Go Back   Forum 4Tuning > Car-Audio, Multimedia & GPS > Car Audio > Discutii generale

Reply
 
Thread Tools
Old 14-09-05, 01:54   #1
NILS_BUCURESTI
Midnight Racers Member

Stage 5
 
NILS_BUCURESTI's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 757
Member of:
[Moderators]
[Midnight Racers]
Default FRECVENTELE ... de la Hz la kHz (reglaje)

Rog sa ma lamureasca si pe mine cineva care stie cu ce se mananca asta ,cum se imparte plaja de frecvente.De la cat la cat este basul/canta sub ul , de la cat la cat se aud vocile,etc.Intr o masina ce are si sub acesta pana la cat e bine sa urce?
Am nevoie de pareri avizate ca asa pot sa iau si eu winamp ul si sa vad cam ce se intampla
NILS_BUCURESTI is offline   Reply With Quote
Old 15-09-05, 13:41   #2
ReLLaXX

Stage 5
 
ReLLaXX's Avatar
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 2,977
Member of:
[Registered Users]
[Moderators]
[REDACTOR 4TUNING]
[Competitor CNCA]
Default

Daca ai de gand sa iei winamp-ul ca sa monitorizezi plaja de raspuns in frecventa, poti sa uiti. EQ-ul ala grafic e o gluma proasta. Pe langa faptul ca nu arata stralucit, nu are nici o legatura cu raspunsul real in frecventa a track-ului redat. Ca sa observi EXACT ce se intampla in masina ta ar trebui sa folosesti un RTA (Real Time Analyzer) care este format de obicei dintr-un microfon cu sensibilitate mare si plaja mare de lucru in frecventa si un analizor de spectru cu display grafic. Si ideal este sa folosesti un generator de tonuri daca vrei sa vezi exact ce, unde si cum iti canta. Mai apoi treci la track-uri de teste si piese propriu-zise.

Primul lucru care e de retinut este ca, in sistemul masinii, toate componentele trebuie sa se completeze in gama de frecvente. Daca sub-ul este taiat la 80 Hz cu 12 db per octava trebuie sa iei in calcul ca atenuarea se va face de la cateva octave mai sus (aprox 120-130Hz) ca sa se obtina o atenuare de 12 db la 80 Hz. Valabil si in alte cazuri. Potrivirea filtrelor si a treptelor setate cere mult timp si nu se face la intamplare. Cat despre frecvente recomandate, e greu de spus. Depinde de la masina la masina, depinde foarte mult de componente si de ceea ce vrei sa obtii de la sistem. Sunt cazuri in care trebuie sa tai sub-ul la 50 Hz fiindca ai nevoie doar de ceea ce e sub sa-ti completezi sistemul. Asta inseamna ca ai pe fata niste componente BUNE care stiu sa mearga daca nu full-range atunci macar pe post de kick-bass veritabil si au nevoie doar de o completare in zona sub-joaselor. Sunt cazuri cand \"fata\" este slaba si ai nevoie sa obtii si definitie din spate pt completare si atunci ajungi sa tai sub-ul si la 120 Hz... Ceea ce nu e tocmai recomandat dar poate reprezenta o solutie de moment.

Optim ar fi sa ai senzatia ca tot sunetul iti vine din fata. Daca reusesti sa sincronizezi toate sursele de sunet in punctul de auditie trebuie sa faci tot posibilul ca bas-ul sa NU se auda din spate. Sa para ca si cum ar fi acolo, greu de pozitionat, dar totusi placut si prefect in completare cu fata.

Pe partea de HPF, iei in considerare punctul de taiere setat pt LPF. Daca sub-ul e taiat la 50 Hz, pui componentele tot la 50 Hz pe HPF. Incearca pentru inceput sa pastrezi aceeasi treapta pt HPF si LPF ca sa observi daca asa se completeaza cat de cat sistemul. Este posibil sa poti sa mergi cu trepte diferite, de ex cu fata pe full-range si sub-ul la 50 Hz. Sau cu fata la 50 Hz si sub-ul la 80 Hz. Dar asta necesita incercari si teste si incercari si teste si...etc...

Personal sunt fan componente pe 2 cai. La componentele pe 3 cai cu filtre pasive apar aproape inevitabil puncte de defazaj in grafic. Asta inseamna fie atenuari in spectru, fie raspuns prea puternic in alte puncte ale graficului. Aici totul depinde enorm si de caltatea difuzoarelor folosite. Cu cat sursa de sunet este mai compacta, cu atat pozitionarea difuzoarelor pentru obtinerea soundstage-ului e mai usoara. Distanta dintre difuzoare si ureche trebuie sa fie pe cat posibil egala. In cazul sistemelor pe 3 cai, avem un kick-bass, o medie si un tweeter. Media preia pur si simplu o parte din gama reprodusa de kick-bass si o parte din ceea ce, in mod normal reproduce tweeterul. Si pentru obtinerea unui soundstage in cazul acesta trebuie sa te axezi in mod special pe pozitionarea mediei si a tweeterului. In cazul componentelor pe doua cai e PUTIN mai simplu. Tweeterul e taiat mult mai jos din filtrul pasiv ceea ce il face sa redea o buna parte din voce. Sunt tweetere care lucreaza si sub 2000 Hz. Cu cat frecventa de taiare este mai mica, cu atat tweeter-ul lucreaza la puteri mai mici. Folosirea DSP-urilor in loc de filtrele pasive permite obtinerea unui plus de randament din tot sistemul cu cunostintele necesare.
__________________
www.melodix.ro
ReLLaXX is offline   Reply With Quote
Old 15-09-05, 13:52   #3
ReLLaXX

