Go Back   Forum 4Tuning > Car Styling > FIBRA DE STICLA/CARBON, CHITUL, VOPSEAUA SI ALTELE

Reply
 
Thread Tools
Old 25-11-10, 17:37   #1
quick_5hifter

Stage 5
 
quick_5hifter's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 4,692
Member of:
[Moderators]
[Xtreme Club Emotion]
[DAEWOO]
[Toyota]
[Opel]
Default Totul despre FIBRA DE CARBON

INTRODUCERE

Fibra de carbon este un material ce consta in fibre extrem de subtiri de diametru intre 0.005-0.010 mm si compuse in mare
parte din atomi de carbon. Atomii de carbon sunt legati intre ei formand cristale microscopice, asezate mai mult sau mai
putin paralel cu axa longitudinala a fibrei. Aliniamentul cristalelor face fibra foarte rezistenta raportat la marimea sa.
Cateva mii de fibre de carbon sunt rasucite laolalta pentru a forma un fir, care poate fi folosit ca atare sau tesut
intr-o tesatura. Fibra de carbon are multe modele de tesatura diferite si poate fi folosita impreuna cu o rasina plastica
si asezat ori matritat pentru a forma materiale compozite, cum ar fi plasticul armat cu fibre de carbon (cunoscut ca
"fibra de carbon") in scopul de a oferi un material cu un bun raport rezistenta/greutate. Densitatea fibrei de carbon este
de asemenea semnificativ mai mica decat densitatea otelului, facand-o ideala pentru aplicatii in care este necesara o
greutate redusa. Proprietatile fibrei de carbon, cum ar fi elasticitatea mare, greutatea redusa si coeficientul mic de
dilatatie/contractie, o fac foarte des utilizata in aeronautica, inginerie militara/civila si sporturi cu motor, pe langa
alte sporturi. Este totusi relativ costisitoare in comparatie cu materiale similare, de exemplu fibra de sticla ori
plasticul. Fibra de carbon este foarte rezistenta la alungire si indoire, dar fragila cand este expusa comprimarii ori
socurilor puternice (de exemplu, o bara din fibra de carbon este greu de indoit, dar se va rupe cu usurinta la lovirea cu
un ciocan).

SCURT ISTORIC

In 1958, Roger Bacon a creat fibre de carbon de inalta performanta la Centrul Tehnic Union Carbide Parma din Ohio. Aceste
fibre au fost obtinute prin incalzirea pana la carbonizare a suvitelor de celofibra. Procesul s-a dovedit ineficient,
fibrele obtinute continand numai 20% carbon si avand reduse proprietati de rezistenta si rigiditate. La inceputul anilor
'60, Dr. Akio Shindo de la Agentia de Stiinta si Tehnologie a Japoniei a dezvoltat un procedeu folosind ca material brut
poliacrilonotril. Acesta a dat nastere unei fibre de carbon cu un continut de 55% carbon.

Rezistenta deosebita a fibrei de carbon s-a obtinut in 1963 intr-un procedeu dezvoltat la Royal Aircraft Establishment din
Farnborough, Hampshire. Procedeul a fost omologat (autorizat, patentat) de Ministerul Apararii din Regatul Unit, apoi s-a
acordat licenta catre trei companii britanice: Rolls Royce, care deja producea fibra de carbon, Morganite si Courtaulds.

Acestea au construit uzine de productie fibra de carbon in cativa ani, iar Rolls Royce a profitat de proprietatile noului
material pentru a patrunde pe piata americana cu motorul sau aeronautic RB-211.

Chiar si la acele vremuri insa, opinia publica era sceptica in privinta capacitatii industriei britanice de a profita de
pe urma acestei brese. In 1959 o comisie de ancheta aleasa din Camera Comunelor a intrebat profetic: "Cum va putea
natiunea sa profite la maximum fara ca ea (fibra de carbon) sa devina o alta inventie britanica exploatata mai mult peste
ocean?". In cele din urma, aceste ingrijorari s-au adeverit. Una cate una, licentele pentru fabricarea fibrei de carbon au
fost retrase. Rolls Royce era interesat doar de motoristica aeronautica de exceptie. Propria sa productie avea sa-l faca
lider in folosirea plasticului armat cu fibra de carbon. Productia proprie urma sa inceteze odata cu aparitia unor noi
surse comerciale.

Din pacate insa, Rolls Royce a impins progresul prea departe, prea repede, folosind fibra de carbon la palele
compresorului motorului, ceea ce s-a dovedit vulnerabil la impactul cu pasarile. Ceea ce parea un mare triumf tehnologic
al Marii Britanii in 1968 a devenit un dezastru si programul ambitios al Rolls Royce pentru motorul RB-211 a fost pus in
pericol. Problema RR a luat atat de mare amploare incat compania a fost pana la urma nationalizata de guvernul conservator
al lui Edward Heath in 1971, iar fabrica de fibra de carbon a fost vanduta, devenind Bristol Composites.

Data fiind piata restransa pentru un produs foarte scump de calitate variabila, si Morganite a hotarat ca productia sa de
fibra de carbon era periferica fata de activitatea sa de baza, Courtaulds ramanand singurul mare producator din UK.

Compania a continuat sa fabrice fibra de carbon, dezvoltand doua ramuri principale: aeronautica si echipamente sportive.

Au urmat imbunatatiri ale calitatii produselor si vitezei de productie.
Continuarea colaborarii cu echipa de la Farnborough s-a dovedit de ajutor in sporirea calitatii, dar, ironic, marele
avantaj al Courtaulds ca producator al precursorului "Courtelle" devenise acum o slabiciune. Costurile scazute si
disponibilitatea erau potentiale avantaje, dar procesul anorganic pe baza de apa pentru productia Courtelle o facea
vulnerabila la impuritati, care nu afectau procesul organic practicat de alti producatori de fibra de carbon.

