30-12-08, 21:39
|
#31
|
Stage 4
Join Date: Nov 2007
Posts: 213
|
Re: Masina mea Old School - Super Beetle 1302 LS - 1970
Uite ca se poate!
Da, este posibil!
600 Cp obtinuti dintr-un motor boxer racit cu aer. Masina este preparata in Brazilia avand ca baza un 1300 - 1972 (model intermediar fabricat la inlocuirea modelului 1200 cu 1300) si echipat la baza cu un motor de 1,3 litri.
Povestea masinii insotita de detalii tehnice apare in revista Super Speed care ii dedica cateva pagini. Incerc sa traduc cateva randuri.
Prima oara a aparut pe pista in anul 2000, pe circuitul de la Interlagos - Sao Paulo. La intrarea pe pista, preparatorul a aruncat cu apa la pneurile spate; cativa spectatori au ras...O broscuta care sa dea un burn!?!? In prima viteza, cu sunetul caracteristic al motoarelor racite cu aer; dupa doua accereratii dementiale o perdea de fum a acoperit masina saltand publicul in picioare... Asta a fost inceputul. De atunci aceasta masina bate record dupa record fiind neinvinsa intre 2000 si 2002 la categoria tractiune spate...
Sa trecem la lucruri serioase...
Bloc motor standard de 1300-1600; pistoane AFP de 94 mm forjate cu segmenti Mahle; biele Pauter forjate; vibrochen echilibrat si forjat; 2332 CC.
La partea electrica utilizeaza echipamente Fuel Tech si cu aprindere Spark Pro 4 cu bujii NKG si fise Nika. Acceleratia este taiata automat la 8.400 RPM.
Transmisia este asigurata de un ambreiaj cu placute ceramice si o placa de presiune de 1800 lbs. Cutia originala utilizeaza un blocant de tip spool; maneta de viteze este EMPI quik shift.
Franele: pe langa parasuta obligatorie sunt disc fata si tamburi spate!!! Roatele sunt marca Weld Pro Star incaltate pe spate cu Yokohama 225/60 15 si pe fata cu 185/60 15
Pentru a atinge cei 600 Cp motorul are o pereche de chiuloase preparate de Sportsystem cu schimbarea unghiului supapelor de 44 mm la admisie si 38 mm evacuare; arcuri speciale K-Motion. Taxa de compresie este de 8,5:1
Galeria de admisie este echipata cu 8 injectoare Ford Racing de 160 lbs/ora/bucata. Controlul injectoarelor este asigurat de un modul Fuel Tech Race Pro 1 fi si utilizeaza patru pompe de benzina Bosch speciale de 12 Bar. Alimentarea este facuta cu Etanol. Pentru o aprindere mai buna au montat si un booster Fuel Tech.
Esapamentul este din otel-inox echipat cu supape wastegate Belquip.
Presiunea initiala e de 1.4 Bar si cea maxima de 1.8 Bar. Turbina este o Biagio modificata.
Super masina, mai ales ca arata normal vazuta de afara...
Declaratia proprietarului care e si pilotul masinii spune tot:
De ce? Recorduri. Sa accelerez puternic ca sa vad de ce e in stare motorul. Imi plac motoarele boxer racite cu aer si aspectul exterior original al broscutei, din cand in cand imi place mai ies la o "plimbare" cu Broscuta prin cartier...
Alte date tehnice:
Presiune ulei 6.0 Bar.; Shift Light aprins la 8.200 RPM; Delcou - NU utilizeaza - Foloseste 4 bobine de inductie; Rulment de presiune original; Diferential cutie 08:31; Volan Lenker; etc
Timpi: 7,188 sec. la 201 metri si 10,644 sec la 402 metri.
|
|
|
21-01-09, 20:59
|
#32
|
Stage 4
Join Date: Nov 2007
Posts: 213
|
Re: Masina mea Old School - Super Beetle 1302 LS - 1970
Am desfacut motorul. Ala care il vanduse zicea ca e OK. Nu prea e OK. "Paharele" care actioneaza tijele distributiei sunt cam uzate, trebuiesc piese noi. Poate zilele astea o sa cumpar toate piesele care sunt necesare ca sa inceapa montarea si prelucrarea lor. Pana atunci am luat pompa centrala de frana, modelul dublu-circuit. Cea veche pierdea lichid si isi cam traise viata. Cu franele nu te joci...
|
|
|
29-01-09, 22:24
|
#33
|
Stage 4
Join Date: Nov 2007
Posts: 213
|
Re: Masina mea Old School - Super Beetle 1302 LS - 1970
Am mai trecut pe la atelierul unde imi prepara motorul
Am luat ambreiajul de Passat, marca Sachs si volantul original, urmeaza sa prelucreze volantul la un strungar, sa il deschida mai mult ca sa intre placa de presiune mai mare.
