Buna! in primul rand as vrea sa va salut ,sa va rog din suflet sa cititi pana la capat(e foarte important pentru mine), si sa nu ma trimiteti pe alte topicuri(din ce am cautat eu nu am gasit nimic asemanator cu problema mea,si timpul nu-mi permite sa caut efectiv postare cu postare pana ,,poate,, gasesc solutia).
Pentru inceput voi face un scurt istoric al masinii(poate va ajuta in depistarea problemei)....Masina este un oltena 12 trs,din 1995,motor de 1.3,cutie de viteze in 5 trepte(nu stiu exact daca e cutia romaneasca sau cea frantuzeasca)...tata l-a luat prin 2007,pe la aprox 100.000 km,dar din cate stiu a fost bine intretinut.A fost foarte putin folosit de taicamiu pana sa-mi iau eu permisul...adica pana acu vreo 4 luni....singurul drum mai lung cu el a fost la mare,cand a inceput distractia...(din cauza caldurii s-a subtiat uleiul si de la ungerea proasta au inceput sa bata tachetii...si tata a mers asa cu el pana la mare si la intors s-a spart motoru...un piston a fost facut varza).Ajunsi acasa,motorul a fost refacut cu piese noi sau cel putin reconditionate,in stare destul de buna.Mentionez ca mecanicul meu a spus ca a mai fost desfacut o data motorul,si a fost umblat prost in el.(mentionez ca mecanicul meu e un batranel de aprope 80 de ani...dar maestru la oltcituri,are un oltcit luat de nou din fabrica de cand o aparut,si se pricepe foarte bine la aceasta marca,datorita vechimii si experientei lui). Dupa aceasta aventura,masina a stat mai mult in parcare,dar mai era scoasa asa la drumuri ocazionale la o iarba verde sau ceva.Oricum eu in 3 luni am facut cu ea mai multi kilometrii decat tata, din 2007 de cand o are si pana acum...insa,desi motorul e ca nou,problema e alta.
Cand am pus si eu mana pe ea...cum oltciturile sunt mai sportive siti cer sa le dai...am forjato cam mult(erau zile cand no scoteam din scarturi) si am distrus planetara de pe partea dreapta...insa a cedat intr-un mod ciudat...nu batea de loc pana in momentul in care s-a distrus(a sarit din partea unde intra in cutia de viteze....tripoda era iesita din carcasa,cei 3 rulmenti erau pe scut pe jos peacolo si carcasa indoita pe alocuri si rupta o bucata din ea...parca era taiata cu laseru...adica jumate de carcasa rupta si jumate ramasa prinsa in piulite in curia de viteze),oricum a fost cel putin ciudat ca nu a dat nici un semn de slabiciune,nicio bataie,nimic,s-a dus direct...Eh dupa aventura asta am schimbat planetara cu una noua(o aveam de ani de zile pe balcon,nu stiu exact daca era chiar nou-nouta dar oricum arata impecabil...burdufirle aratau impecabil si nu aveau nici urma de crapaturi sau ceva...in ciuda perioadei indelungate in care au stat aruncate pe balcon intr-un colt).Mecanicul mi-a montat-o direct asa,nu a desfacut-o sa verifice cum e inauntru,si nici na schimbat vaselina,fiindca si lui i sa parut ok, in ciuda perioadei indelungate in care a stat asa fara a fi folosita...
Eh....si acum partea care ma intriga....dupa aventura asta,am promis ca nu mai forjez masina....Singurul lucrul cel mai faceam erau accelerarile bruste...si rar accelerari puternice in curbe,dar scarturi nu am mai dat cu planetara noua. ( e drept ca acceleram bursc destul de des..dar nu se compara cu ce am facut cu masina cand aveam prima planetara)...si totusi,dupa foarte putini kilometrii a inceput sa bata planetara noua...de obicei cand acceleram,pe la 3.500-4.000 rpm se auzea un troncanit,dar o singura data asa,un poc,si simteam in volan ca planetara da cumva sa sara in sus,se misca asa de directie...nush sa explic prea bine,dar, auzindu-se troasnetul ala doar cand bagam talpa in acceleratiue ,intrantaia(din miscare nu de pe loc) m-am gandit ca no fi nimci prea grav si am mers asa),si dupa nici 1.000 de km,intr-o depasire mai turata intr-o curba iara imi sare.Insa de data asta,din fericire, carcasa a ramasa intacta,a sarit doar tripoda din ea.