Chiar si asa, in anii '80 Courtaulds a continuat sa ramana un mare fabricant de fibra de carbon pentru ramurile
sport/diverse, Mitsubishi fiind principalul client. Insa o miscare de expansiune, inclusiv deschiderea unei fabrici in
California, s-a dovedit a fi gresita. Investitia nu a generat castigurile scontate, ceea ce a dus la decizia de retragere
din zona. Courtaulds a incetat productia de fibra de carbon in 1991. In mod ironic, singurul fabricant de fibra de carbon
ce a supravietuit in UK a prosperat folosind reteta Courtaulds. In mod invectiv, RK Carbon Fibres Ltd s-a concentrat pe
productia de fibra de carbon pentru aplicatii industriale, neavand nevoie sa ridice standardele de calitate la nivelul
producatorilor de peste ocean.

In anii '70, experimentele pentru gasirea materialelor brute alternative au condus la introducerea fibrelor de carbon
facute din smoala de petrol obtinuta din procesarea petrolului. Aceste fibre contineau aproximativ 85% carbon si aveau o
flexibilitate excelenta.

Sursa: http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_fiber
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	800px-Kohlenstofffasermatte.jpg
Views:	1391
Size:	155.3 KB
ID:	1756144  
__________________
https://i1195.photobucket.com/albums/aa389/quick_5hifter/w191180452small-1.jpg

Last edited by quick_5hifter; 26-11-10 at 01:43.
quick_5hifter is offline   Reply With Quote
Old 25-11-10, 18:13   #2
quick_5hifter

Stage 5
 
quick_5hifter's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 4,692
Member of:
[Moderators]
[Xtreme Club Emotion]
[DAEWOO]
[Toyota]
[Opel]
Default Re: Totul despre FIBRA DE CARBON

STRUCTURA SI PROPRIETATI

Fiecare manunchi de fibre de carbon este un pachet ce contine mii de filamente. Un singur astfel de filament este un tub
subtire cu diametrul de 5-8 microni si consta aproape in totalitate din carbon. Primele generatii de fibre de carbon
(i.e., T300 si AS4) aveau diametrul de 7-8 microni. Generatiile urmatoare au ajuns la diametrul de aproximativ 5 microni.
In fotografia atasata apar un fir de par uman (cel mai deschis la culoare si mai gros) si o fibra de carbon (mai
inchisa la culoare si mai subtire).

Structura atomica a fibrei de carbon este similara cu cea a grafitului, constand in straturi de atomi de carbon dispuse in
forma de hexagon regulat. Diferenta consta in modul in care aceste straturi se unesc. Grafitul este un material cristalin
in care straturile sunt asezate in paralel in mod normal. Fortele intermoleculare dintre straturi sunt forte Van der Waals
relativ slabe, conferindu-i grafitului proprietatile sale de a fi moale si fragil. Depinzand de precursorii folositi in
fabricarea fibrei, fibra de carbon poate fi turbostratica (1) sau grafitica ori poate avea o structura hibrid cu ambele
tipuri de asezare a straturilor. In fibra de carbon turbostratica, straturile de atomi de carbon sunt cutate haotic sau
incretite laolalta. Fibrele de carbon derivate din poliacrilonitril sunt turbostratice, pe cand fibrele derivate din
pacura sunt grafitice dupa tratament termic la temperaturi ce depasesc 2200 grade Celsius. Fibrele de carbon turbostratice
tind sa aiba elasticitate superioara, in timp ce fibrele derivate din pacura, tratate termic, au "modulul lui Young" (2)
ridicat si o conductivitate termica sporita.

APLICATII

Fibra de carbon este cel mai des folosita pentru a intari materiale compozite, in special clasa de materiale cunoscuta ca
"fibra de carbon" sau "polimeri ranforsati cu grafit". Si materialele non-polimer pot fi folosite ca tipar pentru fibra de
carbon. Datorita formarii de carbid metalic si din motive de coroziune, carbonul nu a avut succes in combinatie cu tipare
de metal. Carbonul ranforsat cu carbon (CRC) consta in grafit ranforsat cu fibre de carbon si de obicei e folosit
structural in aplicatii de inalta temperatura. Fibra este de asemenea utila in filtrarea gazelor de mare temperatura, ca
electrod cu suprafata mare si rezistenta ridicata la coroziune, dar si ca o componenta antistatica. Folosirea unui strat
subtire de fibre de carbon imbunatateste semnificativ rezistenta la foc a polimerilor si a compusilor termostabili (3)
deoarece un strat dens, compact de fibre de carbon reflecta caldura.

SINTEZA

Fiecare filament de carbon este realizat dintr-un polimer precursor. Polimerul precursor este in mod normal viscoza,
poliacrilonitrilul sau pacura de petrol. Pentru primii doi, precursorul este mai intai rasucit in filamente, folosind
procese chimice si mecanice pentru alinierea atomilor polimerului intr-un mod care sa imbunatateasca proprietatile fizice
finale ale fibrei de carbon. Compozitia precursorilor si procesele mecanice folosite in timpul rasucirii pot fi diferite
de la un fabricant la altul. Dupa tragere sau rasucire, fibrele de polimer sunt incalzite pentru a elimina atomii non-
carbon (carbonizare), rezultand fibra de carbon. Fibrele de carbon pot fi tratate ulterior pentru a imbunatati calitatile
acestora, apoi infasurate in bobine. Bobinele infasurate sunt apoi folosite pentru a alimenta masinile care produc filoane
sau fir tors din fibre de carbon.

