![]() |
Totul despre anvelopele auto
4 Attachment(s)
Totul despre anvelopele auto
Nu de putine ori ne-am uitat la cauciucurile de pe masina, incercand sa descifram codurile si insemnarile de pe acestea. Intreband in stanga si in dreapta, am aflat ca unele cifre arata grosimea anvelopei, inaltimea talonului sau alte informatii. Dar este ceva mai mult de atat. Attachment 1272855 Acum o sa aflam ca anvelopele nu sunt toate la fel, rezista la anumite viteze si temperaturi, suportand greutati specifice. Trebuie sa stim totul despre cea mai importanta parte a masinii noastre, care face legatura intre sofer si carosabil. Attachment 1272854 Privind flancul (partea laterala) oricarei anvelope, se pot observa o serie de coduri alfanumerice ce furnizeaza informatii importante despre caracteristicile tehnice ale acesteia. Semnificatiile acestor indici permit realizarea unor comparatii obiective intre diferite modele de anvelope. Attachment 1272856 Sa vedem ce reprezinta principalele notatii: 1. Dimensiunea anvelopei – de exemplu 195/65R15. Primul numar, 195 in exemplul nostru, reprezinta latimea anvelopei (L) in milimetrii (195mm); al doilea numar este valoarea ratei de aspect (aspect ratio in engleza) dintre inaltimea anvelopei si latimea acesteia (H), 65 sugerand ca inaltimea este 65% din latime, adica 126.75 mm. R specifica faptul ca anvelopa are constructie radiala (notatia ZR in loc de R este prezenta pe anvelope cu o constructie ce rezista la viteze de peste 240 km/h). Ultimul numar precizeaza valoarea in toli (inci) a diametrului pe care trebuie sa il aiba janta pe care se monteaza anvelopa (in cazul nostru 15 toli = 381mm). La unele anvelope, in fata acestui cod poate fi prezenta notatia P, LT sau T, ce indica tipul autovehicolului pe care se pot monta (P-autoturisme, LT-SUV, Pick Up). 2. Indicele de greutate – indica sarcina maxima pe care o anvelopa o poate prelua in conditii de exploatare. Corespondenta dintre indice si sarcina suportata, in kilograme, este data de tabelul 1. In exemplu, 91 – indica faptul ca anvelopa poate sustine maxim 615 kg si, facand un calcul simplu, sarcina totala a unui autoturism cu toate cele patru anvelope cu acest indice nu are voie sa depaseasca 2460 kg/ 3. Indicele de viteza – indica viteza maxima la care anvelopa rezista timp de zece minute fara a fi in pericol de a se autodistruge. Vitezele corespunzatoare sunt curpinse in tabelul 2. De exemplu, pentru indicele W, viteza maxima e de 270 km/h. 4. Prezenta grupului MS, M+S, M/S sau M&S (mud and snow) arata ca anvelopa este una all-season, ce se preteaza atat la folosirea pe zapada, cat si pe noroi. 5. Simbolul severe snow use vine in completarea notatiei M&S si este prezent pe anvelope destinate mersului pe zapada. Spre deosebire de M&S, care este atribuit anvelopelor ce indeplinesc anumite conditii din punct de vedere al profilului, acest simbol este atribuit in urma testarii anvelopelor pe zapada prin proceduri standartizate. 6. “Thread wear” este un indice relativ ce ia valori de la 60 la 600 si, cu cat valoarea este mai mare, cu atat anvelopa va rezista mai multi kilometri. 7. Indicele traction poate avea urmatoarele valori: AA, A, B, C (AA fiind cel mai bun), calificand performantele de franare pe asfalt umed. 8. Indicele temperature – poate primi drept calificative A, B, C si este o masura a gradului de rezistenta la cresterea de termperatura a anvelopei. 