Go Back   Forum 4Tuning > Hobby & Pasiuni Comune > MOTO > Motociclete > Discutii generale moto

Reply
 
Thread Tools
Old 01-09-09, 10:14   #1
aleks

General Supervisor

Stage 5
 
aleks's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Posts: 17,791
Member of:
[Super Moderators]
[PARTICIPANT CURSE]
[BMW]
[MERCEDES]
[2 Roti]
[ALFA ROMEO]
Default Echipamentul moto: descriere şi explicaţii







Un film care lamureste multe unui incepator, si nu numai
Vă rog să urmăriţi şi partea de la sfârşit şi spuneţi-mi părerea voastră.

Last edited by aleks; 06-05-12 at 19:23.
aleks is offline   Reply With Quote
Old 01-09-09, 10:22   #2
aleks

General Supervisor

Stage 5
 
aleks's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Posts: 17,791
Member of:
[Super Moderators]
[PARTICIPANT CURSE]
[BMW]
[MERCEDES]
[2 Roti]
[ALFA ROMEO]
Default re: Echipamentul moto: descriere şi explicaţii

Iar mai jos un extras de pe blogul lui Iulix, despre căşti în general:
Casca este cea mai importanta piesa a echipamentului de motociclist! Ea este cea care face, de obicei, diferenta intre viata si moarte in cazul unui accident de motocicleta. Desi in Romania exista o lege care te obliga sa porti casca daca circuli pe drumurile publice cu un autovehicul pe 2 roti, multi motociclisti ignora acest aspect si se aleg cu rani irecuperabile sau chiar mai rau.
In continuare voi incerca sa prezint avantajele utilizarii castii, dar pentru aceasta trebuia sa intelegem ce sa intampla in cazul unui accident in care este implicat si capul motociclistului. In cazul unui astfel de accident pot aparea 2 feluri de leziuni: leziuni suferite de cutia craniana (fracturi, fisuri,etc.) si leziuni ale creierului (hemoragii). Vom insista asupra protejarii creierului de catre casca si, pt aceasta, avem nevoie de…
…putina anatomie
Ca sa va faceti o idee despre consistenta creierului, ganditi-va la un jeleu. V-ati gandit? Cam asa de moale si fragil este si creierul uman. El pluteste intr-o “albie” de lichid spinalo-cervical si este invelit intr-o meninge. Cand, antrenat intr-o miscare, craniul se opreste brusc (ca in cazul unui accident), conform legii lui Newton, creierul isi continua miscarea si, astfel, poate avea loc o coliziune intre creier si peretii cutiei craniene (acest impact nu va fi simtit deoarece creierul nu prezinta receptori de durere). Daca impactul a fost puternic pot aparea hemoragii (in interiorul creierului, intre creier si meninge, in afara meningei) si chiar sectionarea tesuturilor scoartei. Chiar si dupa aceasta, pot aparea alte probleme. Sangerarea si inflamarea creierului (aparute in urma impactului) duc la cresterea volumului sau si, astfel, la cresterea presiunii exercitate de lichidul spinalo-cervical asupra cutiei craniene. Lichidul spinalo-cervical va cauta sa iasa prin orice orificiu pus la dispozitie, provocand iesirea ochilor din orbite si scurgerea lichidului catre baza craniului.
Pentru a impiedica aceste lucruri, folosim casca! O casca de motociclist este compusa din…
… 2 parti…
majore: “carapacea” exterioara si captuseala interioara, care absoarbe energia eliberata in urma socului. Captuseala este facuta din polistiren expandat (EPS), asa-numita “zapada artificiala”, iar stratul exterior, din rasini sau fibre compozite, ca: fibra de sticla, fibra de carbon, Kevlar (material folosit in confectionarea vestelor antiglont), sau dintr-un material termoplastic (care nu-si schimba proprietatile sub actiunea temperaturilor inalte), ca policarbonatul, material folosit si la fabricarea scuturilor si vizierelor castilor folosite de jandarmi si genisti.
“Carapacea”…
serveste mai multor scopuri. In primul rand te protejeaza de lucrurile ascutite care ar putea penetra stratul de EPS. Apoi, protejeaza stratul interior, care nu ar putea supravietui frecarii cu asfaltul, in cazul unui accident. Stratul exterior aduce un plus de aerodinamicitate si este un excelent suport pentru un desen care sa atraga atentia asupra motociclistului. Cand casca atinge asfaltul, “carapacea” se opreste instantaneu, dar capul isi continua miscare in interiorul ei pana cand intra in coliziune cu…
…captuseala
Este datoria ei sa incetineasca si sa opreasca miscarea capului cat mai “bland” posibil, daca vrei ca functionarea creierului sa nu fie afectata. Un lucru bun este ca polistirenul expandat, cand se rupe, absoarbe multa energie, la o rata ce poate fi masurata si, in mare parte, prezisa. Nu stocheaza energie si nu reculeaza ca un resort, lucru care ar fi rau, deoarece ar avea loc si o a doua coliziune. In realitate, polistirenul expandat absoarbe energia cinetica a capului, pe care o transforma intr-o cantitate mica de caldura, pe masura ce se comprima.
La fel cum exista mai multe tipuri de motociclete, care sunt destinate diferitor scopuri si tipuri de drum (asfalt, drum de tara, circuit, etc.), tot asa exista si mai multe…
…tipuri de casti…
care servesc diferitor cerinte si conditii de utilizare. Astfel, intalnim: casti integrale, casti pentru cross/enduro, casti “flip-up”, casti “open-face” si casti de tipul “brain-cap”.

