7 mituri despre condusul vara, spulberate
Căldura verii afectează sistemele electrice şi de răcire ale maşinii tale. Durata de viaţă a bateriilor se reduce din cauza temperaturilor crescute de sub capotă. Asfaltul īncins uzează prematur cauciucurile. Ar trebui ca pe timp de vară să foloseşti un ulei mai gros? Acestea sunt toate, fie sfaturi băbeşti, fie informaţii care cu siguranţă v-au trecut pe la ureche.
Iată cāteva lucruri de care rebuie ţinut īntr-adevăr seama īn lunile īncinse de vară atunci cānd se pleacă la drum cu maşina.
1) Pornirea căldurii pe timp de vară ajută la răcirea motorului?
Da. Pentru că, astfel, o parte din temperatura degajată de motor va fi ajutată să iasă de sub capotă mai repede. Asta pānă la punctul īn care tu īnsuţi nu o să fierbi īnăuntru.
2) Este nevoie vara de un ulei mai gros?
Potrivit constructorilor, răspunsul este da. Dar nu prea gros, adăugăm noi. Maşinile de astăzi sunt fabricate pentru a merge pe ulei subţire (5W-20). Pe timp de vară se poate adăuga chiar şi 10W-30, dar īn niciun caz un ulei de 40. Uleiurile subţiri reduc fricţiunea dinăuntrul unui motor, dar pe măsură ce rulajul creşte, este recomandat ca uleiul folosit să fie din ce īn ce mai gros.
3) Ce tip de lichid de răcire este necesar pe timp de vară?
Unchiul tău poate o să-ţi recomande apa chioară. Dacă el face acest lucru, trebuie ştiut că apa nu are agenţi anticoroziune sau aditivi care să protejeze sistemul de răcire.
Fie că e vreme rece sau caldă, este bine să se folosească un amestec de 50%-50% apă (distilată) şi lichid de răcire. Unele lichide de răcire se găsesc deja īn formă diluată.
4) Este bine să alimentezi dimineaţă cānd benzina este mai rece. După-masa, atunci cānd vremea se īncălzeşte iar benzina se dilată, nu primeşti de fapt mai puţin combustibil pentru aceeaşi bani?
Cāt se poate de greşit. Diferenţa de temperatură din tancurile de benzină aflate sub pămānt este neglijabilă, pentru că acolo temperatura rămāne constantă.
5) Este adevărat că maşina consumă mai mult dacă se merge cu geamurile deschise decāt cu aerul condiţionat pornit?
Īn această īntrebare este un gram de adevăr. Nişte geamuri deschise la viteze destul de mari generează mai multă fricţiune la īnaintare şi deci un consum mai mare. Īn acelaşi timp, aerul condiţionat reduce puterea motorului cu cāţiva cai. Acum depinde de alegerea fiecăruia şi de confortul pe care vrea să īl aibă.
6) Dacă se folosesc cauciucuri uzate vara şi nu unele speciale pentru acest anotimp, acest lucru poate scuti proprietarul de o cheltuială īn plus?
Da, numai că aici intervine factorul "siguranţă". Un cauciuc uzat poate face explozie, iar dacă este rulat pe ploaie te poţi trezi derapānd cāt ai zice peşte.
7) Este o idee rea să te ascunzi īn maşină pe timpul unei furtuni, pentru că structura ei metalică poate atrage fulgerele?
Nu e chiar aşa. Nu e nicio problemă cel puţin dacă maşina īn care te afli nu este cea mai īnaltă pe o arie considerabilă. Structura metalică a maşinii funcţionează ca un conductor de energie către pămānt, asta dacă nu atingi īn acelaşi timp vreun obiect din interiorul automobilului.
Este, de asemenea, la fel de sigur să vorbeşti la telefonul mobil pe timp de furtună atāta timp cāt acesta nu se īncarcă īn acel moment la baterie. Acelaşi lucru nu poate fi spus şi despre cabinele publice de telefon.