Treaba proasta e ca cel de la care am cumparat motorul a pus in el cele mai ieftine piese; bine ca l-am desfacut.
Cuzinetii erau "no name" iar la axa cu came cuzinetii erau uzati ca si paharele care imping tijele supapelor.
A trebuit sa iau toate astea noi, de data asta de la Mahle, sa fiu sigur de calitatea lor.
Am facut si o mica plimbare cu o Broscuta pe injectie cu modul de comanda in timp real. Mergea super, mai ales ca puteai schimba setarile centralinei in timpul mersului... https://www.youtube.com/watch?v=kBvAvqOn3-s
Apoi, am vazut ce inseamna prea multa putere. Proprietarul atelierului are o Broscuta turbo pe care o tine numai in garaj. Masina aia nu vede nici macar o ploaie. Pe podea, daca o ridici (e vopsita cu vopsea cu lac), iti poti face freza in luciu! Ce sa o mai lungesc, masina are 320 CP si cand a dat in forja a trei-a a auzit un zgomot care ne ridica la toti parul pe spate (cine il are )! Rezultat, o biela stramba, cilindru crapat si piston dus.
Asa ca, acum, dupa ce prelucreaza volantul treaba intra in linie dreapta. Urmeaza echilibrarea dinamica a motorului si montarea setului.
|
|
|
05-02-09, 17:01
|
#34
|
Stage 4
Join Date: Nov 2007
Posts: 213
|
Re: Masina mea Old School - Super Beetle 1302 LS - 1970
Placa de Passat si-a facut loc in volantul de Broscuta. Am pierdut si greutate din volant, e cum se poate mai bine.
O sa am un ambreiaj super! Urmeaza sa elchilibreze ansamblul si sa bag discul la locul lui.
|
|
|
10-02-09, 21:53
|
#35
|
Stage 4
Join Date: Nov 2007
Posts: 213
|
Re: Masina mea Old School - Super Beetle 1302 LS - 1970
Cum au sosit discurile de frana si tamburii Porsche 5 x 130, Octavian le-a si montat.
Probleme... Pneurile fata ating in arc. Spatiul e foarte mic acolo. Acum sunt putin disperat cu treaba asta. Intai am avut jante pe 16 7,5 J care atingeau direct in suportul de pe amortizor al arcului cu tot cu flanse de la 4 x 130 la 5 x 130 groase de 32 mm. Am reusit fac schimb, cu un domn de pe forumul acesta, cu jante similare pe 15. Nu numai ca sunt pe 15; doua bucati sunt de 5,5 J iar doua 7,5 J. Normal ca am montat jantele mai subtiri pe fata si a mers cu flansa de 32, nu mai atingeau.
Acum ca am prinderea directa, nu mai trec prin adaptator, ating.
Pneurile pe fata sunt 175/55 R 15.
Din cate vad in poze, atinge buza de protectie a caucicului.
In cazul in care montez doua pneuri mai inguste o sa mearga zic eu (155/80 ar fi singura posibilitate pt. am cautat si nu se gasesc decat pneuri de tip "C" mai inguste de 175 si joase). Are Octavian la atelier un set 155/80 si va face o proba. Partea proasta e ca pneurile inguste pe fata nu ma prea incanta, daca era un proiect de Drag, mergeau super... Pentru mine pneuri inguste, doar iarna pt aderenta.
Pana la urma cred ca o sa apelez la niste distantiere universale de aluminiu (ca sa nu ingreunez prea mult suspensia), de la OZ Racing. Bine ca stiu de unde se iau ca am dat peste ele intamplator.
Off, nu se mai termina cu masinile modificate, mereu apare cate cava nou de facut, de cheltuit...
Dar cum spune chinezul minor, lucrator cu norma intreaga, la fabrica de piese auto: "No pain no gain"
|
|
|
23-02-09, 14:44
|
#36
|
Stage 4
Join Date: Nov 2007
Posts: 213
|
Re: Masina mea Old School - Super Beetle 1302 LS - 1970
Am echilibrat dinamic si arborele pe o masinarie digitala. Este perfect acum.
Urmeaza montarea setului motor.
|
|
|
09-03-09, 15:46
|
#37
|
Stage 4
Join Date: Nov 2007
Posts: 213
|
Re: Masina mea Old School - Super Beetle 1302 LS - 1970
Gata si cu setul motor. E cu pistoane scobite Mahle si cu camasi polisate cu 400. Chiuloasele au fost preparate, polishate si ele.
Ramane doar sa il stranga si sa schimbe arcurile de la supape cu unele mai bune de la italianul Fiat.
