JDV daca nu stii, stai in banca ta si nu raspunde (risti sa te faci de kko). CUTIA DE VITEZE NU ARE LEGATURA cu calculatorul de la motor (sau de la ambreiaj). Asta o spun in cazul TWINGO.
cata2013 am sa incerc sa iti raspund cat mai la obiect posibil.
"cutia semiautomata" de pe Twingo este de fapt un mecanism electro-hidraulic, cu un calculator de sine statator care trage ambreiajul in locul soferului. Atata tot. Este pus pe cutia clasica JB1 de la Renault, cutia in sine fiind una mecanica. Tu schimbi vitezele MANUAL insa fara pedala de ambreiaj - pur si simplu "mesteci in fasole" cu schimbatorul fara nici o problema.
Calculatorul de la sistemul de "ambreiaj pilotat" ca sa se numeste in terminologia Renault, are nevoie de 2 semnale externe - anume: un potentiometru de pe pedala de acceleratie (se poate pune in caz ca acesta nu exista) si de semnal de turatie (provenit tot de la calculatorul de injectie - insa se poate face si un montajel pus in paralel pe senzorul Hall de pe volanta).
Singura "grija" pe care trebuie sa o aveti este ca pe cutia JB1, in cazul unui ambreiaj pilotat, exista un senzor de pozitie viteza (care ii "spune" calculatorului de ambreiaj viteza in care se afla cutia si care mai are si un contat pentru lampa de mers inapoi). Acest senzor se monteaza EXACT in locul senzorului de mers inapoi (in cazul cutiei JB1 de la Renault). Pe alte cutii trebuie facute niste adaptari mecanice....(nicidecum electrice).
A 2-a situatie este cutia automata secventiala de la Renault - Quickshift 5.
Jucaria asta are (pe langa ce am prezentat mai sus - ambreiaj pilotat computer etc) si sistemul de schimbare a vitezelor (care by the way este tot electro-hidraulic) sistemul fiind pus DIRECT pe o cutie clasica (insa de data asta JH1 - ca cea de pe Logan).
Boîte de vitesses robotisée Quickshift 5
Sistemul asta este un surogat de cutie automata, deoarece este bazat pe o cutie de viteze chioara care are un robotel ce schimba viteza si "calca ambreiajul" pentru sofer. Discul de ambreiaj este cel clasic, la fel si tot ansamblul (placa de presiune si rulment de presiune). Insa se comporta cam ca o cutie automata (spun "cam" deoarece este destul de lenta si are un delay uneori enervant).
Versiunea de semiautomata (deci doar cu ambreiajul automat) este in schimb parfum - iti lasa sansa a iti odihnesti piciorul stang si condusul (mai ales la nivel de oras) este o placere. Mai este avantajul prelungirii vietii discului de ambreiaj (debreierea este foarte precisa la sistemul asta).