A 24-a editia a celei mai prestigioase curse de anduranta din Statele Unite, cele 24 de ore de la Daytona Speedway.
Cursa de 24 de ore de la Daytona a f ost in 1986 prima etapa a seriei de anduranta sanctionata de IMSA. Cursa s-a desfasurat in primul w/e din februarie iar la eveniment au participat si unele echipe din Europa. Al Holbert si echipa sa, Holbert Racing, a venit la eveniment dupa un sezon 1985 pe care l-au controlat castigand in final titlul la piloti iar Porsche castigand titlul la constructori. Echipa Holbert s-a prezentat la cursa cu sasiul 962-103 care a fost folosit si in 1985. Desi la sfarsitul anului 1985 sasiul #103 a fost considerat invechit de unii, favorizat fiind sasiul HR-01, construit "In House" de tehnicienii echipei Holbert sub licenta de la Porsche si cu piese de la acestia, Holbert a insistat ca acest sasiu inca este la varful performantei.
Pentru clasica cursa din Florida, Holbert a facut echipa cu legenda Le Mans, Derek Bell, si americanul Al Unser Jr. Dupa calificari, echipa Holbert a pornit de pe pozitia a 9a a grilei, pole-ul fiind asigurat de Corvette-ul inscris de echipa Hendrick dar acea masina nici nu a pornit in cursa.
Daca dupa 8 ore de cursa, masina Holbert s-a aflat la conducere, drama urma sa se intampla in orele diminetii cand niste probleme la suspensie si la legatura pedalei de acceleratie au tintuit Porsche-le 962 la boxe pentru o perioada indelungata. Cand masina a pornit de la boxe avansul in favoarea liderilor era imens, 35 de ture in favoarea liderului. Desi la un moment dat, avansul pentru Foyt care conducea cursa era de 14 ture acesta a scazut constant de-alungul zilei deoarece Foyt a avut multiple probleme tehnice. Holbert a mentinut un ritm constant si a revenit in lupta cu 2 ore inainte de finalul cursei cand masina pilotata de Sullivan conducea cu 8 ture. Chiar si asa, mai multe opriri lungi la boxe datorate problemelor cu acceleratia au promovat masina lui Foyt inapoi pe prima pozitie.
Cu putin peste o ora si 40 de minute pana la terminarea evenimentului, Holbert l-a prins din urma pe Foyt care se chinuia sa-si conserve pozitia de lider. Acesta a facut 2 pit-stop-uri rapide pentru reglarea presiunii turbo-ului, lucru care a facut ca, cu doar 1 ora si 25 de minute pana la finalul cursei, Holbert sa treaca de Foyt in prima curba a circuitului, in tura 662. La final distanta dintre cei doi a fost de doar 1 minut si 49 de secunde deoarece Foyt a continuat sa aiba probleme cu acceleratia, acesta terminand in fata masinii preparate de echipa lu Jim Busby.
Sasiul 962-103, cel mai de succes 962 care a participat vreodata in seria IMSA
Cel de-al 3 lea sasiu "Customer" construit de Porsche a fost luat in primire de Al Holbert in 1984. Acesta a reusit 4 victorii in acel an dar gloria a urmat in 1985 si 1986.
In acesti 2 ani masina a reusit 10 victorii asigurand, impreuna cu sasiul construit de cei de la Holbert Racing, HR-01, titlul la piloti pentru Holbert si Bell si cel la constructori pentru Porsche. 962-103 a reusit si cele 2 victorii de la Daytona pentru Holbert, in 1986 si 1987. Acest ultim an pentru 962-103, a fost tot unul incoronat cu succes deoarece masina a reusit ultima sa victorie la Lime Rock ajutand astfel, impreuna cu HR-01, echipa Holbert Racing sa isi asigure cel de-al 3 lea titlu consecutiv din seria IMSA facand-ul pe Holbert cel mai de succes pilot care a participat vreodata in acest campionat, acesta luand titlul in 1976, 1977, 1985, 1986 si 1987. Palmaresul fiind completat de victoriile de la Daytona din 1986 si 1987, cele de la Sebring din 1977 si 1981 plus cele 3 victorii de la Le Mans din 1983, 1986 si 1987 (acestea 3 toate reusite cu echipa de uzina Porsche). Holbert a murit in urma unui accident aviatic in 1988. Acesta avea planuri mari pentru viitor, propunandu-le celor de la Porsche un proiect inovator de prototip cu cockpit deschis (viitoarele WSC care au debutat in 1994 in urma decaderii Grupei C ca urmare a costurilor mari de productie a acelor masini cu motoare de Formula 1 plus alte marlanii facute de alde nenea Ecclestone) ce avea sa inlocuiasca invechitul 962. Acest proiect s-a materializat ulterior sub forma lui Porsche-Kremer K8, un proiect comun al echipei lui Erwin Kremer si Porsche.
__________________________________________________ ________________________________
Macheta 1/43
Modelul realizat de Spark este unul pe care mi-l doream de mult. Spark a facut la 1/43 ambele masini castigatoare de la Daytona, din 86 respectiv 87. Am cumparat-o pe cea din 1986 fara vreun motiv anume... doar pentru ca pe asta am gasit-o mai usor.
Macheta arata bine desi are niste mici scapari la partea din fata (la faruri mai exact) si plus alte chestii care nu prea conteaza. E oarecum urat ca se observa cam usor marginile decal-urilor aplicate pe model. Probabil ca la modelele mai noi folosesc o alta tehnica imbunatatita caci eu nu am vazut astfel de chestii la modelele mai noi.
Principalul motiv pentru care mi-a placut acest model a fost, pe langa faptul ca a participat in seria IMSA care imi place si pe langa faptul ca a fost pilotata de Holbert, un pilot pe care eu il consider unul dintre cei mai buni all time din America si o mare pierdere pentru motorsport, a fost livery-ul Lowenbrau care arata genial, contrastul cu jantele aurii fiind demential.
Concluzia:
Imi plac masinile care au o istorie impresionanta in spate iar aceasta macheta reproduce o masina cu una dintre cele mai importanta istorii din peisjaul curselor de anduranta din America. Iar faptul ca a fost pilotata de Holbert si ca poarta livery-ul iconic Lowenbrau au facut-o sa fie un MUST pentru colectie. Rezultatul se vede. O macheta pe care o recomand orcui.
Macheta, pozele cāt și prezentarea aparțin lui DarkSide, īnsă deoarece are o conexiune proastă la internet am urcat eu prezentarea īn locul lui.