O metoda obisnuita de fabricatie implica incalzirea filamentelor rasucite de poliacrilonitril la aproximativ 300 grade
Celsius in aer, ceea ce distruge o parte din formatiunile de hidrogen si oxideaza materialul. Poliacrilonitrilul este apoi
asezat intr-un cuptor avand o atmosfera inerta dintr-un gaz precum argonul, este incalzit la aproximativ 2000 grade
Celsius, ceea ce induce o grafitizare a materialului, schimbandu-i structura moleculara. Prin incalzire in conditii
optime, aceste lanturi se leaga unul de celalalt (polimeri-"scara"), formand straturi care ulterior se unesc si formeaza
un singur filament in forma de coloana. Rezultatul este de obicei carbon 93-95%.

Fibra de calitate mai slaba poate fi obtinuta folosind pacura ori viscoza ca precursor in locul poliacrilonitrilului.
Carbonul poate fi imbunatatit ulterior prin tratamente termice. Carbonul incalzit la 1500-2000 grade Celsius (carbonizare)
prezinta cea mai mare rezistenta elastica, in timp ce fibra de carbon incalzita la 2500-3000 grade Celsius prezinta un
modul al elasticitatii mai ridicat.

TEXTILE

Precursorii pentru fibrele de carbon sunt poliacrilonitrilul, viscoza si pacura. Filoanele din fibre de carbon sunt
folosite in cateva tehnici de procesare: utilizarile directe sunt pentru preimpregnare, tesaturi din filament, impletire
etc. Filonul de fibra de carbon este clasificat dupa densitatea lineara (masa pe unitate de lungime, ex.: 1g/1000m = 1
tex) sau dupa numarul de filamente pe filon, in mii. De exemplu, 200 tex la 3000 filamente de fibra de carbon sunt de 3
ori mai rezistente decat 1000 filamente, dar si de 3 ori mai grele. Acest filon poate fi apoi folosit pentru a tese o
tesatura din fibra de carbon. Aspectul acestei tesaturi depinde in general de densitatea lineara a filonului si de modelul
de tesatura ales. Cele mai comune modele de tesatura sunt "diagonal", "satin" si "uni" (simpla).
__________________________________________________ __________
1)turbostratic (eng.) - planurile aluneca unul spre celalalt, din care cauza spatiile dintre straturi sunt mai mari decat
ar trebui
2)modulul lui Young - unitate de masura a rezistentei unui material elastic izotrop
3)termostabil (thermoset) - insensibil la actiunea caldurii

Sursa: http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_fiber si Google.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Carbon-Fiber-and-Hair.jpg
Views:	562
Size:	8.2 KB
ID:	1756146  

Last edited by quick_5hifter; 26-11-10 at 01:48.
quick_5hifter is offline   Reply With Quote
Old 25-11-10, 19:21   #3
vacaroz

Stage 5
 
vacaroz's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 2,016
Member of:
[VW]
Default Re: Totul despre FIBRA DE CARBON

quick_5hifter vad ca esti foarte informat.acum am observat ca multi se vaita ca din cauza caldurii degajate de motor produsele din fibra din apropiere se deformeaza, inmoaie sau i-si schimba culoare. asta sa fie din cauza ca folosesc spuma aceea poliuretanica? dar cum naiba ca am vazut odata chestia asta la un tunner de renume, gen hamman???oare atat de sus sa fie aceste mjmasuri?
vacaroz is offline   Reply With Quote
Old 25-11-10, 20:22   #4
quick_5hifter

Stage 5
 
quick_5hifter's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 4,692
Member of:
[Moderators]
[Xtreme Club Emotion]
[DAEWOO]
[Toyota]
[Opel]
Default Re: Totul despre FIBRA DE CARBON

In primul rand, intregul reply reprezinta o traducere efectuata de mine (selectiv) dupa textul original din linkul postat de mine, deci ceea ce am scris mai sus nu este creatia mea. In acest topic mi-am propus sa adun toate informatiile importante despre fibra de carbon, incepand cu istorie (voi completa acum primul reply cu o alta traducere, de pe alt site), continuand cu materialele necesare si multe altele.

In al doilea rand, legat de deformarea acelor piese, este foarte posibil sa se datoreze faptului ca sunt fabricate cu rasina poliesterica, altfel nu-mi explic. Fibra de carbon de buna calitate rezista la temperaturi foarte mari fara a-si pierde din proprietati. In primul reply vor aparea mult mai multe detalii in acest sens (lucrez acum la acest reply).

Spuma poliuretanica nu cred ca se foloseste in fabricarea pieselor din fibra de carbon, poate doar la eleroane, dar si la alea nu cred ca spuma ramane in interior... iar daca ar fi sa ramana, cu siguranta nu ar avea putere sa deformeze stratul de fibra de carbon.

Quote:
Originally Posted by Dementu View Post
ms de informatii
Cu placere!
quick_5hifter is offline   Reply With Quote
Old 25-11-10, 20:23   #5
quick_5hifter

Stage 5
 
quick_5hifter's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 4,692
Member of:
[Moderators]
[Xtreme Club Emotion]
[DAEWOO]
[Toyota]
[Opel]
Default Re: Totul despre FIBRA DE CARBON

TIPURI DE FIBRE SI RASINI

Foarte putini consumatori cunosc produsele din fibra de carbon si diferentele dintre ele. Exista producatori "consacrati" si vanzatori pe Ebay care promoveaza produse din fibra de carbon de calitate inferioara. Prea multi consumatori iau o decizie gresita inainte de a cumpara un produs. Cei mai multi fabricanti/comercianti nu va vor da informatiile de mai jos pentru ca vanzarile sunt vanzari, iar lor nu le pasa de consumator.

Cele mai bune piese din fibra de carbon sunt fabricate pentru Formula 1. Nu veti putea achizitiona aceste piese sau nu vi le veti dori, deoarece:
-sunt extrem de costisitoare;
-calitatea lor "excesiva" nu este necesara pentru celelalte sporturi cu motor sau pentru strada.