9. Codul DOT (ex. DVLU 2105) – ofera informatii detaliate despre locul unde a fost fabricata anvelopa. Ultimul numar al acestui cod, in exemplul 2105, precizeaza data de fabricatie a anvelopei. Prima parte – 21, arata ca anvelopa a fost fabricata in a 14-a saptamana a anului specificat de a doua parte a codului – 05, adica 2005 (in cazul anvelopelor fabricate inainte de 2000, subcodul are trei cifre, primele doua dand saptamana de fabricatie, iar cea de-a treia anul din decada). Este importanta cunoasterea acestei date, deoarece, ca o regula generala, o anvelopa nu trebuie folosita dupa 6 ani de la fabricatie, aceasta degradandu-se in timp, indiferent daca este rulata sau noua. 10. Sageata ce indica sensul de rotatie, pentru anvelopele cu profil unidirectional. 11. MAX PRESS – indica presiunea maxima pe care o suporta anvelopa. 12. MAX LOADED – are aceeasi semnificatie ca si indicele de greutate, doar ca arata direct valoarea in kilograme (este prezent doar pe unele anvelope). Attachment 1272857 Explicatii: Constructia radiala = a devenit un standard pentru anvelopele destinate autoturismelor (a inlocuit pe cele cu constructie diagonala). Se caracterizeaza prin folosirea de pliuri paralele (impletituri din nylon, poliester, fibra de sticla si mai rar din otel, imbracate in cauciuc), care fac unghi de 90 de grade cu planul de rulare, stabilizarea facandu-se printr-o armatura. Aceste pliuri, cunoscute in mod normal sub denumirea de carcasa, alcatuiesc un perete lateral extrem de flexibil, care permite o amortizare buna a neregularitatilor, dar nu prezinta stabilitate directionala. Aceasta stabilitate este insa asigurata cu ajutorul unor insertii metalice in peretii laterali. Calea de rulare a anvelopei este realizata din mai multe straturi alcatuite din otel, fibra de sticla si textile asezate la unghiuri de aproximativ 20 de grade fata de planul caii de rulare. Acestea ajuta la stabilizarea caii de rulare in timpul virajelor, mentinand o suprafata cat mai mare in contact cu soseaua. 1 tol (inch) = unitate de masura echivalenta cu 25.4 milimetrii. Profilul caii de rulare (thread pattern) = desenul sau modelul suprafetei de contact a anvelopei cu asfaltul. Acesta este unul dintre factorii importanti ce determina performantele unei anvelope. Sunt trei profiluri: simetric, asimetric si unidirectional. Tabelul 1: <table style="width: 350px; height: 1485px;" border="1"><tbody><tr><td> Cod </td><td> Kilograme </td></tr><tr><td>65 </td><td>290 </td></tr><tr><td>66 </td><td>300 </td></tr><tr><td>67 </td><td>307 </td></tr><tr><td>68 </td><td>315 </td></tr><tr><td>69 </td><td>325 </td></tr><tr><td>70 </td><td>335 </td></tr><tr><td>71 </td><td>345 </td></tr><tr><td>72 </td><td>355 </td></tr><tr><td>73 </td><td>365 </td></tr><tr><td>74 </td><td>375 </td></tr><tr><td>75 </td><td>387 </td></tr><tr><td>76 </td><td>400 </td></tr><tr><td>77 </td><td>415 </td></tr><tr><td>78 </td><td>425 </td></tr><tr><td>79 </td><td>437 </td></tr><tr><td>80 </td><td>450 </td></tr><tr><td>81 </td><td>462 </td></tr><tr><td>82 </td><td>475 </td></tr><tr><td>83 </td><td>487 </td></tr><tr><td>84 </td><td>500 </td></tr><tr><td>85 </td><td>515 </td></tr><tr><td>86 </td><td>530 </td></tr><tr><td>87 </td><td>545 </td></tr><tr><td>88 </td><td>560 </td></tr><tr><td>89 </td><td>580 </td></tr><tr><td>90 </td><td>600 </td></tr><tr><td>91 </td><td>615 </td></tr><tr><td>92 </td><td>630 </td></tr><tr><td>93 </td><td>650 </td></tr><tr><td>94 </td><td>670 </td></tr><tr><td>95 </td><td>690 </td></tr><tr><td>96 </td><td>710 </td></tr><tr><td>97 </td><td>730 </td></tr><tr><td>98 </td><td>750 </td></tr><tr><td>99 </td><td>775 </td></tr><tr><td>100 </td><td>800 </td></tr><tr><td>101 </td><td>825 </td></tr><tr><td>102 </td><td>850 </td></tr><tr><td>103 </td><td>875 </td></tr><tr><td>104 </td><td>900 </td></tr><tr><td>105 </td><td>925 </td></tr><tr><td>106 </td><td>950 </td></tr><tr><td>107 </td><td>975 </td></tr><tr><td>108 </td><td>1000 </td></tr><tr><td>109 </td><td>1030 </td></tr><tr><td>110 </td><td>1060 </td></tr><tr><td>111 </td><td>1090 </td></tr><tr><td>112 </td><td>1120 </td></tr><tr><td>113 </td><td>1150 </td></tr><tr><td>114 </td><td>1180 </td></tr><tr><td>115 </td><td>1215 </td></tr><tr><td>116 </td><td>1250 </td></tr><tr><td>117 </td><td>1285 </td></tr><tr><td>118 </td><td>1320 </td></tr><tr><td>119 </td><td>1360 </td></tr> </tbody></table> Tabelul 2: <table style="width: 350px; height: 496px;" border="1"><tbody><tr><td> Indice </td><td> Viteza maxima </td></tr><tr><td>F </td><td>80 </td></tr><tr><td>G </td><td>90 </td></tr><tr><td>J </td><td>100 </td></tr><tr><td>K </td><td>110 </td></tr><tr><td>L </td><td>120 </td></tr><tr><td>M </td><td>130 </td></tr><tr><td>N </td><td>140 </td></tr><tr><td>P </td><td>150 </td></tr><tr><td>Q </td><td>160 </td></tr><tr><td>R </td><td>170 </td></tr><tr><td>S </td><td>180 </td></tr><tr><td>T </td><td>190 </td></tr><tr><td>U </td><td>200 </td></tr><tr><td>H </td><td>210 </td></tr><tr><td>V </td><td>240 </td></tr><tr><td>ZR </td><td>Peste 240 </td></tr><tr><td>W </td><td>270 </td></tr><tr><td>Y </td><td>300 </td></tr> </tbody></table> |
Re: Totul despre anvelopele auto
Multumim,
Este un articol interesant si totodata e bine de stiut aceste inscrisuri de pe o anvelopa . |
Re: Totul despre anvelopele auto
bun articol, good job
|
Re: Totul despre anvelopele auto
aveam nevoie d asa informatii:d
|
Re: Totul despre anvelopele auto
super informatii, nota 10!:peace:
|
Re: Totul despre anvelopele auto
Serial in prag de frig: de ce sunt bune anvelopele de iarna?
Lasa ma, ca oricum se curata drumurile, nu mai dau banii pe gume de iarna! Sau - sunt bune si astea mixte, ca doar de aia se cheama asa! Sau - nu merita investitia ca si asa e putina zapada in Romania! Cu siguranta ai auzit si tu astfel de afirmatii, care, la prima vedere te fac sa nu mai investesti in anvelopele dedicate sezonului rece. Insa nu putine sunt motivele pentru care ar trebui sa o faci. Care e diferenta dintre niste anvelope normale si unele de iarna? De ce sa mai scot din buzunar intre 1000 si 2000 de lei pentru un set nou de anvelope speciale pentru frig? Incercam sa gasim raspunsuri la aceste intrebari si sa convingem lumea care pana acum statea cu indoieli ca anvelopele de iarna au multe avantaje in sezonul rece.Mai ales acum, cand se anunta cea mai grea iarna din ultimii 1000 de ani. Anvelopele de iarna sunt pentru sezonul rece in primul rand, nu pentru zapada Cand temperatura de afara scade sub 7 grade, este foarte important sa avem anvelope de iarna. Acestea au alta compozitie fata de unele de vara sau mixte. Cand vine frigul, o anvelopa normala se intareste si nu mai are aderenta buna. Mai precis, distanta de franare se poate chiar dubla in caz de urgenta, cand franam pe vreme rece cu anvelopele inadecvate. Asta duce nu doar la riscul crescut de accidente, dar si la uzarea prematura a placutelor de frana, risc de pierdere a stabilitatii, etc. O anvelopa de iarna, prin textura sa mai moale, se comporta pe timp de iarna asa cum se comporta o anvelopa de vara la 30 de grade. Adica bine - aderenta maxima, franare buna, etc. Asadar, chiar daca traim intr-o zona in care iarna nu aduce deloc zapada, este foarte bine sa utilizam astfel de anvelope! Anvelopele