Si acum ce ma intriga,si unde voiam sa ajung defapt,de ce mi se tot duce planetara??,si tot pe partea dreapta,unde se presupunea sa fie planetara noua(hai ca inteleg,de prima planetara miam batut joc in ultimul hal,poate i sosise ceasul...dar pe asta noua am menajat-o)...e prea mare coincidenta,avand in vedere ca tot pe partea aia a cedat...si ce ma intriga cel mai mult e ca am avut un prieten care si el a avut oltcit ...insa el il tinea pentru liniute,si l-a solicitat in ultimul hal....mi-a povestit ca schmiba aproape o data pe luna ambreiajul...insa cu planetarele nu a avut niciodata probleme.
Eu am vorbit cu diversi oameni...si nu mai stiu ce sa cred,am auzit tot felu de pareri:
1.Am fost pur si simplu ghinionist si cu a doua planetara,poate avea defect de fabricatia sau cum nu a fost desfacuta sa fie verificata si vaselina schimbata ,si cum era si veche tinuda degeaba, a cedat imediat...(varianta cat de cat plauzibila)
2.Cutie de viteze/motor descentrat din cauza unei remontari proaste.(mi se pare plauzibil,daca va aduceti aminte motorul a fost dat jos si refacut,am zis la inceput,deci e posibil sa fi fost pus la loc gresit,cu toate ca am incredere in experienta mecanicului meu,greseala e umana)
3.Cutie de viteze descentrata(impinsa putin in sus) din cauza unui lonjeron indoit....(insa pe asta nu prea o cred...ca sa indoi un lonjeron trebe ceva accident tzapan ,si din cate stiu masina nu a suferit asa ceva)
4.Planetara stanga sta aiurea si o impinge pe cea dreapta(iar nu prea cred...la planetara stanga nu a fost umblat...si la designul cutiei de oltcit nu mi se pare ca ar fi posibil sa se impinga planetarele una pe alta).
5.Cineva mi-a zis ca oltciturile au nush ce siguranta in cutia de viteze,unde intra planetara in cutie,care daca nui bine pusa face ca planetara sa sara afara.(aici nu stiu ce sa zic...din cate stiu eu planetara are ceva siguranta intr-un capat...dar in cutia de viteze nam auzit nimic de asa ceva...ori eu nu stiu eu ....ori cel care mia zis asta a zis o prostie...si dint spre a doua varianta,fiindca pan la urma planetara sta rpinsa in cutie cu bolturi si piulite peste deci ce siguranta sa fie acolo?...totusi mia sarit tripoda din carcasa la urma urmei,nu toata planetara di cutie...deci daca era vorba de siguranta sau ceva in cutia de viteze,zbura tot acolo)
6.Un suport/tampon de la motor e distrus.(daca ar fi asa,nar cadea efectiv motoru in jos?...ce treaba au soportii d emotro cu planetarele?)
7.Roti descentrate,neechilibrate sau directie varza(unghi prost la directie)....(nici despre varianta asta nu stiu ce sa cred...ar trebui sa fie mult pre mare unghiul ca sa se smulga din cauza asta o planetara zic eu...si daca era asa,observam in mers ca trage masina aiurea)
Voi ce credeti,A patit cineva ceva asemanator?Am fost eu ghinionist cu planetara cea noua sau poate fi si altceva?Poate vreunul din motivele enumerate de mine sami faca planetara sa sara din cutie sau is doar baliverne?Sau daca nu, exista vreun alt motiv care sami faca planetara sa sara?Sau a fost doar defecta si a doua iar eu ghinionist?Nu as vrea sami pun una nouasi sami sara iar si asta,deci chiar asa vrea sa stiu daca exista vreun alt motiv,in afara de faptul ca planetara e defecta,care ar puteao face sa sara din parte dinspre cutia de viteze.
Va rog mult sa ma ajutati....chiar am nevoie de parerea unui expert/impatimit de oltcit.Si multumesc anticipat!!!
A,si inca ceva,o intrebare ce o am strict din curiozitate,cum pot sami dau seama daca cutia mea de viteze e franta sau romania?Mentionez din nou ca masina e un oltena 12 trs de 1.3 din 95 cu cutia in 5 trepte.Ma intereseaza sa stiu pentru ca am auzit despre cutiile franta ca sunt mult mai fiabile.