Produsele din fibra de carbon sunt alcatuite din 2 componente: rasina si tesatura.

Exista doua tipuri de rasini folosite la fabricarea produselor din fibra de carbon: rasina poliesterica (1) si rasina epoxidica (epoxy) (2).
Produsele calitative din fibra de carbon sunt facute NUMAI din rasina epoxy si tesatura din fibra de carbon.

1)Rasina poliesterica este un produs ieftin pe care majoritatea firmelor il folosesc pentru a lucra cu fibra de carbon si derivatele sale.

Caracteristicile rasinii poliesterice:
-rasina poliesterica are o nuanta albastruie mata. Tenta albastruie reduce aspectul produsului;
-rasina poliesterica este inflexibila si va forma fisuri tip "panza de paianjen" la cea mai mica indoire; crapaturile tip "panza de paianjen" iau nastere din locul impactului si sunt foarte dificil de reparat;
-in timpul procesului de fabricatie al pieselor din fibra de carbon sunt necesare cantitati foarte mari de rasina poliesterica; in acest mod, greutatea piesei creste considerabil, ceea ce infrange scopul urmarit prin achizitia/fabricarea pieselor din fibra de carbon - si anume reducerea greutatii in principal;
-rasina poliesterica isi micsoreaza volumul odata cu trecerea timpului, afectand astfel forma produsului final, ceea ce duce la dificultati in instalare si la modificari aditionale pentru instalarea piesei;
-rasina poliesterica nu are rezistenta UV si se va ingalbeni cu timpul.

2)Rasina epoxidica indeplineste standardele industriale pentru produse auto-moto de inalta performanta.

Caracteristicile rasinii epoxidice:
-este extrem de flexibila; flexibilitatea sa permite pieselor din fibra de carbon sa absoarba socuri puternice la impact, fara a se sparge;
-rasina epoxy nu formeaza fisuri tip "panza de paianjen"; atunci cand rasina epoxy atinge limita potentianului maxim de indoire, va forma o singura fisura in punctul de maxima tensiune;
-rasina epoxy are un aspect transparent care confera maxima vizibilitate texturii negre tridimensionale a tesaturii de carbon;
-rasina epoxy nu isi modifica volumul in timp;
-rasina epoxy este 100% rezistenta la UV.

Diferente intre piesele din fibra de carbon cu rasina epoxidica (in stanga ambelor poze) si rasina poliesterica (in dreapta ambelor poze):



Cei mai multi fabricanti nu folosesc rasina epoxy intrucat ii intereseaza mai mult profitul decat sa creeze piese usoare, flexibile si durabile din fibra de carbon. Rasina epoxy costa de 3 ori mai mult decat cea poliesterica. Cu rasina epoxy (care este o substanta lichida) se lucreaza mai dificil decat cu rasina poliesterica (aceasta din urma fiind o substanta vascoasa). De asemenea, rasina epoxy este toxica in forma sa de baza - lichid - si necesita un bun sistem de ventilatie pentru a lucra cu ea in siguranta. Cu toate acestea, fabricantii de piese din fibra de carbon care folosesc rasina poliesterica percep aceleasi preturi ca si in cazul celor ce folosesc rasina epoxy.

Importanta folosirii tesaturii din fibra de carbon.
Desi majoritatea firmelor afirma ca fabrica piese din fibra de carbon, aceasta afirmatie este numai partial adevarata. 95% din aceste companii folosesc doar un strat de fibra de carbon si 2-3 straturi de fibra de sticla. Pe interior, piesa este vopsita cu spray negru pentru a nu se observa albul fibrei de sticla. Consumatorii platesc preturi exorbitante, pe masura produselor fabricate 100% din fibra de carbon, dar primesc in schimb produse inferioare fabricate cu fibra de sticla.

Firmele serioase folosesc 2-3 straturi de fibra de carbon.

Rasina si tesatura sunt importante si pentru fabricarea matritelor: pentru a fabrica o piesa din fibra de carbon, e necesara fabricarea unei matrite mai intai. Aceasta determina forma piesei finale. Matrita este prima si cea mai costisitoare parte din procesul fabricarii unei piese. Pentru a reduce costurile, fabricantii creeaza matritele din rasina poliesterica si fibra de sticla. Rasina poliesterica se micsoreaza cu timpul si astfel matrita se deformeaza. Fibra de sticla nu este durabila, astfel incat cu timpul se va contorsiona si crapa. Fabricantii vor repara matritele si vor continua sa creeze piese din fibra de carbon deformate, care vor necesita ajustari substantiale pentru a putea fi instalate.

Matritele de calitate sunt fabricate din rasina epoxy si tesatura din fibre de carbon, exact ca si produsul final.

Sursa: http://www.oppracing.com/opp_pages.p...rbon_fiber_101

Last edited by quick_5hifter; 26-11-10 at 01:50.
quick_5hifter is offline   Reply With Quote
Old 08-01-11, 18:50   #6
kinderu

Stage 4
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 242
Default Re: Totul despre FIBRA DE CARBON

Quote:
Originally Posted by quick_5hifter View Post
TIPURI DE FIBRE SI RASINI

Foarte putini consumatori cunosc produsele din fibra de carbon si diferentele dintre ele. Exista producatori "consacrati" si vanzatori pe Ebay care promoveaza produse din fibra de carbon de calitate inferioara. Prea multi consumatori iau o decizie gresita inainte de a cumpara un produs. Cei mai multi fabricanti/comercianti nu va vor da informatiile de mai jos pentru ca vanzarile sunt vanzari, iar lor nu le pasa de consumator.