Stage 5
 
ReLLaXX's Avatar
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 2,977
Member of:
[Registered Users]
[Moderators]
[REDACTOR 4TUNING]
[Competitor CNCA]
Default

Uita-te atent la specificatiile difuzoarelor pe care vrei sa le folosesti. Difuzorul de bas are dat in specificatii plaja optima de lucru. Aceasta este data de obicei cu atenuari de maxim 3 db. In cazul sub-ul ia ca minima frecventa de rezonanta in aer liber (Fs) si nu minima specificata (F3 de obicei). Cauta componente care coboara cat mai bine si care au Fs cat mai mic la partea de kick-bass. Firmele serioase ofera inclusiv graficul cu raspunsulul difuzorului in plaja de frecvente redate. Acolo poti sa vezi exact ce stie, unde si cat stie. Si in functie de asta poti sa incerci sa-ti potrivesti sistemul cat se poate de bine. Mai apoi repari diferentele din setarile sursei de sunet sau din cross-overele amplificatorului (sau de ce nu, DSP-uri externe). Ideal ar fi sa te axezi doar pe una din ele si sa nu le amesteci chiar daca aparent se potrivesc ca si specificatii. Din nou, aici e munca de cercetare. Nu are cum sa-ti iasa bine din prima.

La partea de joase trebuie luata in calcul si frecventa de rezonanta a habitaclului (in cazul masinii). Am auzit multa lume care mi-a spus ca \"aude\" 10 Hz in masina si ca sub-ul e foarte potent in cazul asta. Total eronat. Difuzorul lucreaza efectiv pana la Fs sau frecventa de acordaj a incintei daca este un B/R sau un Band-Pass. In cazul incintelor sealed atenuarea e mai mica, de doar 6 db/octava. Tot ce este sub acest prag sufera de atenuari foarte mari sau in cazul primelor 2 incinte lipsesc aproape cu desavarsire. Ca sa nu mai vb de faptul ca ne-folosirea filtrului subsonic duce aproape sigur la distrugerea in timp a difuzorului.

Dar cert este ca acei 10 Hz de ton se \"aud\" doar din cauza asa-numitului room-gain care intervine cu sau fara voia instalatorului. Daca masina ar fi transformata intr-o camera anecoica (reflexii si rezonante aproape 0) testul ar fi relevant. Altfel ramane o fabulatie.
ReLLaXX is offline   Reply With Quote
Old 15-09-05, 16:19   #4
ReLLaXX

Stage 5
 
ReLLaXX's Avatar
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 2,977
Member of:
[Registered Users]
[Moderators]
[REDACTOR 4TUNING]
[Competitor CNCA]
Default

In completare, ceva gasit acum pe un alt forum. O informatie mai exacta decat puteam sa-ti dau eu in cuvinte.

low bass: 20 Hz - 40 Hz
---mid bass: 40 Hz - 80 Hz
------upper bass: 80 Hz - 160 Hz

low midrange: 160 Hz - 320 Hz
---midrange: 160 Hz - 1,300 Hz
------upper midrange: 650 Hz - 1,300 Hz

Treble: 1,300 Hz - 20,000 Hz
lower treble: 1,300 Hz - 2,600 Hz
---mid treble: 2,600 Hz - 5,000 Hz
------upper mid treble: 5,000 Hz - 10,000 Hz
----------high treble: 10,000 Hz - 20,000 Hz
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	speechzone_263.jpg
Views:	219
Size:	43.0 KB
ID:	41827  
ReLLaXX is offline   Reply With Quote
Old 15-09-05, 16:21   #5
ReLLaXX

Stage 5
 
ReLLaXX's Avatar
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 2,977
Member of:
[Registered Users]
[Moderators]
[REDACTOR 4TUNING]
[Competitor CNCA]
Default

Aceeasi sursa, daca vrei sa aprofundezi putin acustica instrumentelor.

http://www.cco.caltech.edu/~boyk/spectra/spectra.htm
ReLLaXX is offline   Reply With Quote
Old 15-09-05, 18:24   #6
ReLLaXX

Stage 5
 
ReLLaXX's Avatar
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 2,977
Member of:
[Registered Users]
[Moderators]
[REDACTOR 4TUNING]
[Competitor CNCA]
Default

PS: Corecteaza numele topicului... frecventa...frecvanta...fracventa :P
ReLLaXX is offline   Reply With Quote
Old 18-09-05, 23:08   #7
NILS_BUCURESTI
Midnight Racers Member

Stage 5
 
NILS_BUCURESTI's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 757
Member of:
[Moderators]
[Midnight Racers]
Default

Lool ) merci pt corectare :P .Acum corectez (am fost plecat la munte pana acum,am ajuns de cateva ore) Si merci pt ajutor.In mare ma cam depaseste dar oricum am inteles si retinut cateva chestii importante.Cand o sa fie gata tot sistemul o sa ma duc la cineva care se pricepe aici in bucuresti pt o reglare finala dar e bine ca stiu si eu acum mai multe despre reglaje. Merci inca o data si vezi ca ai un mesaj pe PM.
NILS_BUCURESTI is offline   Reply With Quote
- Copyright 2024 4Tuning -