Castile integrale sunt cele mai sigure, dar si cele mai scumpe. Au o singura parte mobila, si anume: viziera. Ele ofera protectie pentru tot capul, dar sunt foarte incomode, mai ales daca este foarte cald afara si nu au orificii pentru ventilatie.
Dintr-o categorie aparte de casti fac parte castile pentru cross/enduro. Ele sunt tot casti integrale, dar carora le lipseste viziera. Lipsa acesteia e compensata de o pereche de ochelari pentru enduro (ochelari lati, cam ca cei pentru schi) si de prezenta unui cozoroc atasat superior, pe casca.

Castile “flip-up” sunt castile care prezinta ca elemente mobile, atat viziera, cat si partea care protejeaza mandibula. Acest tip de casca, atunci cand este inchisa, arata ca o casca integrala, dar aparatoarea pentru madibula, impreuna cu viziera, se pot ridica, descoperind fata. Acest lucru este foarte folositor cand te opresti la semafor si vrei sa iei putin aer, cand vrei sa intrebi un locuitor al zonei unde ajungi intr-o anumita locatie, etc., si vrei sa nu iti mai scoti casca de pe cap si, astfel, sa pierzi timpul. Dar, ATENTIE!!!, statistica ne spune ca, in cele mai multe accidente, barbia este partea capului care incaseaza lovituri.

Castile “open-face” sunt castile carora le lipseste cu desavarsire protectia pentru mandibula. Ele sunt destinate in special scooterelor si mopedelor,adica vehiculelor care se deplaseaza cu viteze mici. Desi, daca nu uitam la ultimele modele de scooter…

Castile de tipul “brain-cap” sunt “niste chestii” pe care le poarta, in general, cei care conduc choppere. Ele sunt niste “cipilici”/”tichii”/etc., nu stiu exact cum sa le numesc, care acopera decat partea superioara a capului si care confera un “look” aparte. Desi sunt foarte comode, ele nu sunt deloc sigure. Cele mai raspandite sunt cele cu “aroma” nazista sau cele asemanatoare castilor pilotilor de avion din Al Doilea Razboi Mondial.
Cum alegem o casca?
Inca de la inceput vreau sa va spun ca cel mai bine este sa va alegeti casca sub indrumarile unui cunoscator in domeniu. Alegerea culorii, marcii, modelului si tipului de casca va apartine. Insa, in algerea castii, ar trebui sa aveti in vedere: siguranta si protectia oferite de casca, pretul (banii…mama lor) si conditiile si scopul in care va fi utilizata casca (street, off-road, etc.). Casca trebuie sa intre putin fortat pe cap, deoarece captuseala textila (a nu se confunda cu captuseala din polistiren expandat) se “lasa” in timp. Atentie , cand probati o casca “flip-up” aveti grija ca protectia pentru mandibula sa fie coborata si fixata! Puneti-va casca pe cap si miscati capul stanga-dreapta si fata-spate. Casca nu trebuie sa se miste! Casca nu trebuie sa fie nici prea stramta, deoarece va putea intrerupe circulatia sangvina superficiala si provoca disconfort. “Meseriasii” spun ca, atunci cand ai casca pe cap si incerci sa mesteci, trebuie sa-ti musti interiorul obrajilor. Daca situatia financiara va permite, ar trebui sa achizitionati o casca dotata si cu orificii si sisteme pentru ventilatie; vara chiar ajuta! Eu sustin ideea utilizarii unei cagule, deoarece este mult mai usor de intretinut (spalat, uscat) decat captuseala textila a castii.
aleks is offline   Reply With Quote
Old 01-09-09, 10:25   #3
aleks