Cele mai bune piese din fibra de carbon sunt fabricate pentru Formula 1. Nu veti putea achizitiona aceste piese sau nu vi le veti dori, deoarece:
-sunt extrem de costisitoare;
-calitatea lor "excesiva" nu este necesara pentru celelalte sporturi cu motor sau pentru strada.

Produsele din fibra de carbon sunt alcatuite din 2 componente: rasina si tesatura.

Exista doua tipuri de rasini folosite la fabricarea produselor din fibra de carbon: rasina poliesterica (1) si rasina epoxidica (epoxy) (2).
Produsele calitative din fibra de carbon sunt facute NUMAI din rasina epoxy si tesatura din fibra de carbon.

1)Rasina poliesterica este un produs ieftin pe care majoritatea firmelor il folosesc pentru a lucra cu fibra de carbon si derivatele sale.

Caracteristicile rasinii poliesterice:
-rasina poliesterica are o nuanta albastruie mata. Tenta albastruie reduce aspectul produsului;
-rasina poliesterica este inflexibila si va forma fisuri tip "panza de paianjen" la cea mai mica indoire; crapaturile tip "panza de paianjen" iau nastere din locul impactului si sunt foarte dificil de reparat;
-in timpul procesului de fabricatie al pieselor din fibra de carbon sunt necesare cantitati foarte mari de rasina poliesterica; in acest mod, greutatea piesei creste considerabil, ceea ce infrange scopul urmarit prin achizitia/fabricarea pieselor din fibra de carbon - si anume reducerea greutatii in principal;
-rasina poliesterica isi micsoreaza volumul odata cu trecerea timpului, afectand astfel forma produsului final, ceea ce duce la dificultati in instalare si la modificari aditionale pentru instalarea piesei;
-rasina poliesterica nu are rezistenta UV si se va ingalbeni cu timpul.

2)Rasina epoxidica indeplineste standardele industriale pentru produse auto-moto de inalta performanta.

Caracteristicile rasinii epoxidice:
-este extrem de flexibila; flexibilitatea sa permite pieselor din fibra de carbon sa absoarba socuri puternice la impact, fara a se sparge;
-rasina epoxy nu formeaza fisuri tip "panza de paianjen"; atunci cand rasina epoxy atinge limita potentianului maxim de indoire, va forma o singura fisura in punctul de maxima tensiune;
-rasina epoxy are un aspect transparent care confera maxima vizibilitate texturii negre tridimensionale a tesaturii de carbon;
-rasina epoxy nu isi modifica volumul in timp;
-rasina epoxy este 100% rezistenta la UV.

Diferente intre piesele din fibra de carbon cu rasina epoxidica (in stanga ambelor poze) si rasina poliesterica (in dreapta ambelor poze):



Cei mai multi fabricanti nu folosesc rasina epoxy intrucat ii intereseaza mai mult profitul decat sa creeze piese usoare, flexibile si durabile din fibra de carbon. Rasina epoxy costa de 3 ori mai mult decat cea poliesterica. Cu rasina epoxy (care este o substanta lichida) se lucreaza mai dificil decat cu rasina poliesterica (aceasta din urma fiind o substanta vascoasa). De asemenea, rasina epoxy este toxica in forma sa de baza - lichid - si necesita un bun sistem de ventilatie pentru a lucra cu ea in siguranta. Cu toate acestea, fabricantii de piese din fibra de carbon care folosesc rasina poliesterica percep aceleasi preturi ca si in cazul celor ce folosesc rasina epoxy.

Importanta folosirii tesaturii din fibra de carbon.
Desi majoritatea firmelor afirma ca fabrica piese din fibra de carbon, aceasta afirmatie este numai partial adevarata. 95% din aceste companii folosesc doar un strat de fibra de carbon si 2-3 straturi de fibra de sticla. Pe interior, piesa este vopsita cu spray negru pentru a nu se observa albul fibrei de sticla. Consumatorii platesc preturi exorbitante, pe masura produselor fabricate 100% din fibra de carbon, dar primesc in schimb produse inferioare fabricate cu fibra de sticla.

Firmele serioase folosesc 2-3 straturi de fibra de carbon.

Rasina si tesatura sunt importante si pentru fabricarea matritelor: pentru a fabrica o piesa din fibra de carbon, e necesara fabricarea unei matrite mai intai. Aceasta determina forma piesei finale. Matrita este prima si cea mai costisitoare parte din procesul fabricarii unei piese. Pentru a reduce costurile, fabricantii creeaza matritele din rasina poliesterica si fibra de sticla. Rasina poliesterica se micsoreaza cu timpul si astfel matrita se deformeaza. Fibra de sticla nu este durabila, astfel incat cu timpul se va contorsiona si crapa. Fabricantii vor repara matritele si vor continua sa creeze piese din fibra de carbon deformate, care vor necesita ajustari substantiale pentru a putea fi instalate.

Matritele de calitate sunt fabricate din rasina epoxy si tesatura din fibre de carbon, exact ca si produsul final.

