Pt. ca nu prea am vazut discuti despre cum se instaleaza corect o instalatie car hifi, am inceput un topic nou.
Deci sa incepem cu inceputu.
Cablurile ...
Ei bine, fiecare stie ca la o statie ii trebe curent. Dar multi nu stiu cum trebuie cablata.
Inainte de ne apucam de lucru luam masa ( minus ) de pe baterie.
Prima problema, cit de gros trebe sa fie cablu ?
Aici depinde de statie si cit curent ii trebuie.
Daca nu stii citi Amperi ii trebuie la statie te poti orienta dupa ce sigurante are Statia.
Hai sa luam ca exemplu statia mea favorita, Brax X2000 care poate trage maxim 120 Amperi.
la cele mai multe masini e bateria in fata si trebe o lungime de aprox 5 Metri de cablu. La asa o lungime rezista cablu 5A pe 1mm˛
deci in cazu asta ar iesi un cablu de 24mm˛ ( 120/5 )
Bine, Brax ii ceva mai exagerat, si daca luam ceva stati mai mici 4x50W atunci ar ajunge in general si un cablu de 16mm˛
dar ce conteaza este: 5A/mm˛ !!
acuma mai trebuie siguranta la cablu !
asta este foarte important !!!
pe linga ca poate lua foc masina nici nu platesc asigurarile daca vad instalatie nu a fost siguranta pe cablu.
Siguranta se pune maximal 30 cm dupa baetrie
si cu formula de sus se poate socoti cit rezista cablu. Deci in cazu nostru 120A, deci folosim o siguranta de 100A ca sa fim sigur.
Bine, acuma avem + dar mai lipseste massa.
Cablu de massa trebe sa fie lafel de gross ca cablu de +
daca sunt legate mai multe stati se duc toate la acelas punct de massa si pusse in forma de stea.
Asta este important ca sa nu biriie in instalatie.
Dar unde se leaga cablu de massa ?
Trebuie gasit un punkt de caroeserie unde se poate prinde cablu de massa. un exemplu bun ar fi sub scaun la surubu de care ii prins centura de siguranta.
Metalu de unde se prinde cablu trebuie sa fie curat si fara lack. ca sa faca contact bine cu caroseria.
Sa nu va treaca prin cap sa legati cabluri de aparaturi din masina ( ABS, ESP, etc ... ) chiar daca ar sta cablu asa bine acolo
deci avem +, massa mai trebe cablu de remote.
Aici nu prea am ce spune, numai ca daca sunt mai multe stati se recomanda sa pui un releu sa nu traga toate statile din cas. dar nu prea am auzit sa fie aici probleme.
unde mai trebe atentie ?
Trageti cablurile de curent si chinch separat ! altfel se poate sa aveti biriituri in instalatie. Eu am tras tot timpu curentu pe o parte de masina si chinch pe parte ailalta.
Atentie la masini noi, la cabulri de airbags !
La masini noi trebe multa atentie, si nu inchideti totu inapoi dupa ce ati tras cablurile. ca foarte des o sa va dati seama ca aveti ceva zgomote in instalatie. Sunt multe lucruri electronice in masinile noi si astea se aud imediat la o instalatie mai buna.
Ori trageti cablurile pe linga chesti din astea sau folositi cabluri bune.
o pereche de chinch cu protectie costa vreo 25 Euro care ii destul de buna.
O pereche de chinch beton ajunge la 79 Euro !! dar asa ceva se pune numai daca ai si restu sculelor foarte bune.
Cred ca asta ii totu ce imi trece prin cap acuma.Daca mai aveti intrebari nu ezitati sa ma intrebati.