General Supervisor

Stage 5
 
aleks's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Posts: 17,791
Member of:
[Super Moderators]
[PARTICIPANT CURSE]
[BMW]
[MERCEDES]
[2 Roti]
[ALFA ROMEO]
Default re: Echipamentul moto: descriere şi explicaţii

Şi aici un articol preluat de pe univers moto pe care vă rog să nu-l citiţi dacă sunteţi în cautarea sfaturilor practice, e doar descriere şi filosofie, nu foloseşte pentru oamenii practici din voi

IDENTITATE. Cei care poarta casca nu pot fi recunoscuti, ei isi pierd chipul, se scufunda in anonimat. Un anonimat care elibereaza. Elibereaza de o barbie dubla, de pungile de sub ochi, de acnee sau de un nas borcanat. Si de faptul ca esti legat de propria identitate: aceea de tatic cuminte, afacerist de succes sau femeie de casa.
Constatam, asadar, ca aceasta casca indeplineste un vis stravechi al omului: acela de a se putea ascunde in spatele unei masti, de a-si camufla propriile minusuri, de a-si construi o noua identitate. Sa mentionam numai faptul ca razoinicii popoarelor primitive foloseau (folosesc) masti infricosatoare care aveau (au) menirea de a conferi purtatorilor lor puterea unui leu, a unui tigru sau a unui facocer. In teatrul grec antic se folosea masca pentru ca unul si acelasi actor sa se poata strecura neobservat si nebanuit in pielea mai multor personaje. In timpul carnavalelor (nu numai a celui venetian), decenta si morala sunt uitate in spatele unei masti. Cu totul altfel se petrec lucrurile in cazul motociclistilor, nu mai este nevoie, ca in istorie, de un ritual, de o inscenare sau de o imprejurare sociala de exceptie pentru a purta o masca: din 1976, obligativitatea purtarii castii le confera tuturor pilotilor si pasagerilor unei motociclete libertatea de a trebui sa se mascheze mereu.
Si iata ca, “racer” fiind, avand pe cap copia castii campionului - cu Soarele si Luna pe carcasa - Walther Rothfuss se transforma, deodata, in Valentino Rossi. Un altul, “streetfighter”, Georg Reiter sa spunem, cu o casca Roof sau Simpson pe cap, vopsita corespunzator, cu fata ascunsa dupa viziera neagra, se transforma, in doi timpi si trei miscari, intr-un Ghost Rider. Carui impatimit al motocicletei de turism nu i se deschid orizonturi noi cu o casca articulata purtata pe crestet? Sau, costumat in “crosser”, purtand o casca cu cozoroc, legata de barbie, si ochelari - cat de repede se transforma anonimul in cineva. Sa nu mai vorbim de camuflarea in Easy Rider, avand o semicasca sau un “braincap” pe scafarlie (ca sa te tii, cat de cat, de lege si sa te simti, in acelasi timp, un proscris) - ce postura de invidiat! Dar nu este rau nici ca motociclist obisnuit, cu o casca oarecare - unde se pot afisa atat de nonsalant pasiunea si libertatea daca nu in saua unei motociclete?
COMUNICARE. Casca o complica, fara nici o indoiala. Cu ea pe cap este mai greu sa te faci inteles sau sa intelegi ce spune altul. Cu toate acestea, casca poate fi foarte “guraliva”, poate crea o noua forma de comunicare. Ea transmite mesaje, emite semnale. Omul de stiinta Francis Collins, de exemplu, care, la inceputul anilor ’90, a fost conducatorul proiectului descoperirii genomului uman, a lipit numele genei izolate de el pe casca sa de motociclist si a raspandit astfel omenirii un mesaj cu privire la necesitatea cunoasterii propriei fiinte. De inteles, din pacate, l-au inteles numai specialistii...
Mult mai usor sunt de priceput inscrisuri ca: “Isus calatoreste cu mine”, “Franez pentru berici”, “Donator de organe in calatorie”, “Aveti inima pentru copii”. Cu toate ca si ele ofera mult spatiu interpretarilor de orice fel. Dar si castile fara abtibilduri comunica unele lucruri, in functie de cum sunt purtate pe cap sau in mana. Pentru ca semnaleaza apartenenta la un anumit grup. Cine se urca la colt pe bicicleta, cine si-a parcat Volkswagen-ul Golf, cine isi cumpara bilete de autobuz nu poarta casca. Cine poarta casca este motociclist. Ceea ce inseamna, de regula, un ALT OM.
Ranjid Singh este si el motociclist. Dar nu poarta casca. I s-a permis de catre Comisia Federala pentru Circulatia Rutiera, in 1986. Cu o casca pe cap, domnul Singh ar fi recunoscut imediat ca motociclist, dar pentru el este mai important sa fie recunoscut ca fiind un credincios al religiei Sikh, deci poarta turban. Peste care, bineinteles, nu se poate pune o casca. “Mi-as trada credinta purtand o casca”, spune el. Ca atare circula purtand un turban pe cap. “Acesta ma va proteja mai bine decat orice casca”. Si surorile religioase au voie sa circule pe motocicleta aparate doar de scufiile lor. In acest caz este suficienta o recunoastere formala a credintei pentru a fi eliberate de povara de a purta o casca. Altfel, este nevoie de o dovada medicala care sa ateste ca pacientul nu are voie sa poarte o protectie pentru ”dovlecel”, din tot felul de motive, mai mult sau mai putin medicale.
