Poate vreti sa stiti cei cu Clio
Renault Clio este un automobil din clasa super-mini comercializat de producătorul francez de vehicule Renault. Lansat în 1990, el este acum la treia generaţie. Clio a fost foarte criticat dar s-a bucurat şi de un mare succes comercial, fiind cu siguranţa unul dintre cele mai bine vândute modele din Europa de vânzare, şi este în mare măsură „vinovatul” pentru refacerea reputaţiei mărcii Renault, după perioada dificila traversata între 1980 şi 1990.
Clio a fost vândut în Japonia ca Renault Lutecia. O variantă sedan cu patru uşi a fost dezvoltată pentru pieţele în care sedanurile sunt mai preferate în comparaţie cu variantele hatchbacks. Astfel Clio, a fost vândut sub nume Renault Clio Symbol, Renault Clio Sedan şi Renault Thalia. De asemenea a mai fost vândut sub marca Nissan pe anumite pieţe din America Latină ca Nissan Platina.
Clio a fost prezentat oficial la Paris Motor Show în toamna anului 1990, iar comercializarea lui a început în Franţa imediat după, deşi vânzările în restul Europei au început în martie 1991. Clio venea să înlocuiască modelul Renault 5, acestea a mai rămas în producţie până în 1996 deoarece era o alternativă mai ieftină. Când a fost lansat erau disponibile mai multe motorizări pe benzină cu capacităţi cilindrice de 1,2 litri, 1,4 litri (întâlnit pentru prima dată pe Renault 19), 1,7 litri şi un motor pe motorină de 1,9 litri. În 1992, pe toate motoarele pe benzină au fost montate injectoare de benzină înlocuind carburatoarele poluante.
La un an după lansare, Clio suferă o mică stilizare, pe lângă aceasta a mai fost lansată noua siglă care avea un aspect mai plăcut şi care treptat a înlocuit vechea siglă. În martie 1994 a fost Clio (Faza 1) a suferit o altă schimbare a aspectului exterior şi interior. La exterior a fost schimbate grila radiatorului, bandourile laterale, stopurile spate au fost rotunjite astfel Clio avea acum un aspect mai modern.
În 1996, Clio (Faza 3) soseşte cu o altă serie de modificări, motorul de 1,2 litri (folosit pentru prima dată pe Renault Twingo) a fost înlocuit cu motor D7F MPi (Multi Point Injection = Injecţie Multi Punct) cu o capacitate cilindrică de 1149 cm3; de asemenea pentru o bună perioadă de timp a fost folosit motorul Cléon folosit pe Renault Twingo. Motorul E-Types de 1,4 litri a suferit o serie de modificări care aveau drept scop reducerea consumului de combustibil. Aceste motoare erau mai slabe decât vechile motoare. La exterior Clio (Faza 3) avea semnalizatoarele încorporate în farurile rotunjite, acestea au provocat modificarea capotei motorului.
Încă din 1991, a era disponibil modelul Clio 16v, care avea sub capotă un motor pe benzină de 1,8 litri cu 16 valve care producea 137 CP şi atingea viteza maximă de 200 km/h. Modelul avea un aspect agresiv, cu numeroase elemente de caroserie sport (pe capota motorului se afla o priză de aer, bare de protecţie mai mari, o vopsea specială pentru acest model şi suspensii şi frâne îmbunătăţite).
De asemenea a mai existat un model cu aptitudini sportive, acesta se numea Clio RSi, şi beneficia de un motor de 1,8 litri cu 8 valve care dezvolta 110 CP, şi un sistem de frânare cu discuri pe toate roţile.
Clio a fost votat în 1991 Maşina anului în Europa, astfel Clio a devenit unul dintre cele mai bine vândute modele în Europa, iar în Marea Britanie a fost în topul celor mai vândute zece modele.
Clio WilliamsÎn 1993, Clio Williams a fost lansat (a fost produs în serie limitată, 400 de bucăţi, cu volan pe partea dreapta, destinat pentru piaţa din Marea Britanie), iar numele venea datorita colaborării dintre Renault şi echipa de Formula 1, Williams F1. Contrar aşteptărilor, Williams nu a avut nici un amestec în proiectul sau producerea acestui model de Clio; s-a pornit de la modelul Clio 16v şi a fost produs de divizia Renault Sport. Clio Williams era echipat cu un motor cu 4 cilindri în linie de 2,0 litri şi 16 valve ce dezvolta 150 CP (110 kW), iar viteza maximă era de 217 km/h. Mai târziu au mai fost lansate încă două evoluţii ale lui Clio Williams (2 şi 3), astfel au fost supăraţi proprietarii primei evoluţii. Diferenţele dintre cele trei versiuni Williams au fost produse de evoluţiile variantei Clio, de exemplu au fost introduse sisteme de protecţie a pasagerilor şi schimbări cosmetice.
