In cadrul acestui topic o sa prezint etapele modificarilor audio, punand accent momentan pe ultima dintre ele, care de altfel este si cea mai importanta.
Pentru ca acest topic sa aibe si o nota de utilitate pentru alti posesori de Fabii, o sa detaliez lucrarile efectuate punand acent pe
problemele care au intervenit si
solutiilecare au fost adoptate. Fabia se pare ca este o masina cu personalitate si nu accepta orice si oricum. Dar despre asta putin mai jos.
Sa incepem...
Stage 1
O etapa scurta si care a constat in montarea unui HU in Fabia recent cumparata. Modelul este Panasonic Qn 1300N. Il aveam din 2004 cand l-am cumparat pentru Poloul vechi.
Montarea s-a realizat la PBA.
Stage 2
Deoarece imi place muzica electronica (trance in special) si iubind mult basul, miscarea urmatoare a fost in mod normal si necesar un subwoofer in portbagaj. Acesta a fost achizitionat la "pachet" (incinta plus difuzor Kenwood de 12" plus amplificator Longmill JX 1100, setupul fiind conexiune in punte pe iesirile 3-4). Initial fosrte multumit de acest setup care a scos la Cora tuning 2006 137db pe la 58Hz (cu bancheta rabatata) si respectiv 135db pe la 63Hz (cu bancheta la locul ei), am realizat in timp ca am parte mai mult de putere si nu de fidelitate. Despre posibile cauze cititi mai jos. Cablajele au fost de 8AWG pe masa si plus, siguranta de 20A (daca nu ma insel) imediat dupa bateria stock. Nu am observat slabiciuni ale sistemului electric (palpairi faruri) la sonor 100% HU si cam 1/3 la amplificator (lasand setarile initiale la unele melodii incepeam sa-mi fac griji pentru integritatea lunetei).
Lucrarile au fost realizate la un service audio pe Barbu Vacarescu, inainte de podul spre Aviatiei.
Stage 3
Cea mai recenta, mai complexa si mai importanta etapa. Initial vroiam sa montez in usi un set Hertz HiEnergy 165, sa insoniorizez portierele si sa montez cablajele (cele de curent au trebuie sa fie schimbate). Difuzoarele urmau sa fie amplificate de un Audison LRX 2.150 (micutzu din seria veche de LRX). Planurile au fost pentru septembrie la Tottal insa au intervenit amanari pana pe 2 martie (probleme personale, financiare si de timp). In continuare voi descrie lucrarile efectuate, detaliind acolo unde consider ca este cazul.
Fetele de portiere au fost scoase, la fel difurile stock. Au fost alese inele adaptoare pentru HiEnergy (aceste inele vor merge in principiu cu orice set de 16cm - sa fiu corectat daca ma insel). Problema a fost ca EXACT in dreptul locasului de difuzoare, in interiorul usii sunt sinele de la geamuri care impiedica montarea unor difuzoare mai adanci. Asadar numai difuzoare slim merg...HSKurile au trebuit sa plece...si au poposit intr-un Opel, dupa cum am inteles. Alegerea a fost Focal Polyglass V 165 slim. Aceasta incompatibilitate m-a costat 1 saptamana delay plus o diferenta de bani dar mai ales dezamagirea ca nu pot sa am setup-ul dorit..."urari de bine" inginerilor cehi. Usile au fost insonorizate cu Stinger si in total s-a folosit cate o folie pentru fiecare usa, acestea acoperind portierele la fix. Usile la Fabia sunt alcatuite din 2 bucati... usa propriu-zisa si o bucata mare de tabla groasa, cam cat fata de usa, prinsa bine. Asadar nu a fost absolut necesara antifonarea si in interior, mai ales ca operatiunile de demontare se anuntau dificile. Filtrele pasine au fost setate pe 0 si pozitionate pe motorul care antreneaza geamurile. In acel loc fata de usa are o adancitura numai buna. Tweeterele au fost puse in locurile originale (in spatele oglinzilor, in portiere). Cablurile de semnal de la HU erau deja trasate asa ca s-a folosit un cablu RCA intre cele 2 amplificatoare (LRX si JX1100), amandoua avand iesire spre alt amplificator. Cablu iese din LRX si intra in JX. Cablurile de semnal amplificat au fost trasate pe langa cele