Sursa: http://www.oppracing.com/opp_pages.p...rbon_fiber_101
am mai comentat odata topicul tau si ti-am criticat greselile ...acum nustiu de ce ai sters ???problema ta daca ai luat-o ca pe o ofensa .....
sa revenim cu informatii bazate dupa o mica experienta in lucrul cu carbon:
rasina polisterica nu este doar albastra ...culorile sunt date de accelarator...insa asta nu e important ....in lucrul cu carbon nu se foloseste rasina poli ...nu am auzit niciodata desprea asta si
si matritele din fibra de sticla/rasina epoxy ay o durata de turnare ...ele nu se stramba micsoreaza cu timpul daca le faci cum trebuie si folosesti gelcoat de matrite care suporta pana la 300 de turnari
iar ca sa vb de acele firme consacrate care vand si tepuiesc trebuie sa ai o baza solida sa faci asemenea afirmatii......
si piesele de rezistenta din carbon sunt facute din carbon preinpregnat si copt in autoclave ....matritele pentru carbonul preimpregnat sunt de obicei din otel sau aliaj ....
ptr ce platesti aia primesti....nu iti inteleg ''furia''despre importatorii care vand piese de carbon ....la noi in tara nu sunt bani de asa ceva ....saptamana viitoare o sa postez piesele finale(usi,capota,haion) din carbon 100% dat in 3 straturi ptr o masina de liniutze ....pretul a fost 1500 euro....tinand cont ca mp de carbon este de 55 euro si kitul de 4 litrii de rasina epoxy este 4 mil...profitul este 0.lumea intreaba si atat cand le spui pretul tace si isi pune folie de pvc
si cei care folosesc fibra de sticla in laminarea carbonului iti spun din star ca nu este o capota racing(o capota care ajunge la 3 4 kg) ei le vand ca si design
eu atat am avut de spus si mi s-ar parea fair play sa ramana postu in picioare
si o poza cu o oglinda laminata
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	168855_173010289401338_155910767777957_307931_5719948_n.jpg
Views:	786
Size:	48.4 KB
ID:	1813705  
__________________
tune your dreams
kinderu is offline   Reply With Quote
Old 09-01-11, 04:16   #7
quick_5hifter

Stage 5
 
quick_5hifter's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 4,692
Member of:
[Moderators]
[Xtreme Club Emotion]
[DAEWOO]
[Toyota]
[Opel]
Default Re: Totul despre FIBRA DE CARBON

Quote:
Originally Posted by kinderu View Post
am mai comentat odata topicul tau si ti-am criticat greselile ...acum nustiu de ce ai sters ???problema ta daca ai luat-o ca pe o ofensa .....
Nu este topicul "meu", nu sunt greselile mele, nu am luat-o ca pe o ofensa ci ai formulat-o ca pe o ofensa tocmai pentru a ma ofensa pe mine. Nu ma deranjeaza daca ai ceva de reprosat la ceea ce am scris, dar tu practic mi-ai reprosat mie ca mi-am permis sa scriu aceste texte "din spatele calculatorului", desi nu am experienta ca tine in domeniul fibrei de carbon.
Repet, daca nu esti de acord cu ce am scris, esti liber sa adaugi si sa corectezi, insa fa-o in mod constructiv pentru acest topic (si aceasta sectiune).

Am sters reply-urile doar din motivul ca erau off-topic, din acelasi motiv am sters si reply-urile mele, dar si multe alte reply-uri de pe aceasta sectiune.
Textul pe care l-ai criticat tu NU-MI APARTINE, este preluat, tradus si prelucrat dupa un articol in engleza pe care l-a scris altcineva. Daca ceva e gresit, a gresit autorul textului, iar eu am preluat si tradus niste afirmatii gresite. Eu n-am experienta in domeniul fibrei de carbon, doar am facut o alegere intre articolele gasite si l-am postat pe cel pe care l-am considerat mai scurt si mai obiectiv.

Ca sa nu crezi ca sunt lipsit de fair-play, o sa dau "restore" reply-urilor sterse (desi ele sunt pe un alt topic).

Quote:
Originally Posted by kinderu View Post
1. ....in lucrul cu carbon nu se foloseste rasina poli ...nu am auzit niciodata desprea asta

2. si matritele din fibra de sticla/rasina epoxy ay o durata de turnare ...ele nu se stramba micsoreaza cu timpul daca le faci cum trebuie si folosesti gelcoat de matrite care suporta pana la 300 de turnari

3. iar ca sa vb de acele firme consacrate care vand si tepuiesc trebuie sa ai o baza solida sa faci asemenea afirmatii...... ptr ce platesti aia primesti....nu iti inteleg ''furia''despre importatorii care vand piese de carbon ....la noi in tara nu sunt bani de asa ceva
1. Nu ai auzit, dar se foloseste la cele mai multe dintre piesele pe care le gasesti pe ebay-uri, in special .com.

2. Daca tu crezi ca stratul de gelcoat face matrita sa nu se deformeze, inseamna ca supraestimezi acest gelcoat, care nu este altceva decat un "smalt", o "glazura" buna pentru contact, nefiind armat cu nimic. Sub nicio forma nu are puterea sa impiedice matrita sa se deformeze. In cel mai bun caz, crapa gelcoat-ul atunci cand se deformeaza matrita. Motivul deformarii matritei este acela ca, in cazul rasinii poliesterice, reactia are loc in mare parte in primele 24 de ore, insa substantele mai reactioneaza in timp, intaritorul mai elimina din componentele rasinii de-a lungul timpului, ceea ce cauzeaza mici schimbari in forma piesei. Aceste mici reactii pot aparea treptat, cu fiecare piesa turnata in matrita, datorita temperaturii ridicate. De aici apare deformarea in timp, iar gelcoat-ul nu poate impiedica asta, oricat de gros ar fi.

3. Am spus la primul citat ca afirmatia nu-mi apartine, fiind doar traducerea textului altcuiva, cu care insa sunt de acord. Intreaba-i pe baietii care au cumparat pentru Toyota Supra sau Celica kituri asa zise "Veil Side", facute de fapt de firme-fantoma care le-au copiat si rebranduit... o sa-ti spuna ca piesele, montate pe masini nelovite, au necesitat adaptari, ajustari etc. Asa ceva ar fi inadmisibil, e ca si cum piesele OEM ar avea de asemenea nevoie de ajustari, ceea ce e greu de crezut, nu? Explicatia e simpla: "copiatorii" au folosit materiale mai ieftine, ceea ce rezulta de altfel si din pretul pieselor - daca un kit Veil Side costa, sa zicem, 3000 euro, un kit (aparent) identic facut de altii ajunge la 400-1000 euro. Daca e neaparat nevoie, aduc "martori" aici.