DETURNAREA DESTINATIEI CASTILOR. Purtarea unei casti ar fi chiar o mare obraznicie in unele imprejurari. Nu fata de purtatorul insusi, ci fata de semeni. De exemplu, la banca. Angajatii bancilor nu sunt foarte bucurosi atunci cand clientii lor se ascund, mascati, in anonimitate. De aceea, politetea cere sa te arati in asemenea situatii, chiar daca doare: “Nu, domnule Rothfuss, nu putem sa va dam un credit pentru achizitionarea unui R1, chiar daca Rossi conduce acum o Yamaha”. La fel de sensibil reactioneaza si proprietarii pompelor de benzina fata de motociclistii care exagereaza cu purtarea obligatorie a unei casti: “ Puteti plati si cu card, pistolul, din pacate, nu-l putem accepta.”
Pentru ca aceasta combinatie - motocicleta, casca si pistol - ameninta sa se extinda, autoritatile din Columbia au hotarat de catva timp sa interzica purtarea castii, cel putin pentru o perioada. Dar n-au interzis si portul unui pistol sau conducerea unui motor. Masura de a conduce obligatoriu cu pletele-n vant nu a stopat impuscarea oamenilor din goana motocicletei, dar a oferit cel putin victimelor sansa de a-l recunoaste pe cel care le-a ciuruit. Luptele acestea de strada au adus o faima proasta castilor nu numai in Columbia, ci si in Frankfurt pe Main.
Exemplul in care ministrul de externe al Germaniei, Joschka Fischer, a jucat un rol purtator de casca ne arata doua lucruri. In primul rand: comunitatea purtatorilor de casca nu este nici pe departe atat de omogena pe cat s-ar crede. Si nici elementul liant “credinta” atat de puternic. Uneori este chiar el cel care desparte lumea in oameni care au voie sa poarte casca si oameni care nu au voie. Vezi: politisti si demonstranti. Este ceea ce se numeste monopolul violentei. Sau al puterii. In al doilea rand: drepturile si indatoririle civile sunt chestiuni de perspectiva. Se presupune ca Parlamentul federal n-ar fi discutat problema, in urma cu trei ani, daca Fischer ar fi condus in 1976 o motocicleta fara a purta o casca .
Asa insa, Wolfgang Bosbach, vicepresedintele fractiunii CDU/CSU l-a interpelat pe ministrul de externe dupa cum urmeaza: “Trecutul dumneavoastra indoielnic, domnule ministru, este azi o data mai mult o tema de discutie, pentru ca nu puteti scapa de acest trecut, in cel mai adevarat sens al cuvantului, ca de niste jeansi vechi sau de o casca de motociclist”. Sa mai spuna cineva ca ministrii nu stiu despre ce vorbesc! Castile moto pot fi aruncate intr-adevar la gunoi...
ISTORIE. Istoria castii este mult mai veche decat reglementarea privind depozitarea gunoiului menajer. Chiar daca nu se stie cu exactitate cand a aparut prima casca, se poate totusi presupune: imediat dupa inventia maciucii. Din punctul acesta de vedere, casca nu numai ca a insotit evolutia omului, dar a si favorizat-o. Pentru ca loviturile in moalele capului nu cresc capacitatea de a gandi, ci dimpotriva. Din care cauza nu motociclistul a fost primul care sa se supuna obligativitatii de a purta casca. L-au precedat eroii greci, cohortele romane, vikingii pradatori, cavalerii medievali, cuirasatii prusaci si multi altii care, din motive pur profesionale, trebuiau sa se intalneasca cu alti semeni de-ai lor. Astfel, casca a fost purtata (si este) de pompieri, constructori, jucatorii de fotbal american, pilotii de avioane supersonice si elevii scolii elementare “Brictius” din Schöppingen. Iata o mostra de discurs: “Din grija pentru sanatatea copiilor, consiliul profesoral a hotarat sa instituie obligativitatea purtarii castii pentru elevii biciclisti”.
Pentru ca motociclistii erau la inceput mult mai inceti decat elevii scolii elementare “Brictius” de astazi, ei nu purtau casca. Pilotul purta caciula, cascheta sau casca din piele. Din ultima mentionata a derivat prima casca de motociclist, o semisfera din piele, marginita de niste colacei. Unii producatori foloseau in locul pielii carton pe care il captuseau cu pluta sau pasla. In anii ’50, plasticul ajunsese la mare pretuire. Nu doar in gospodarie sau in garderoba. Castile au ajuns sa fie fabricate de producatorul britanic Cromwell, din rasini poliesterice intarite cu fibre de sticla. Firma germana Schuberth a utilizat pentru prima data stiroporul ca element de amortizare. In anii ’60 a aparut pe piata casca cu flancuri trase in jos, copiata dupa castile pilotilor de avioane militare.
Cu putina vreme inainte de adoptarea obligativitatii purtarii unei casti de protectie a aparut casca integrala, mai intai ca o modificare a protectiei capului pilotului de automobil, conceputa de producatorul american Bell pentru pilotii curselor de viteza pentru masini din Statele Unite. Castile acestea erau foarte grele si reduceau extrem de mult campul vizual. Ca atare n-au gasit foarte multi adepti. Pentru ca intre timp au inceput sa devina tot mai usoare, mai confortabile si mai sigure, castile integrale s-au impus, in cele din urma, pe piata.

