General Supervisor
Stage 5
Join Date: Sep 2003
Posts: 17,791
Member of: [Super Moderators] [PARTICIPANT CURSE] [BMW] [MERCEDES] [2 Roti] [ALFA ROMEO]
|
Re: ce trebuie sa stiti cand va opreste "organul"
Bucureşti, 22 ianuarie 2007
PRECIZĂRI REFERITOARE LA NOUA LEGISLAŢIE RUTIERĂ
[...]
PROCEDURILE POLIŢIEI RUTIERE
Conform art. 2 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului României privind circulaţia pe drumurile publice, nr 195/2002, republicată, îndrumarea, supravegherea şi controlul respectării normelor de circulaţie pe drumurile publice se fac de către poliţia rutieră din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, care are obligaţia să ia măsurile legale în cazul în care se constată încălcări ale acestora.
Modul de acţiune în trafic se supune Codului de Etică şi Deontologie al Poliţistului şi Concepţiei de Atitudine şi Acţiune a Poliţiei Rutiere.
Pe parcursul executării atribuţiilor de serviciu, poliţistul rutier are următoarele obligaţii:
să poarte ţinuta regulamentară curată, îngrijită, permanent ajustată pe corp şi conformă cu dispoziţiile privind componenţa acesteia, să aplice pe uniformă, în permanenţă, la loc vizibil, insigna cu numărul matricol personal de identificare;
să aibă capul acoperit cu obiectul de îmbrăcăminte corespunzator sezonului (şapca sau caciulă), excepţie făcând situaţiile în care acesta se află în autovehiculul de patrulare ori într-o incintă;
să stăpânească dialogul, care trebuie să fie politicos, coerent, dar ferm, spre a întampina orice provocări ulterioare;
să se adreseze cu politeţe, tact si discernământ folosind un limbaj coerent.
Demonstrarea încalcarii normei rutiere este sarcina de căpătâi a agentului de circulaţie.
Poliţistul rutier nu are plan de constatări, iar activitatea sa se desfăşoară potrivit planificării zilnice care cuprinde şi variantele de patrulare, eliminându-se în acest fel caracterul aleator al muncii poliţistului şi necesitatea existenţei unui Ordin de serviciu.
Activităţile de poliţie rutieră se execută de către echipaje (patrule) formate, de regulă, din doi poliţişti.
Obligaţiile poliţistului rutier la oprirea autovehiculelor:
să aleagă un loc adecvat, astfel încât să permită poziţionarea acestora în afara părţii carosabile, în parcări ori alte spaţii în care nu se stânjeneşte circulaţia. Pe timpul nopţii, aceste locuri trebuie să fie, de regulă, iluminate, evitându-se, pe cât posibil, oprirea în locuri unde această manevră este interzisă prin lege;
să efectueze semnalul de oprire regulamentar, cu braţul pe timp de zi, iar pe timp de noapte cu bastonul iluminat sau reflectorizant şi în lipsa acestuia prin balansarea în plan vertical a unui dispozitiv cu lumină de culoare roşie. În ambele situaţii, poliţistul poate folosi şi fluierul din dotare;
să se posteze, în momentul executării semnalului de oprire în spaţiul benzii de circulaţie a vehiculului care urmează a fi oprit, fără a depăşi însă axul longitudinal al drumului, iar noaptea, cât mai aproape de acostamentul acestuia. Aceste poziţii îi vor asigura conducătorului auto protecţia, îi vor permite să observe din timp semnalul şi să oprească în condiţii de siguranţă;
la deplasarea pe motocicletă, să facă semnalul de oprire prin balansarea în plan vertical a braţului drept, în timp ce se deplasează în paralel cu autovehicululul care urmează a fi oprit;
pe autostrazi, să efectueze semnalul de oprire exclusiv din autovehiculul poliţiei, conducătorul auto fiind invitat să urmeze echipajul până la prima parcare, unde se trece la executarea controlului propriu-zis.
Pe celelalte categorii de drumuri, în cazul când vehiculul care urmează a fi oprit circulă în aceeaşi direcţie, echipajul trebuie să pună în funcţiune semnalele luminoase (de culoare roşie şi albastră) şi pe cele sonore, după care, de regulă, va circula în spatele autovehiculului vizat până când conducătorul acestuia se conformează semnalelor şi opreşte.
Oprirea se poate face şi prin punerea în funcţiune a dispozitivului cu mesaje variabile, care va fi setat pe poziţia “Stop, Poliţia”, sau cu braţul.
Dacă conducătorul auto vizat nu respectă semnalele făcute, se va utiliza dispozitivul de amplificare a vocii existent pe maşina de poliţie, somându-l să oprească şi se va executa, dupa caz, şi semnalul regulamentar cu braţul, pe timp de zi, ori cu bastonul reflectorizant, pe timp de noapte.
Atunci când autovehiculul care urmează a fi oprit circulă din sens opus, semnalul de oprire se va executa din vehiculul poliţiei, pe fereastra din stânga, prin balansarea în plan vertical a braţului ori a bastonului reflectorizant.
