Quote:
Originally Posted by Race
Aha.Si,pentru a zecea oara,cuplul la roata depinde de puterea la motor,nu de cuplul la motor.Greu rau
Da,eu sunt ala care acum ceva timp posta plin de patos ca prin cutia de viteze se multiplica PUTEREA la roata comparativ cu cea de la motor
|
Cuplul la roata nu poate depinde de putere ci tot de cuplu, deci de cuplul de la motor.Puterea tine de viteza, adica de rpm, cuplul motor e cel care invinge inertia, cuplul acela desfasurat pe o anumita distanta da lucru mecanic (L=Fxd, P=L/t), care cu cat se desfasoara intr-un timp mai scurt da putere mai mare.
Prin transmisie se pierde putere ( ar vrea constructorii sa transmita integral puterea unei masini la sol, dar nu prea se poate, se pierde o parte si prin transmisie si prin suspensii si roti).Cerea ce se multiplica este cuplul, o masina cu un cuplu motor de ~ 120Nm poate avea de examplu 750Nm la roata (functie de raportul de transmisie pe treapta respectiva).Mai simplu, motorul daca are 3000rpm, roata va avea cam 700rpm (nu am calculat, e un exemplu, oricum e clar ca roata se invarte de cateva ori mai incet decat motorul) deci jos la sol se castiga cuplu.
On-topic: eu as prefera 4wd, e mai "universala".Probabil in conditii ideale de rulare (aderenta maxima), rwd-ul poate fi mai performant, propulsia insa ridicand probleme la lipsa de aderenta (ploaie...mai ales cand ai aqvaplanare, zapada, macadam...polei nu mai vorbesc).4wd le stie bine pe toate, chiar daca in conditii ideale nu e neaparat la fel de performanta ca rwd.Totusi sa nu uitam ca 4wd-ul a avut monstrii sai, vezi masinile de gr B (de campionat mondial de raliu din anii '80).Lancia Delta S4 (600cp, ~900kg)...2.3s demaraj pe macadam, se pregatea chiar o imbunatatire ptr '87, dar gr B a fost banata.La teste cica prindea suta de pe loc pe 48 de metri.Cat despre handling...era masina de raliu si nu mai trebuie adaugat nimic.Cu aceasta masina in '86 pilotul ei, Henry Toivonen a facut niste ture pe circuitul de Formula1 de la Estoril, taman in weekendul cand era etapa de F1.Cu timpul reusit de el ar fi intrat al 6-lea pe grila de start.