PS: discutia noastra a avut loc aici: https://forum.4tuning.ro/657-fibra-st...oto-video.html
Daca esti de parere ca discutia respectiva are legatura cu topicul, o las acolo, insa eu am considerat ca era in afara subiectului (subiectul topicului fiind "Tutoriale foto si video").

Last edited by quick_5hifter; 09-01-11 at 04:38.
quick_5hifter is offline   Reply With Quote
Old 07-10-11, 20:46   #8
huty

Stage 3
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 143
Default Re: Totul despre FIBRA DE CARBON

de unde se poate face rost de fibra de carbon sau cine se ocupa de asa cv in tara pt a lamina chestii pt masina.scuzatima daca am intrebat cv aiurea.
huty is offline   Reply With Quote
Old 27-11-11, 12:59   #9
neamtzu_sell

Stock
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 1
Default Re: Totul despre FIBRA DE CARBON

unde pot sa fac si eu cateva piese din fibra de carbon??
neamtzu_sell is offline   Reply With Quote
Old 11-03-12, 21:01   #10
sherky

Stock
 
sherky's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 8
Default Re: Totul despre FIBRA DE CARBON

Fibra de carbon puteti lua de aici: http://www.easycomposites.co.uk/Cate...th-Fabric.aspx

Iar pe iutub puteti vedea: https://www.youtube.com/watch?v=VodfQcrXpxc

Bafta!
sherky is offline   Reply With Quote
Old 13-03-12, 20:26   #11
workaholic_ro

Stage 5
 
workaholic_ro's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 612
Default Re: Totul despre FIBRA DE CARBON

Nu inteleg de ce va dati atata in cap. E clar ca nici unul nu e expert in compozite, amandoi spuneti multe lucruri adevarate, dar mai faceti si greseli si nu vad o problema asa de mare nici in a face greseli. Ok, luati articole de pe net cate vreti, foarte bine, traduceti-le, adaugati-le parerile personale si hai sa le discutam. Cititul, experienta, analiza, comparatia, contradictia pot fi toate constructive si civilizate, orgoliile nu ajuta, parerile spuse deschis poate da.
Uite cateva "pareri" d-ale mele, ca sa nu fiu doar marele moralist:
1. poliesterul nu se pupa cu carbonul, in schimb sticla cu epoxy, da; oricat ar parea de ciudat; daca se foloseste poliester cu carbon, nu e corect, e cam cum ai manca file de somon cu iahnie de fasole.
2. nu exista o regula ca epoxy e 100% rezistent la UV; poate fi sau nu si nu neaparat 100%; rasina epoxidica se ingalbeneste de multe ori chiar de la inceput, in urma tratamentului termic;
3. gelcoat-ul e util pentru marirea duritatii si rezistentei de suprafata; mareste rezistenta si durabilitatea matritei, dar motivele nu sunt structurale;
4. rasina poliesterica este mai flexibila decat epoxy; mai putin rezistenta dar mai flexibila; piesele din poliester sunt mai putin flexibile pentru ca sunt mult mai groase, din cauza unui modul de elasticitate mai prost;
5. nu tot ce naste din poliester albastru mananca, rasinile se vand deseori cu 2 la mie accelerator care e o chestie vanata; nu se stie de ce in combinatie cu rasina care e de un galbui-maroniu foarte deschis da albastru...; mai exista un polivinilester de exemplu care e lucios, foarte transparent si galben, mult mai rezistent si numai cu 40-50% mai scump; nu se mai vinde la noi pentru ca la noi pretul primeaza;
6. exista mai mult de doua tipuri de rasini, familii chiar de rasini si nu le-as ignora pe cele fenolice, mai ales cand vorbim de temperaturi de serviciu mari;
7. cand e lovita ca lumea rasina epoxidica se chiar sparge; chiar mai mult, de-a dreptul explodeaza si lasa niste imputite de muchii care sfasie tot ce le iese in cale; se folosesc miezuri (spume si faguri) si straturi sau amestecuri de aramid pentru a opri asta;
8. matritele pentru prepreg sunt frecvent din compozite si nu din metal; mai ales la piesele mari;
9. nu orice piesa de inalta performanta este coapta in autoclava si nu neaparat prepregul e mama si tata compozitelor; infuzia e adeseori superioara, dar si mult mai dificila; tendinta actuala e de a dezvolta chiar prepreg-uri care nu au nevoie de autoclava; vacuumul in schimb e obligatoriu (la poliester nu, datorita comprimarii prin contractie)
10. in fine, decat un carbon/epoxy prost, subtire si plin de pori mai bine un poliester/sticla mai grosut si bine laminat; suficient pentru tuningul de cartier;
despre folia autoadeziva cu aspect de carbon nu pomenesc, se potriveste ca dintii de aur la un pitbull.
__________________
Mecanicul nu poate sfida logica si legile fizicii decat daca asa vrea el.
workaholic_ro is offline   Reply With Quote
Old 04-05-12, 10:19   #12
bv_85_toy

Stage 2
 
bv_85_toy's Avatar
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 57
Member of:
[Toyota]
Default Re: Totul despre FIBRA DE CARBON

Quote:
Originally Posted by huty View Post
de unde se poate face rost de fibra de carbon sau cine se ocupa de asa cv in tara pt a lamina chestii pt masina.scuzatima daca am intrebat cv aiurea.
comercializez fibra de carbon, si ma ocup de fabricarea lui. daca esti interesat astept un PM
bv_85_toy is offline   Reply With Quote
Old 04-05-12, 12:35   #13
workaholic_ro

