Stage 5
Join Date: Sep 2006
Posts: 523
|
Re: Alte Dacii
Nouă apariţie pe piaţa autoturismelor : "Dacia" cu... şapte roţi!!!
Constructorul ei este un maistru mecanic pensionar din Ampoiţa
Moise Davidaş este un fost maistru mecanic, acum pensionat, are 67 de ani şi locuieşte în Ampoiţa. După pensionare, fiind obişnuit cu activitatea, pe lângă muncile câmpului şi ale gospodăriei, nu a renunţat la dragostea sa pentru motoare. Şi atât de mare s-a dovedit pasiunea sa pentru mecanica auto încât a inventat un nou tip de maşină. O invenţie pe care a făcut-o, după cum ne-a mărturisit, în special pentru uzul po****ţiei din zona rurală, conştient de dificultăţile pe care ţăranii le întâmpină din pricina lipsei de dotare şi a lipsei de fonduri pentru a-şi achiziţiona utileje. În ce constă invenţia sa? Ideea e simplă: adaptarea autoturismului "Dacia", pe care unii îl cred doar un hârb vechi, inutil şi hodorogit, la vremurile pe care le trăim, acesta fiind adus cu pricepere la caracteristici multifuncţionale, potrivit pentru arat, săpat, transport şi turism pe orice tip de teren. Ideea a prins contur în mintea maistrului Davidaş în anul 1995, când a elaborat şi proiectul viitorului autoturism "Dacia-cu-şapte roţi". Din păcate, pensionar fiind şi cu fonduri limitate (başca exclus prin diferite tertipuri din viaţa politică, în care ocupa funcţia de preşedinte al filialei din Alba a Partidului Naţional Român, acel "bunic" al PNŢCD-ului de azi), lui Davidaş i-a luat nu mai puţin de 10 ani până când şi-a văzut proiectul materializat. De fapt în 13 ani, căci anul 2005 abia a început materializarea proiectului, iar de finalizat a fost finalizat abia... săptămâna trecută. Şi chiar săptămâna trecută a venit cu invenţia sa până la Alba Iulia, pentru a o înmatricula. Bineînţeles că în parcarea unde a oprit maşina s-a strâns lumea ca la urs, minunându-se de aşa vehicul nemaivăzut.
Am reuşit şi noi să stăm câteva clipe de vorbă cu dânsul şi i-am cerut date referitoare la modificările pe care le-a făcut la autoturismul "Dacia" standard, şi iată ce am aflat: lconstructiv, acesta diferă acum de orice tip cunoscut de maşină; trenul de rulare permite întrebuinţarea aceluiaşi tip de anvelope (de autoturism "Dacia") sau şenile de cauciuc, în funcţie de cerinţe; ldin pricina modificărilor, maşina are acum cea mai înaltă gardă la sol, fiind adaptată circulaţiei pe orice tip de teren, oricât ar fi acesta de accidentat (nici chiar maşinile de teren străine, Land Rover, Nissan etc., nu au o gardă atât de înaltă) iar concepţia trenului de rulare este 100% originală; reductoarele sunt originale 100%; şasiul este de asemenea original, în proporţie de 100%; roata a cincea (de fapt roata a şaptea, căci trenul de rulare este prevăzut cu patru roţi în spate şi două în faţă, plus această cremalieră pe mijloc) este tot 100% originală, constituind un al treilea sistem de frânare (sistem de cremalieră), necesar în caz de avarii, la munte, pe teren acoperit cu polei sau zăpadă; linstalaţia hidraulică este cea existentă pe piaţă, specială pentru utilaje agricole; lsistemul hidraulic de rotaţie pentru despotmolire (cel de la roata a şaptea, cea cu cremalieră) este o noutate absolută. Pentru realizarea acestui prototip, Davidaş a investit până acum vreo 3.500 de euro, din amărâta sa pensie de 6 milioane de lei vechi (abia acum, de vreo 2 ani, a ajuns la o pensie de 10 milioane de lei vechi). El intenţionează să îşi înregistreze invenţia la Oficiul de Standarde, Invenţii şi Mărci de la Bucureşti, dar deocamdată se află cu autoturismul-utilaj în probe tehnologice, pentru a verifica şi confirma fiabilitatea acestuia. Iar intenţia sa finală este aceea de a trece la producţia de serie, venind pe piaţa de autoturisme cu o maşină nouă, cu un preţ de vânzare de vreo 6.000 de euro sau cu o maşină tractoare cu aceeaşi putere şi destinaţie, care să aibă un preţ de circa 3.500 de euro (accesibilă buzunarelor ţărăneşti, aşa găurite cum sunt ele).
Şi nu pot încheia articolul de faţă decât cu declaraţia amar-hazlie a lui Moise Davidaş, referitoare la căderea în dizgraţie a maşinilor româneşti, faţă de cele străine, care sunt scumpe şi uneori mai puţin performante. "Dacă mă ajută Dumnezeu zice omul nostru,şi toate probele ies bine, le sugerez celor ce s-au grăbit să îngroape autoturismul să facă bine şi să procedeze la... deshumarea lui!" Noi îi dorim succes şi, sincer, ne bucurăm că inventivitatea românescă s-a dovedit din nou la înălţime! Ioan HĂNŢULESCU
|