Nivele de echipare
RN (1.2 şi 1.4 litri pe benzină, 1.9 litri diesel)
RT (1.2, 1.4, 1.8 litri pe benzină, 1.9 litri diesel)
S (1.4 litri pe benzină)
Baccara (1.4, 1.8 litri pe benzină)
RSi (1.8 litri pe benzină)
16V (1.8 litri cu 16 valve pe benzină)
Williams (2.0 litri cu 16 valve pe benzină)
În primăvara anului 1998, Renault a lansat a doua generaţie a lui Clio, faţă de prima generaţia noul Clio avea forme mai rotunjite şi erau folosite materiale neobişnuite pentru a reduce costurile de reparaţie şi de a reduce greutatea automobilului (de exemplu: aripile faţă sunt făcute dintr-un material plastic foarte rezistent). Pentru anumite versiuni pentru capota motorului s-a folosit aluminiul. Au fost preluate motorizări similare cu cele folosite de prima generaţie, ca 1,2 litri, 1,4 litri şi 1,6 litri toate pe benzină şi un motor diesel de 1,9 litri. La începutul anului 1999, a fost lansată o versiune sportivă 16V (motorul de 1,6 litri şi 16 valve), iar motoarele de generaţie mai veche au fost înlocuite de altele noi cu performante ridicate, mai puţin poluante şi mult mai economice. În 1999, Renault a lansat Clio RS (Renault Sport) acesta avea un motor pe benzină de 2,0 litri şi 16 valve cu 172 CP care atingea viteza maximă de 220 km/h. Surprinzător, în forma actuală, modelul oferea şoferilor un nivel de performanţe şi o manevrabilitate ridicată fapt pentru care Renault a inclus în ofertă şi un model exclusivist, Clio V6 Renault Sport care avea un motor tracţiune pe puntea spate şi un motor V6 de 3,0 litri cu o putere de 230 CP (166 kW) împrumutat de pe Renault Laguna ce dezvolta o viteză de top de 235 km/h.
Clio II facelift (2001 – în prezent)
Primăvara anului 2001, aduce un nou Clio care a suferit o operaţie estetică, la interior beneficiază de materiale de calitate, şi este adăugat un motor diesel de 1,5 litri. În 2006, Renault a început o acţiune de cosmetizare a întregii game de produse; astfel Clio se prezintă cu noi bare de protecţie (fără bandourile de protecţie de culoare neagră) vopsite în culoarea maşinii şi cu un stil. Acest model se va vide până în anul 2008, după, va lăsa cale libera modelului Clio III.
În anul 2001 Renault lansează versiunea sedan a modelului Clio II, numit Clio Symbol (în Bulgaria, Columbia, România, Rusia, Turcia, Ucraina, Venezuela etc), Clio Sedan (în Brazilia, Chile, Coreea de Sud), Clio Thalia. Iniţial modelul era destinat pentru pieţele din ţările în curs de dezvoltare, dar a fost introdus şi pe pieţe ca cea din Spania unde versiunile hatchback nu erau foarte apreciate, aceeaşi situaţie s-a manifestat şi pe anumite pieţe din estul Europei. În Europa de Est, Clio Symbol este mai ieftin decât Clio II şi mai scump cu aproximativ 30% decât Dacia Logan (model ce aparţine de Renault şi este destinat pieţelor sărace). Sunt pieţe în America Centrală (exemplul Mexicului) în care modelul este vândut sub marca Nissan Platina; acesta este produs în Mexic la Fabrica Renault – Nissan.
A treia generaţia a lui Clio a fost prezentată în 2005. El folosea platforma tehnică comună Nissan-Renault similară cu modelele Renault Modus, Nissan Micra şi Dacia Logan. Modelul este mai scump şi este cu 130 kg mai greu decât vechia generaţie, ceea ce a condus la menţinerea vechii generaţii pe piaţă până în 2008. De asemenea modelul Clio II mai este menţinut pe piaţă până la lansarea noii generaţii a lui Renault Twingo programată pentru 2007, model care este destinat persoanelor cu buget redus. Noua generaţie Clio a obţinut 5 stele din 5 la testele de siguranţă EuroNCAP, în urma acestei performanţe, toate modelele Renault (cu excepţia modelului Kangoo) au obţinut 5 stele la testele de siguranţă EuroNCAP. Vânzarea modelului cu 3 uşi a debutat în octombrie 2005, iar versiunea cu 5 uşi a fost lansată pe piaţă în prima jumătate a lui 2006.
În iunie 2006 este lansat în Franţa a treia generaţie a versiunii sportive Clio Renault Sport cu un preţ de vânzare de 23,000 euro. Modelul era echipat cu un motor aspirat de 2,0 litri şi 16 valve derivat din motorul de pe vechia generaţie şi o cutie de viteze cu 6 rapoarte. Motorul dezvolta 197 Cp (145 kW) la 7250 rpm şi atingea viteza maximă de 215 km/h, iar acceleraţia de la 0 la 100 era de 6,9 secunde.