Daca ai de gand sa iei winamp-ul ca sa monitorizezi plaja de raspuns in frecventa, poti sa uiti. EQ-ul ala grafic e o gluma proasta. Pe langa faptul ca nu arata stralucit, nu are nici o legatura cu raspunsul real in frecventa a track-ului redat. Ca sa observi EXACT ce se intampla in masina ta ar trebui sa folosesti un RTA (Real Time Analyzer) care este format de obicei dintr-un microfon cu sensibilitate mare si plaja mare de lucru in frecventa si un analizor de spectru cu display grafic. Si ideal este sa folosesti un generator de tonuri daca vrei sa vezi exact ce, unde si cum iti canta. Mai apoi treci la track-uri de teste si piese propriu-zise.
Primul lucru care e de retinut este ca, in sistemul masinii, toate componentele trebuie sa se completeze in gama de frecvente. Daca sub-ul este taiat la 80 Hz cu 12 db per octava trebuie sa iei in calcul ca atenuarea se va face de la cateva octave mai sus (aprox 120-130Hz) ca sa se obtina o atenuare de 12 db la 80 Hz. Valabil si in alte cazuri. Potrivirea filtrelor si a treptelor setate cere mult timp si nu se face la intamplare. Cat despre frecvente recomandate, e greu de spus. Depinde de la masina la masina, depinde foarte mult de componente si de ceea ce vrei sa obtii de la sistem. Sunt cazuri in care trebuie sa tai sub-ul la 50 Hz fiindca ai nevoie doar de ceea ce e sub sa-ti completezi sistemul. Asta inseamna ca ai pe fata niste componente BUNE care stiu sa mearga daca nu full-range atunci macar pe post de kick-bass veritabil si au nevoie doar de o completare in zona sub-joaselor. Sunt cazuri cand \"fata\" este slaba si ai nevoie sa obtii si definitie din spate pt completare si atunci ajungi sa tai sub-ul si la 120 Hz... Ceea ce nu e tocmai recomandat dar poate reprezenta o solutie de moment.
Optim ar fi sa ai senzatia ca tot sunetul iti vine din fata. Daca reusesti sa sincronizezi toate sursele de sunet in punctul de auditie trebuie sa faci tot posibilul ca bas-ul sa NU se auda din spate. Sa para ca si cum ar fi acolo, greu de pozitionat, dar totusi placut si prefect in completare cu fata.
Pe partea de HPF, iei in considerare punctul de taiere setat pt LPF. Daca sub-ul e taiat la 50 Hz, pui componentele tot la 50 Hz pe HPF. Incearca pentru inceput sa pastrezi aceeasi treapta pt HPF si LPF ca sa observi daca asa se completeaza cat de cat sistemul. Este posibil sa poti sa mergi cu trepte diferite, de ex cu fata pe full-range si sub-ul la 50 Hz. Sau cu fata la 50 Hz si sub-ul la 80 Hz. Dar asta necesita incercari si teste si incercari si teste si...etc...
Personal sunt fan componente pe 2 cai. La componentele pe 3 cai cu filtre pasive apar aproape inevitabil puncte de defazaj in grafic. Asta inseamna fie atenuari in spectru, fie raspuns prea puternic in alte puncte ale graficului. Aici totul depinde enorm si de caltatea difuzoarelor folosite. Cu cat sursa de sunet este mai compacta, cu atat pozitionarea difuzoarelor pentru obtinerea soundstage-ului e mai usoara. Distanta dintre difuzoare si ureche trebuie sa fie pe cat posibil egala. In cazul sistemelor pe 3 cai, avem un kick-bass, o medie si un tweeter. Media preia pur si simplu o parte din gama reprodusa de kick-bass si o parte din ceea ce, in mod normal reproduce tweeterul. Si pentru obtinerea unui soundstage in cazul acesta trebuie sa te axezi in mod special pe pozitionarea mediei si a tweeterului. In cazul componentelor pe doua cai e PUTIN mai simplu. Tweeterul e taiat mult mai jos din filtrul pasiv ceea ce il face sa redea o buna parte din voce. Sunt tweetere care lucreaza si sub 2000 Hz. Cu cat frecventa de taiare este mai mica, cu atat tweeter-ul lucreaza la puteri mai mici. Folosirea DSP-urilor in loc de filtrele pasive permite obtinerea unui plus de randament din tot sistemul cu cunostintele necesare.