missed me?
are 51.000 km, 2 ani jumate si inca mai are puterea sa ma binedispuna
Am fost ieri la un dyno, impreuna cu alti 2 prieteni, pentru a vedea exact diferentele facute de admisie si evacuare.
Participanti:
- 2.0 stock (155hp si 190Nm declarati)
- 2.0 cu admisie CAI Injen (a mea)
- 2.0 cu admisie CAI K&N, headers, testpipe si evacuare Greddy Evo2 (tare eram curiosi sa vedem ce-i cu ea, deoarece tipul bate masini cam de 200hp)
Dupa cateva ore de teste, rasete, zgomot infernal, tigari & cola si o oarecare doza de monoxid de carbon (evacuarea Greddy e dubla, iar dyno-ul nu avea decat un "aspirator" de gaze), iata rezultatele:
Curba de jos - Accordul stock, cea din mijloc - CAI (a mea) iar cea de deasupra CAI + evacuare completa
Valorile la volanta reiesite in urma dyno-ului sunt foarte apropiate de cele declarate de producator pentru Accordul stock: 157hp si 186Nm (fata de 155hp si 190Nm declarati)
Admisia cold air aduce un castig modest de 3 cai (cam atat era si de asteptat), dar o surprinzatoare crestere de 10Nm a cuplului. Evacuarea nu face decat sa intareasca cresterile admisiei, urmand aceeasi curba. Accordul cu admisie si evacuare a castigat 18hp si 23Nm in plus fata de stock. Din nou, acestea sunt estimarile la volanta.
Partea interesanta este graficul de putere/cuplu la roata
Ce reiese din acest grafic:
Stock: pierdere de 15% in transmisie (132hp la roata) - valoare chiar bunisoara
CAI vs stock:
- aceeasi putere maxima la roata (132hp) dar livrata mai devreme. 11Nm in plus la cuplu.
- plus de putere indeosebi intre 3500 si 6000 rpm adus de CAI. max power atins mai rapid cu CAI.
- dupa 6000 rpm, CAI-ul scade mai rapid in putere fata de stock (nu are rost impinsa dupa 6000)
- plus de cuplu pentru CAI atat la turatii mici (1500-2500 rpm) cat mai ales intre 3500 si 6000. Diferenta maxima de cuplu undeva la 4400 rpm, CAI sweet spot
- dupa 6000 rpm, cuplul scade usor fata de stock, acelasi comportament ca si la putere
Exhaust+CAI vs CAI vs Stock:
- 12hp in plus fata de CAI si stock, 23Nm in plus fata de stock si 12Nm in plus fata de CAI
- crestere fara drept de apel peste tot fata de CAI si stock
- cresterea de putere cea mai pronuntata dupa 4500rpm
- cresterea de cuplu cea mai semnificativa la 4400
- urmeaza cam aceeasi curba ca si in cazul CAI (cresteri pana in 6000, urmate de descresteri mai pronuntate dupa 6000)
Concluzia mea (din ce am dedus de pe grafic): cresterea de cuplu in turatii joase/medii/inalte se datoreaza in principiu admisiei. Evacuarea accentueaza cresterile admisiei pe tot spectrul curbei, pastrand acelasi trend, si ofera o crestere de mai accentuata a puterii dupa 4500 rpm. Mitul cum ca o admisie cold air aduce o scadere a cuplului in turatii mici si medii nu se confirma, castigurile fiind si in ture mici, si medii, si mari (pana in 6000).
Per total, rezultate multumitoare spre surprinzatoare. Si asta, fara a fi umblat deloc la softul masinilor.
P.S. toate componentele modificate au fost facute de firme de top (Injen, Greddy, K&N, OBX) special pentru Accord / TSX. Ma indoiesc ca rezultatele ar fi fost pe masura cu evacuari no-name sudate la colt de strada.