de semnal, iar cablul de plus pe partea opusa a masinii. O alta problema a aparut la trasarea cablului de curent. Cel initial de 8AWG intra la fix printr-un orificiu care facea legatura intre blocul motor si partea soferului, deasupra pedalelor. Cablul nou, de 2AWG a trebui tras prin dreapta unde exista un locas de trecere mai gros. Problema a fost ca asa am realizat un zig-zag, decizia fiind sa lasam cablul de plus pe partea soferului. Asadar pana in portbagaj au fost exact....6m. Cablul de masa este de 4AWG si de 1,5m. Cel mai bun loc sa luati masa este unul dintre cele 2 suruburi de prindere a prizelor centurilor de siguranta ale banchetei. Nu recomand montarea si demontarea frecventa a fetelor de plastic, acestea fiind fixate cu cleme care nu or sa reziste la prea multe operatii de scoatere-prindere (nu neapatar clemele cat plasticul ce le fixeaza). O alta problema a fost siguranta care cu greu a fost gasita pe la ofertantii din Bucuresti. pana la urma ne-au salvat baietii de la Tornado insa singura disponibila era cea pentru cablu de 0AWG. No problem! Oricum arata enorm pe langa cea de 20A 8AWG. Cea noua e de 100A, btw. Mufa de la HU a fost scoasa (cea care pleca la boxele stock...nu mai era nevoie de conexiune si oricum a fost folosit cablajul stock de la HU la mufele din portiere...deci scoaterea muyfei din HU era imperativa pentru ca sa nu nu se intalneasca semnalul amplificat de HU cu cel amplificat de LRX). Restul cablajelor audio a fost Audison Connection. S-a folosit un distribuitor pentru plus (Audison connection). Masa e luata separat pentru fiecare amplif.
Subul a fost cumintit putin pana va fi imbunatatit. Primeste prea multa putere si se pare ca pe undeva ceva nu este in neregula, el nu coboara in frecventa, nu are sub-bas. De verificat daca incinta este realizata conform recomandarilor Kenwood. Domnul Aurel Olaru (Saxo) era de parere ca nu ar strica sa incercam sa folosim doar o iesire a JXului pentru sub (specificatii JX: 4*75W@4Ohm, 4*105W@2Ohm). Setupul a fost reglat de Saxo iar bateria a fost conectata la o sursa de putere pe parcursul testelor.
In final tin sa multumesc echipei Tottal pentru sprijinul acordat in realizarea lucrarii. Domnul Aurel Olaru a fost deosebit de amabil si mi-a facut recomandari pentru sistem, am vorbit si despre alte subiecte caraudio, nu neaparat legate de lucrarea executata. Multumiri si echiperi de soc Coco-Eugen care au realizat propriu-zis lucrarile. Nu obisnuiesc sa fac prea multe complimente insa am fost placut multumit de profesionalismul celor de la Tottal. Voi reveni negresit pentru alte modificari.
Recapitulare:
-amplificator Audison LRX 2.150
-Focal Polyglass V 165
-insonorizare Stinger (2*1 folie)
-cabluri audio Audison Connection\
-cabluri 2AWG (plus) si 4AWG (masa)
-inele adaptoare
-soclu siguranta si siguranta Dietz
-multa munca
Recomandarti pentru posesori de Fabii care vor un upgrade audio:
-pentru portierele fata alegeti difuri SLIM pentru a fi suguri ca vor intra (HSKurile erau cam cu 2cm mai adanci decat maximul posibil)
-pentru cablaje mai groase de 8AWG folositi intrarea din dreapta si pentru a economise cablu trageti plusul prin dreapta
-luati masa de la suruburile de prindere ale centurilor de sigurata de la bancheta
-va ajund 2 folii de insonorizare Stinger (daca nu sunteti maniaci)
-puteti folosi cablajele audio stock intre HU si mufele din portiere
-nu demontati-montati excesiv fetele caci s-ar putea sa se rupa elementele de prindere
-asigurati-va ca aveti toate materialele necasare pentru a nu avea delayuri surpriza!
Imi cer scuze pentru lungimea excesiva a postului insa am considerat ca ar fi util sa prezint in detaliu lucrarea executata pentru ca in viitor sa nu aibe parte alti posesori de Fabii de acelasi probleme de care m-am lovit si eu.
In curand si poze.