Last edited by aleks; 01-09-09 at 10:28.
aleks is offline   Reply With Quote
Old 12-11-10, 22:02   #4
wrctheo

Stage 3
 
wrctheo's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 94
Smile Re: Echipamentul moto: descriere şi explicaţii

PLM )

Foarte tari mesajele!

Ma numar si eu printre purtatorii de full face. Si m-am "bucurat" de 2 ori ca a fost full face si nu flip up cum vroiam sa o cumpar.

Keep up the good posts si cu tunareala
__________________
Simplu si eficient. E30 !
wrctheo is offline   Reply With Quote
Old 16-11-10, 14:35   #5
aleks

General Supervisor

Stage 5
 
aleks's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Posts: 17,791
Member of:
[Super Moderators]
[PARTICIPANT CURSE]
[BMW]
[MERCEDES]
[2 Roti]
[ALFA ROMEO]
Default Re: Echipamentul moto: descriere şi explicaţii

Mulţumesc frumos, mai preiau de pe la alţii sfaturile, nu-s eu aşa deştept
aleks is offline   Reply With Quote
Old 26-10-12, 14:32   #6
cry_tug

Stock
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 5
Thumbs up Re: Echipamentul moto: descriere şi explicaţii

super tare.
Nu conteaza ca mai preiei de la altcineva, conteaza cum ai asternut totul si le-ai legat intre ele.
Te felicit, cu toate ca este cam cu intarziere !
cry_tug is offline   Reply With Quote
Old 27-10-12, 20:22   #7
aleks

General Supervisor

Stage 5
 
aleks's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Posts: 17,791
Member of:
[Super Moderators]
[PARTICIPANT CURSE]
[BMW]
[MERCEDES]
[2 Roti]
[ALFA ROMEO]
Default Re: Echipamentul moto: descriere şi explicaţii

Quote:
Originally Posted by cry_tug View Post
super tare.
Nu conteaza ca mai preiei de la altcineva, conteaza cum ai asternut totul si le-ai legat intre ele.
Te felicit, cu toate ca este cam cu intarziere !
Multumesc frumos
aleks is offline   Reply With Quote
- Copyright 2024 4Tuning -