Stage 5
 
workaholic_ro's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 612
Default Re: Totul despre FIBRA DE CARBON

Quote:
Originally Posted by bv_85_toy View Post
comercializez fibra de carbon, si ma ocup de fabricarea lui. daca esti interesat astept un PM
Ma intereseaza preturi, la carbon si la materiale auxiliare, rasini etc. Momentan ceea ce cumpar din tara iau de la Arad.
pm sau email, oricum.
workaholic_ro is offline   Reply With Quote
Old 27-06-12, 16:32   #14
alex.fnk63
VW Driver

Stage 5
 
alex.fnk63's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 335
Member of:
[VW]
[2 Roti]
Default Re: Totul despre FIBRA DE CARBON

Quote:
Originally Posted by bv_85_toy View Post
comercializez fibra de carbon, si ma ocup de fabricarea lui. daca esti interesat astept un PM
Comercializezi Fibra de Carbon ca in acest topic? lasa-mi si mie un PM cu preturi.
alex.fnk63 is offline   Reply With Quote
Old 16-08-12, 09:22   #15
goreaper

Stage 2
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 43
Default Re: Totul despre FIBRA DE CARBON

Quote:
Originally Posted by neamtzu_sell View Post
unde pot sa fac si eu cateva piese din fibra de carbon??
Sal.
Eu pot sa te ajut.
Daca esti interesat poti sa ma contactezi pe email sau telefonic....aici nu intru prea des.
Inaite, poti sa arunci un ochi la cateva din lucrarile mele pe
www.myspace.com/vehiclepainter/photos
goreaper@gmail.com
0761136193.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2012-07-18_12-37-42_647.jpg
Views:	357
Size:	1.53 MB
ID:	2524462   Click image for larger version

Name:	Porsche 911 carbon - kevlar dash - wind shield link left trim-detail4.jpg
Views:	277
Size:	1.30 MB
ID:	2524463   Click image for larger version

Name:	Porsche 911 carbon - kevlar dash - wind shield link right trim.jpg
Views:	181
Size:	1.15 MB
ID:	2524464  

Click image for larger version

Name:	Porsche 911 carbon - kevlar instrument cover.jpg
Views:	196
Size:	1.29 MB
ID:	2524465   Click image for larger version

Name:	Porsche 911 carbon - kevlar instrument cover-detail.jpg
Views:	186
Size:	1.37 MB
ID:	2524466   Click image for larger version

Name:	Porsche 911 central navi trimer  -detail4.jpg
Views:	244
Size:	1.20 MB
ID:	2524471  

Click image for larger version

Name:	Porsche 911 carbon-kevlar interior left side miror cover - miror positioning switch holder2.jpg
Views:	190
Size:	1.05 MB
ID:	2524472   Click image for larger version

Name:	Porsche 911 central navi trimer 2.jpg
Views:	186
Size:	1.18 MB
ID:	2524473   Click image for larger version

Name:	Porsche 911 carbon - kevlar various dash bord parts.jpg
Views:	176
Size:	1.14 MB
ID:	2524474  

Click image for larger version

Name:	xX6 future trim black carbon-red aramid new fabric.jpg
Views:	191
Size:	1.12 MB
ID:	2524475   Click image for larger version

Name:	X6 door wet black carbon inter.jpg
Views:	204
Size:	1.28 MB
ID:	2524476   Click image for larger version

Name:	X6 steering wheel trim and command cover black carbon intermediar stage.jpg
Views:	182
Size:	823.6 KB
ID:	2524477  

Click image for larger version

Name:	X6 steering wheel trim abd command cover black carbon intermediar stage2.jpg
Views:	164
Size:	884.8 KB
ID:	2524478   Click image for larger version

Name:	X6 carbon door trims intermediar stage.jpg
Views:	187
Size:	947.1 KB
ID:	2524479   Click image for larger version

Name:	X6 black carbon door trim intermediar stage with water on it.jpg
Views:	193
Size:	951.7 KB
ID:	2524480  

Click image for larger version

Name:	Bentley C GT interior carbon 12k.jpg
Views:	458
Size:	37.6 KB
ID:	2524482   Click image for larger version

Name:	Bentley C GT detaliu  interior carbon 12k.jpg
Views:	273
Size:	36.6 KB
ID:	2524483   Click image for larger version

Name:	Bentley C GT consola centrala carbon 12k.jpg
Views:	301
Size:	70.1 KB
ID:	2524484  

Click image for larger version

Name:	Bentley C GT consola centrala, ornament bord, capac bancheta spate carbon 12k.jpg
Views:	285
Size:	118.9 KB
ID:	2524485   Click image for larger version

Name:	Bentley C GT consola centrala, ornament bosr, capac bancheta spate carbon 12k (6).jpg
Views:	238
Size:	35.5 KB
ID:	2524486   Click image for larger version

Name:	Bentley C GT consola centrala, ornament bosr, capac bancheta spate carbon 12k (7).jpg
Views:	208
Size:	33.5 KB
ID:	2524487  

Click image for larger version

Name:	Bentley C GT detaliu emblema facuta Mansory ornament bord carbon 12k.jpg
Views:	202
Size:	30.5 KB
ID:	2524488   Click image for larger version

Name:	Bentley C GT detaliu emblema Mansory (facuta) ornament bord carbon 12k.jpg
Views:	251
Size:	30.0 KB
ID:	2524489   Click image for larger version

Name:	Bentley C GT ornament bordcarbon 12k (3).jpg
Views:	212
Size:	35.5 KB
ID:	2524490  

Click image for larger version

Name:	Bentley C GT ornament bord termionat carbon 12K.jpg
Views:	207
Size:	30.7 KB
ID:	2524491  
goreaper is offline   Reply With Quote
- Copyright 2024 4Tuning -