Domnilor, toate declaratiile fabricantilor relativ la puterea motoarelor sunt referitoare la PUTERE LA VOLANTA. Am mai explicat de zeci de ori ca termenul de putere la roata este foarte relativ, in sensul ca acest cuvant e folosit gresit in primul rand. In al doilea rand termenul de putere la roata ca sa faca sens are nevoie si de detaliile cele mai importante, si anume in ce treapta si cu ce anvelope.
Cuvantul e folosit gresit intrucat in USA e folosit pentru putere la rola, adica ce ajunge dupa anvelope, lucru pe care eu l-as denumi PUTERE LA ASFALT SAU LA ROLA, iar utilizatorii de dimanometre de genul ROTOTEST sau DYNAPACK numesc putere la roata ceea ce masoara ei la fuzeta, ceea ce eu as numi PUTERE LA FUZETA. Inginereste vorbind, puterea de la volanta traverseaza lantul cinematic numit ambreiaj, cutie de viteze, diferential, planetare si eventul cardan. Acest lant are intre 1% si 5 % pierdere raportata la ce intra DE LA VOLANTA si ce iese LA FUZETA, restul fiind frecari. ACEASTA E PUTEREA LA FUZETA folosita de cei care scot rotile ca sa masoare, DYNAPACK SAU ROTOTEST. De la fuzeta la rola cu care dinamometrele de sasiu masoara mai apare si ANVELOPA. In ele se intampla pierderi care depind in primul rand de patratul vitezei de rulare, viteza care evident depinde de TREAPTA DE VITEZA folosita la masurare, depind invers proportional de temperatura anvelopelor, temperatura care se stabilizeaza dupa 2-4 minute de rulare pe dyno, depind si de fiacare tip de anvelopa in parte, cele mai late pierderi mai mari, cele cu raport geometric de aspect mai mare au pierderi mai mari (vulgar denumit talon, sau ce apare de forma 225/55, reprezentand raportul intre latimea anvelopei, aici 225 mm, si inaltimea ei fata de janta, lucru foarte putin inteles si de oamenii care vand anvelope), cele care au un cauciuc mai moale au pierderi mai mari. De exemplu slickurile au pierderi mai mari decat anvelopele de strada. Aceasta e PUTEREA LA ROLA, masurata de dinamometrele de sasiu cu role. E puterea afisata de americani in special, care nu masoara si pierderile in transmisie.
Deci eu ca tuner consider ca proprietarii de masini NU POT FOLOSI PUTEREA LA ROLA decat daca o fac pe un dyno IDENTIC, IN ACEEASI TREAPTA DE VITEZA SI CU ACELEASI ANVELOPE INTOTDEAUNA, altfel vor compara iepe cu magari. Pe de alta parte in aceste conditii poti in continuare sa apreciezi cati cai ai castigat prin diverse procedee, lucrul acesta neinfluentind pierderile mai sus amintite!!!
In concluzie ce masuram noi la MASTERTUNER E PUTERE LA VOLANTA, pe graficele noastre fiind prezente si pierderile in transmisie, ca o curba exponentiala cu viteza. Dyno-ul nostru calculeaza pierderile in transmisie cu o acuratete mai mult decat suficienta, spre exemplu va voi oferi un link cu un post mai vechi in care apare un MERC Kompressor care e masurat si in treapta a 5-a si in a 6-a si evident da aceleasi puteri si cupluri la VOLANTA, desi evident pierderile sunt diferite. In acest caz vorbim de sub un cal putere din 195 de cai, sau sub 0.5 %.
https://forum.4tuning.ro/175-dyno-tuning/38043-mercedes-200k-by-mastertuner.html