Alte obligaţii ce îi revin poliţistului care efectuează controlul:
să se deplaseze până în dreptul uşii conducătorului autovehiculului şi să se adreseze cu formula: “Bună (dimineaţa, ziua, seara), sunt (gradul profesional, numele şi unitatea de poliţie din care face parte)”, după care să solicite pe un ton politicos, dar ferm, să i se înmaneze documentele pentru control;
să-i comunice conducătorului auto motivul opririi, abaterea comisă şi sancţiunea prevăzută de lege şi, daca este cazul, faptul că trebuie să rămână în autovehicul, cu mâinile pe volan, dupa care să întocmească documentele de constatare;
să-i restituie conducătorului auto, la finalizarea controlului, documentele (mai puţin cele reţinute odată cu constatarea abaterii) şi să-i acorde explicaţiile necesare privind situaţia creată, modul de soluţionare, dreptul privind efectuarea de menţiuni în procesul-verbal de contravenţie, precum şi termenul de folosire a căilor de atac împotriva documentelor întocmite.
Dacă se constată că starea psiho-fizică a celui de la volan nu îi mai permite conducerea în condiţii de siguranţă, poliţistul rutier trebuie să întrerupă deplasarea până la încetarea cauzei care a generat respectiva stare. Excepţie face cazul când autovehiculul poate fi condus de o altă persoană care posedă permis de conducere valabil pentru categoria respectivă, şi care se află într-o stare generală corespunzătoare;
să ia masuri pentru reintrarea în siguranţă a autovehiculului în trafic.
Este interzis controlul de rutină asupra traficului rutier, oprirea autovehiculelor pentru control urmând a se face numai atunci când, prin observare directă ori cu mijloacele tehnice certificate, se constată încalcarea regulilor de circulaţie, precum şi atunci când există date şi informaţii că s-au comis infracţiuni sau contravenţii, că autovehiculele vizate transportă bunuri, valori provenite din săvârşirea unor fapte ilicite, ori persoane urmărite conform legii, sau când se execută acţiuni tematice, punctuale, prilej cu care oprirea tuturor autovehiculelor ce fac parte dintr-o anumită categorie este necesară;
De asemenea, îi este interzis poliţistului rutier să execute semnalul de oprire atunci când cel căruia i se adresează este foarte aproape ori chiar în dreptul său, astfel încât oprirea nu s-ar mai putea face în condiţii suficiente de siguranţă;
„ARMA SECRETĂ” A POLIŢIEI – APARATUL RADAR
Se tot vorbeşte despre „arma secretă” a poliţiei rutiere: radarul. Numeroase comentarii a iscat subiectul cu pricina. Pentru clarificarea tututror aspectelor referitoare la acesta, facem următoarele precizări:
În prezent în dotarea poliţiei rutiere există două tipuri de aparate de măsurare a vitezei, Mesta şi Speedophot, care doar măsoară viteza şi Sistemul Autovision Compact, care este destinat atât măsurării vitezei de deplasare, cât şi depistării altor încălcări ale regulilor de circulaţie, cum ar fi depăşirea neregulamentară, neacordarea priorităţii, nerespectarea semnificaţiei culorilor semaforului electric, circulaţia pe contrasens, staţionarea vehiculelor în locuri interzise, folosirea telefoanelor mobile în timpul conducerii, cu excepţia sistemului „mâini libere”.
Trebuie să se cunoască faptul că toate sistemele de măsurare a vitezei şi supraveghere a traficului utilizate de poliţie au atestarea Biroului Român de Metrologie Legală. De asemenea, operatorii radar au atestat care le conferă dreptul de a lucra cu aceste aparate.
Precizăm că operatorii sunt obligaţi să aibă la ei, pe toată durata executării serviciului, atestatul de verificare metrologică a echipamentului, atestatul de lucru cu aparatele radar, documentele de identitate personale, ale autoturismului şi pe cele de constatare, precum şi registrul de evidenţă a abaterilor, însă nu sunt obligaţi să le prezinte decât organelor de control abilitate.
Potrivit „Metodologiei privind modul de folosire şi exploatare a echipamentului video de supraveghere a traficului rutier şi măsurare a vitezei de deplasare a autovehiculelor”, elaborată de Inspectoratul General al Poliţiei Române, activitatea cu aparatele radar se desfăşoară zilnic, pe 2-3 schimburi, pe drumurile unde s-au produs accidente rutiere cu consecinţe grave, în baza unui grafic lunar, care este modificat în funcţie de evoluţia situaţiei operative.
Constatarea încălcării regulilor de circulaţie se face atât ziua, cât şi noaptea, din mers sau din staţionare.
Atunci când traficul rutier este redus sau condiţiile meteorologice nu permit folosirea la parametri normali a sistemului, ori agentul operator execută alte activităţi, se opreşte înregistrarea casetei video, despre aceasta menţionâdu-se în registrul de evidenţă a activităţilor desfăşurate.
Sistemele de tip Mesta şi Speedophot vor fi folosite numai dacă aparatele de fotografiat funcţionează.
[...]
sursa:site-ul igpr
|