mixte au numai aceasta trasatura pentru iarna, adica au o consistenta mai moale si sunt aderente si la frig, insa nu respecta si urmatoarele caracteristici pentru sezonul rece! Anvelopele de iarna sunt in al doilea rand mai bune pe zapada In afara de faptul ca niste anvelope de iarna sunt mai bune pe timp friguros, daca dam si de zapada, ne scot din necaz. Toata lumea a vazut ca anvelopele de iarna sunt ceva mai cramponate decat unele de iarna. Crampoanele mai mari sunt destinate unei aderente crescute pe zapada. La majoritatea anvelopelor de iarna o sa observam ca zbaturile nu sunt egale ci au o aranjare aleatorie. Scopul acestora este de a sapa in zapada - daca acestea ar fi uniform, roata s-ar ingropa singura. Deci la aderenta pe frig mai adaugam si aderenta mai buna pe zapada. Pe gheata se comporta mai bine Consistenta mai moale a anvelopelor de iarna dar si profilul mai agresiv al acestora lucreaza bine si atunci cand dam de gheata sau polei. Materialul mai moale se muleaza bine pe gheata, iar crampoanele proeminente sparg mai usor gheata si ajung la asfalt. Daca gheata este intr-adevar groasa, niste anvelope de iarna vor calca pe aceasta mult mai bine, iar daca avem pe toate cele 4 jante montate gume de iarna, nu vom pierde deloc controlul si vom frana satisfacator. Oricum, prima masura de siguranta pe gheata este viteza mica. In plus, in trafic, cu un set potrivit de anvelope, nu vom fi injurati de cei care asteapta la semafor, pentru ca noi, cu gume de iarna, vom pleca linistiti, in timp ce cei care au ramas cu cele de vara vor avea probleme cu derapajul pe gheata si zapada. Daca vrem sa fim siguri ca nu ne deranjeaza nici gheata mai serioasa, putem apela la un set de gume cu tinte de metal. Acestea se folosesc doar cand e zapada si gheata afara, pentru ca pe asfalt sunt zgomotoase si se tocesc repede. Deci, ce se intampla iarna? Frig, zapada si gheata. Anvelopele de iarna rezolva toate aceste trei aspecte prin caracteristicile lor speciale. O masina este de preferat sa aiba pe toate cele 4 roti anvelope de iarna. Multa lume se gandeste sa puna gume de iarna doar pe fata la o masina cu tractiune pe fata, din motive economice. Asta ajuta la tractiune si aderenta, insa masina franeaza pe toate cele 4 roti si exista riscul ca spatele sa derapeze. Deci daca exista buget, n-ar fi rau sa investim in 4 anvelope de iarna. Si pe timp de vara, anvelopele de iarna sunt bune, au mai mare aderenta decat unele de vara, fiind mai moi, iar la 40 de grade chiar se inmoaie serios, ca niste slick-uri. Insa marea problema a acestora este ca se uzeaza prematur daca sunt folosite la temperaturi constante mai mari de 7 grade. Deci este bine sa avem 2 seturi separate, de iarna si de vara, fiecare cu utilizarea sa. Spor la pregatiri de iarna! Daca vrei sa intampini iarna cu un set de anvelope adecvate, poti sa vezi oferta de pe SHOP 4TUNING. |
Re: Totul despre anvelopele auto
o f buna explicatie a indicilor de pe anvelope si jante am gasit aici http://www.anvelopeservicemobil.ro/v...t.asp?idpage=2
|
Re: Totul despre anvelopele auto
Eu momentan am cauciucuri de iarna pe fata, m-am uitat la roata de rezerva si este un dunlop sp 2020. Ma gandeam sa cumpar unul ca sa fac pereche insa am vazut ca are indic de viteza E, asta inseamna ca nu pot rula cu o viteza mai merge de 70km/h sau sunt eu in eroare? :rolleyes2
|
Re: Totul despre anvelopele auto
Quote:
Gumele SLIM au viteza maximă de 80 de km/h. |
Re: Totul despre anvelopele auto
Sunt SP SPORT 2020E, E nu-i indicele de viteza, e parte din denumire.
