daca masina este setata pe 205/55/R16 si tu mergi cu 215/55/R16 se intampla urmatorul lucru:
55 - 100*ρna (raportul nominal de aspect); ρna=H/Bu unde H este inaltimea sectiunii si Bu este latimea sectiunii. In cazul anvelopei 205/55/R16 Bu=205. Singura necunoscuta pentru a afla De (diametrul exterior) este H. Stim ca in cazul rotii de autovehicul diametrul exterior este egal cu diametrul jantei (Dj) plus de doua ori inaltimea sectiunii anvelopei. Adica De=Dj+2*H.
16"= 25.4 mm
Buuun avem toate datele. Scriem formula ρna=100*H/Bu<=> 55=100*H/205=> H=55*205/100 => H=112.75 mm (1)
Dj=16 inch=16*25.4=406.4mm (2)
(1),(2) => Diametrul exterior De=406.4+2*112.75=
631.9 mm (pentru 205/55/R16)
H=55*215/100 => H=118.25 mm (3)
(2),(4) => Diametrul exterior De=406.4+2*118.25=
642.9 mm (pentru 215/55/R16)
Deci, cu toate ca aparent diferenta este doar de latime, se demonstreaza ca exista o diferenta si de diametru de 11 mm. Calculati acum ce se intampla in calculatorul de bord mai departe....cati km inregistreaza, cati afiseaza, care este viteza de deplasare...etc
Ca sa nu mai amintesc de diferentele de diametru daca ai merge cu 215/45 sau mai stiu eu ce alte dimensiuni....uite asa ajung unii sa "prinda" 280 la ora cu meganu' 8 valve sau cu peugeot 206