O sa il pornim sa vedem cum suna, dupa ce iau si esapamentul.
|
|
|
17-03-09, 20:20
|
#38
|
Stage 4
Join Date: Nov 2007
Posts: 213
|
Re: Masina mea Old School - Super Beetle 1302 LS - 1970
Am masurat compresia la motor. E de 10,2:1. Destul de bine!
Acum, mai linistit, ma mai ocup si cu altele, pe langa motor. Vroiam de mult timp un suport pentru radio sa il var sub bord unde am spatiu berechet, mai mare ca la Dacia 1300... Lacasul original din bord e mic, facut pentru radiourile din anii 70. Imi e greu sa tai din bord ca sa incapa magaoaia moderna (parca tehnologia evolua spre mic nu spre mare). Am luat si o teapa de la vanzator. Am comandat radioul prin posta, in prospect zicea ca se poate conecta la surse externe prin USB. Cand a venit minunea nu avea mufa USB. Apoi, contactat de mine, vanzatorul a zis ca e un accesoriu optional pe care il cumperi separat... Alti bani alta distractie!
Iat ce am facut (bune au fost orele de atelier din generala cand bagam la traforaj 3 ore pe saptamana). Multumim partidului si conducatorului iubit ca ne-a instruit! Acum am loc si pentru cesurile extra de bord, vor veni desupra radioului.
Urmeaza sa imbrac toata smecheria in piele de scaun de autobuz.
Daca tot sunt la interior, am mai luat si tapiteria de interior. Neagra, ca nu vreau masina frumoasa ci cu personalitate
Abia astept momentul sa dau o tura cu ea aiurea prin tara si pe la vecini.
|
|
|
18-03-09, 14:51
|
#39
|
Stage 5
Join Date: Aug 2005
Posts: 3,660
Member of: [Old School Cars] [Opel]
|
Re: Masina mea Old School - Super Beetle 1302 LS - 1970
bafta e ff bine ce ai facut pana acum....cati caii are motoru?
|
|
|
25-03-09, 16:09
|
#40
|
Stage 4
Join Date: Nov 2007
Posts: 213
|
Re: Masina mea Old School - Super Beetle 1302 LS - 1970
Dupa estimari si din experienta celor care au montat multe motoare, voi avea intre 70-90 Cp. E mult tinand cont ca am plecat de la 47 Cp.
Broscuta e masina cu cel mai elastic motor fabricat vreodata.
De ex.
Ai un bloc motor de 1300 cc. Pe el poti monta fara sa modifici nimic set de pana la 1700 cc; dupa 1700 cc trebuie sa largesti gaura din bloc unde vine cilindrul si poti merge pana la 3000 cc!!! Nu uitati, e acelasi bloc de 1300!
Frumos e la RAR. Te duci cu motor de 2,8 si il trec in carte de 1300 (ca asa zice seria). Platesti mai putin la impozit si asigurare. Diferenta vizuala intre un motor de 1,3 si unul de 3.0 este minima (te bagi sub masina si te uiti atent la camasi -care sunt la vedere in cazul motorului boxer- aici, daca esti familiarizat, iti poti da seama ca are ceva mai mare pe motor).
Din cate am vazut, la un bloc motor de 1300 pleci de la 34 Cp si daca ai peste 10.000 Euro disponibili poti ajunge la +/- 600 Cp.
Ferdinand Porsche cand a conceput motorul asta (perfect echilibrat - nu are nici un suport- sta prins numai in cutia de viteze), a avut o sclipire de geniu. A conceput adevarata masina populara, dupa Ford T; o masina elastica cu motor foarte permisiv (daca castigi ceva bani faci un upgrade, nu ai nevoie de alta masina), o suspensie imbecil de simpla care mai e reglabila (o poti tranti de pamant si ai un "Low Ride" ori poti sa o riduici si ai un "Baja"), caroseria e autoportanta, motiv pentru care sasiul de Broscuta a fost baza a peste 1700 modele diferite de masini, incepand cu modele militare, utilitare, sportive (Puma e cel mai bun exemplu), ori de serie limitata, raritati facute de entuziasti in mici garaje care au o valoare buna datorita exclusivitatii lor.
Designul unic al caroseriei este poate perfectiunea atinsa in acest domeniu. Orice alt model scos pe piata a suferit imbunatatiri. La broscuta asta e imposibil. Toti au incercat cate ceva fara succes. VW a vandut aceasta caroserie din 1938 pana in 2003 in peste 23 milioane de exeplare.
Si dac ma contraziceti, contraziceti cei 23 milioane de clienti + pe cei care au cumparat Broscute s/h!