Cu astea vin/veneau echipate Astra Classic. Eu dupa ce le-am tocit pe primele am luat tot 2020E, mi se par foarte ok pentru ca se descurca bine si pe uscat si pe ud (spre deosebire de altele de vara care nu-s prea ok pe ud) si m-au tinut 70k km. Problema e ca se gasesc destul de greu, sunt model putin mai vechi. Mie mi-au venit de la un depozit din Germania... |
Re: Totul despre anvelopele auto
Multumesc pentru lamurire amphetamine. Eu am un Opel Astra Bertone si cred ca roata de rezerva nu a fost folosita niciodata, am gasit pe un forum pe cineva care vinde tot roata de rezerva, acelasi model si ma gandeam sa fac o pereche, ma gandeam eu ca e cam ciudat ca doar 70km/h sa fie viteza maxima :shock:.
|
Re: Totul despre anvelopele auto
Quote:
Ca sa-ti faci o idee despre cat cere respectivul, eu le-am cumparat la ~315lei/bucata 195/60 15". |
Re: Totul despre anvelopele auto
1 Attachment(s)
Cauciucurile All-Season - NU SUNT BUNE PENTRU ZAPADA!
Tot mai multa lume spune ca anvelopele de tip All-Season sunt o prostie si reprezinta doar un produs de marketing. Practic, este imposibil ca un cauciuc sa aiba trasaturile unei anvelope de vara, in acelasi timp cu cele ale unei anvelope de iarna. Difera foarte mult materialele, gradul de uzura si profilul. Cu toate astea, cauciucurile mixte se vand si au clienti. Iata ce nu stiai despre anvelopele de tip all-season. Din capul locului, trebuie stiut ca toate anvelopele de tip all-season NU sunt destinate mersului pe zapada. Spre deosebire de niste anvelope de iarna, care se comporta bine pe gheata si pe zapada, cele pentru orice sezon sunt destinate mersului pe asfalt uscat sau ud, indiferent de temperatura. Anvelopa AS (all-season) imprumuta de la cauciucul de vara rezistenta la uzura, zgomotul redus in mers, confortul, aderenta pe uscat si pe ud. Iar de la anvelopa de iarna imprumuta numai materialul ceva mai moale. O anvelopa mixta este de fapt un compromis in ceea ce priveste materialul si profilul. Este un cauciuc mai moale ca cel de vara, dar mai tare ca cel de iarna. Iar profilul este ceva mai pronuntat ca la un cauciuc de vara, dar mult mai putin proeminent ca la o anvelopa de iarna. Profilul mai pronuntat decat la anvelopele de vara este cauzat de faptul ca trebuie sa reziste in timp, fiind mai moale, nicidecum de mersul pe zapada! Deci anvelopele all-season sunt pentru acele tari sau zone geografice in care temperatura scade, dar nu este zapada. Materialul mai moale al anvelopei AS face masina sa franeze bine si sa aiba aderenta chiar daca sunt aproape 0 grade, pe uscat sau umed, la fel ca o anvelopa de iarna. Insa daca te confrunti cu zapada, acestea se vor comporta ca o anvelopa de vara, adica... aderenta si franare foarte proasta. Asadar, daca doriti sa evitati problemele din aceasta iarna, dotati-va masina cu anvelope dedicate exclusiv sezonului rece. Multa lume are impresia ca face economie si o afacere buna, daca isi doteaza masina cu anvelope pentru orice sezon. Insa Romania nu este o tara in care iarna vine fara zapada, si nici strazile nu sunt cele mai curatate de catre autoritati. Asadar, la noi in tara anvelopele all-season nu-si au rostul. Proasta informare a clientilor si preturile aparent bune, au facut ca la noi in tara aceste anvelope sa aiba succes. Insa este momentul ca lumea sa se destepte si sa isi doteze masina cu ceea ce trebuie. In plus, legislatia care urmeaza sa fie pusa in vigoare, va face referire la acele anvelope care au simbolul fulgului de zapada, ca mijloc de referinta pentru politia care va face controale. Iar anvelopele all-season nu au acest simbol. Succes la cumparaturi si o iarna usoara! |
Re: Totul despre anvelopele auto
eu am avut pana nu de mult ce miam schimbat rotile cauciucuri M+S Nankang NS2 cu profil V si am fost foarte multumit de ele,leam purtat si o iarna dar binenteles cu bun simt dar oricum vara si pe ploaie si-au facut treaba foarte bine:!:
|
Re: Totul despre anvelopele auto
Am invatat multe de aici, buna stire
|
All times are GMT +2. The time now is 12:29. |
- Copyright 2025 4Tuning