul si cutia la aceeasi turatie.

~Nautilus
Nautilus is offline   Reply With Quote
Old 10-02-06, 14:37   #14
einstein1984

Stage 5
 
einstein1984's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 998
Default

Pai la o cutie cu dog-gear (roti dintate baladoare), daca alegi bine momentul poti schimba in sus fara ambreiaj. Dar la 1000 de km cutia va fi desfacuta pentru reparatii. In plus , zgomotul e foarte deosebit (ca cel facut in marsarier, dar mai tare si in toate treptele).
einstein1984 is offline   Reply With Quote
Old 11-02-06, 05:30   #15
Race

Stage 5
 
Join Date: May 2005
Posts: 878
Default

Cata teorie inutila...

Quote:
2) Cum aflu si eu care sunt punctele optime de schimbare a vitezelor pt a atinge 100km/h in secundele mentionate in manual?
In fiecare treapta fix inainte sa intre limitatorul.Problema asta a fost discutata si aici si pe alte forumuri pana la epuizare,iar teorii de genul \"schimbi la turatia de cuplu maxim\" etc. sunt aberatii.Problema cea mare va fi cu plecarea de pe loc,nu schimbatul vitezelor.

Quote:
4) Cum aflu care imi sunt limitele de stabilitate ale masinii( sa nu ma trezesc ca mi se rastoarna intr-o manevra )
Daca vrei teoria,cauta pe net ce acceleratie laterala suporta.Daca vrei ceva practic la fel de nerelevant,du-te intr-o intersectie cu sens giratoriu si acceleraza progresiv pana-ti fuge fata spre exterior.Insa ce poti si ce nu poti sa faci cu masina se invata din experienta.Teorii despre sub si supra-virare stiu si eu...asta nu m-a oprit sa infig masina in parapet cat sa plece pe platforma de acolo.

SuperRNova are limitare in jur de 6200 (nu mai stiu exact,ca n-am mai mers de mult cu masina asta).Acolo trebuie schimbate vitezele,dar obligatoriu inainte sa intre limitatorul.

Debraierea dubla nu are sens pe masini de strada,orice ar zice cei cu aere de pilot.Heel&toe nu poti sa faci cu pedalele normale de pe Clio,daca vrei asta trebuie sa-ti cumperi un set de pedale mai late care sa inalte acceleratia si sa aiba o prelungire spre stanga-jos pentru acceleratie.Nu e greu,gasesti in multe locuri si se prind usor peste cele originale.Insa ar fi un moft.Problemele cele mai mari ale unui sofer normal (adica nu pilot) sunt aprecierea corecta a trasei ideale pe viraj,a vitezei de intrare in viraj,de unde incepi sa franezi...nu fractiunile de secunda pe care le pierzi sa apesi putin acceleratia inainte sa ridici ambreiajul dupa franare.
Race is offline   Reply With Quote
Reply



- Copyright 2024 4Tuning -