Am primit o cerere de turbina pentru un Volkswagen Bora 2008' 1.9 TDI 105 cp stock care sa fie capabila de 200 cp. Motoarele din generatia Golf/jetta 5 sau Octavia/Leon 2 1.9 TDI de 105 cp pump duse au aparut ca alternativa mai ieftina la 2.0 TDI de 140 cp. Motorul este foarte similar cu cel de 130 cp anterior lui, diferenta fiind in principal turbina. Acesta vine cu GT1646 care are o elice compresor de 46 mm diametru(ultimele doua caractere ale tipului de turbina la Garrett asta reprezinta) iar generatia anterioara de 130 cp avea GT1749, evident cu 49 mm diametru. Asta intrucat din proiect motorul trebuia sa iasa mai slab ca putere, iar asta insemna ca se poate utiliza o turbina mai mica cu o antrenare mai rapida. Astfel cei de la Volkswagen a fost obtinut cuplul maxim stock la 1 850 rpm in loc de 2 000 rpm ca la TDI 130 cp.
Plecand de la aceasta premisa si de la cererea clientului de a face 200 cp am concluzionat ca motorul va primi un hybrid al GT1749, deci al turbinei mai mari oricum decat cea de origine, hybrid care am hotarat sa aiba elicea compresorului de 56 mm diametru. Elicea de 49 mm diametru stiam din experientele anterioare ca nu poate depasi 170 cp pe un motor ca acesta, presiunea maxima de fiabilitate fiind 1.6 bar. Din calcule ne trebuiau 2 bar, asa ca 56 mm diametru era alegerea optima. Am comandat partenerului nostru din UK turbina hybrid si am montat-o, apoi am resoftat ECU masinii asa incat sa obtinem performantele de 211 cp la 4555 rpm si 439 Nm la 2 970 rpm. O alta particularitate a masinii acesteia este ca de fapt pe dyno stock scoate 115 cp in loc de 105 declarati, iar asta e verificata pe zeci de masini identice. O alta problema e ca MAP-ul masinii (Manifold Absolut Pressure) masoara pana la 1.5 bar de boost, intrucat motorul original functioneaza la 1.15 bar, dar noi vom functiona la 2.0 bar, deci ECU ar fi “orb”acolo. Asa ca am montat un MAP special care citeste pana la 2.5 bar de boost.
Aveti pozele cu turbina originala si cea hibrid, precum si cu anularea EGR-ului si eliminarea catalizatorului care venea pe evacuare.
La peste 400 Nm se recomanda schimbarea ambreiajului cu unul performant, altfel cel original nu rezista prea mult la pedepsele aplicate de noile valori ale cuplului, care aproape s-au dublat.