Stiti voi un model de masina mai versatil?
|
|
|
16-04-09, 01:37
|
#41
|
Seat Driver
Stage 5
Join Date: Dec 2008
Posts: 2,605
Member of: [SEAT] [MERCEDES] [2 Roti] [AUDI] [Opel] [Fiat] [ALFA ROMEO]
|
Re: Masina mea Old School - Super Beetle 1302 LS - 1970
Frumoasa cu adevarat. Am boala pe Kafer,imi plac la nebunei,a avut si tatal meu. "Cu banii astia iti luai un Passat TDI" ). Respect pentru toti care depun suflet,munca si bani in "vechiturile" astea,care au facut istorie.
|
|
|
24-04-09, 19:43
|
#42
|
Stage 4
Join Date: Nov 2007
Posts: 213
|
Re: Masina mea Old School - Super Beetle 1302 LS - 1970
Se mai intampla cate ceva...
Motorul e gata, strans, numai bun de montat accesoriile.
Astept sa mai strang bani pt ca vreau sa ii pun o injectie MPI.
Dupa ce monteaza injectia si ii dam o cheie o sa aduc motorul acasa.
Suportul de radio e gat si ala.
Treburile merg incet (in cazul meu) cu masina. Sunt prins intr-o reparatie totala - caroserie/motor/suspensie/frane si asta cere un efort sustinut...
Nu e usor.
Sper ca rezultatul sa fie pe masura asteptarilor mele.
Multumesc mult pentru sustinere si interesul aratat.
Profit de ocazie si pun poze cu dragsterul dezechipat din atelier. E masina cu care alearga cei de la atelier pe 400 metri, curse legale, pentru ilegale... Au alta masina di 1962 pe care scrie: RESPECTA-I PE CEI BATRANI!!!
Cel in salopeta galben/roscata e seful mecanic, nu se desface un surub fara atenta lui supraveghere!
|
|
|
29-04-09, 20:35
|
#43
|
Stage 4
Join Date: Nov 2007
Posts: 213
|
Re: Masina mea Old School - Super Beetle 1302 LS - 1970
Iata si o poza cu injectia. E tip MPI si va fi reglata sa taie la 7500 in loc de 4500 cum e setata original.
Meseriasul va umbla si la amestec imbogatindu-l. Totul pentru a nu apasa pe pedala fara sa ai ceva emotii
Modificarile aduse motorului vor permite aceste resetari ale injectiei, chiar sunt necesare!
Am cautat mereu sa fac a.i. sa obtin un raport perfoprmanta/fiabilitate cat mai bun. Cand dai gaz pe foc, piesa arde mai repede, pierzi fiabilitate. E fiziologic, cum zice un amic...
Sper sa reusesc cumva si sa am un motor care sa ma duca peste 100.000 Km cu performante decente pentru anul si dinamica masinii proiectate prin anii `30...
|
|
|
30-04-09, 20:17
|
#44
|
Stage 4
Join Date: Nov 2007
Posts: 213
|
Re: Masina mea Old School - Super Beetle 1302 LS - 1970
Acum ca am terminat cu motorul, iata lista de modificari aduse:
1. Bloc motor de ultima generatie din aluminiu, mai rezistent.
2. Arbore cotit mai bun (mai resistent) echilibrat dinamic.
3. Axa came modificata (model Engle W 110)
4. Set motor Mhale, tip "Torque" de 1,6
5. Chiuloase 044 modificate (largire si polishare galerie adm/ev + alezare pentru o compresie de 10,2:1 fata de 7,3:1 cat e original, arcuri supape mai performante).
6. Pompa de ulei cu debit marit (30mm) si circuit suplimentar de racire ulei cu radiator extern si filtru de ulei suplimentar.
7. Aprindere elecronica performanta cu "Sensor Hall" + fise bujii de 10 mm Nika si bujii NGK cu trei electrozi.
8. Pentru moment, esapament sportiv tip 4 in i cu final "Puma" (urmeaza sa iau altul, in principiu acelasi lucru, doar ca asta nou este facut manual exact pentru motorul meu, are tevile mai groase si se pare ca e mai silentios)
9. Pentru moment o pereche de carburatoare Solex de PIC 34 (urmeaza injectia).
10. Volant usurat si Kit ambreiaj de VW Passat 2.0.
Last edited by Dihorul; 30-04-09 at 20:20.
|
|
|
10-05-09, 01:29
|
#45
|
Stage 4
Join Date: Nov 2007
Posts: 213
|
Re: Masina mea Old School - Super Beetle 1302 LS - 1970
Noutati de la "salonul de frmusete"
In 4-5 saptamani e gata tinichigeria si vopsitoria. Astea toate "din cauza" lui Octavian.
Recomand acest om care are un atelier unde 80% din masini sunt cu varsta de peste 25 ani. Nu se stramba din nas cand vede in poarta o "galeata de rugina"
A demontat toata masina, a tratat anti-rugina partile corodate, pus cate un petic, grunduit, izolat fonic, etc.
|
|
|
|
|