Ministerul Transporturilor visează la o autostradă Comarnic-Braşov gata la sfârşitul lui 2013
- Tronsonul de autostradă Comarnic-Braşov se vrea gata la sfârşitul lui 2013, promite ministrul Transporturilor;
- Câştigătorul licitaţiei a fost desemnat consorţiul format din companiile Vinci Concession, Aktor Concession, Vinci Construction Grand Projets şi Aktor;
- Costul construcţiei: 1,5 miliarde euro.
Pe hârtii şi în acte se trasează autostrăzi în ritmul cel mai alert, în România le zice construcţii supraterane, subterane, inele de legătură şi în final autostrăzi. Este şi cazul ultimului anunţ făcut de ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, potrvit căruia licitaţia pentru construcţia tronsonului de autostradă Comarnic - Braşov a fost câştigată de către consorţiul format din companiile Vinci Concession, Aktor Concession, Vinci Construction Grand Projets şi Aktor.
Această porţiune este şi una dintre cele mai dificile, urmând, în cea mai mare parte a traseului, cursul albiei râului Prahova, ar trebui să coste 1,5 miliarde de euro, să înceapă în 2010 şi să fie gata în patru ani de atunci, adică la finele lui 2013. În patru ani? Spre exemplu proiectul de construcţie a autostrăzii Transilvania, pe traseul Braşov-Borş, (ce ar trebui să urmeze în definitiv nişte dealuri) a început în 2004, termenul de finalizare a autostrăzii, stabilit iniţial pentru anul 2012, fiind între timp prelungit cu un an, în total 9 ani.
Mai util ar fi în schimb să fie prezentate sancţiunile cu care vor fi penalizaţi constructorii în caz de neterminare a lucrării la timp, adică în ziua în care termenul a expirat, nicio zi mai mult, niciuna mai puţin.
Peste toate acestea, trebuie remarcat faptul că acesta este primul contract de construcţie prin concesiune a unui tronson de autostradă. Concesiunea este pe o perioadă de 30 de ani.
La fel de interesant de spus este şi faptul că potrivit Danei Galben, directorul Direcţiei de Concesiuni din Ministerul Transporturilor, motivele pentru care celelalte două consorţii care au depus oferte finale au fost descalificate au fost, printre altele, faptul că lăţimea podurilor nu respecta standardele, numărul spaţiilor comerciale era prea mic, faptul că oferta prevedea ca Ministerul Transporturilor să suporte anumite costuri privind realizarea legăturilor la electricitate şi că perioada de construcţie a fost mai mare faţă de cea stabilită în caietul de sarcini.
Galben a mai precizat că valoarea taxei de utilizare pe tronsonul Comarnic-Braşov, în lungime de 55 kilometri, va fi calculată în primul an după formula 1,75 euro pe axa autovehiculului pe suta de kilometri şi că 80% din terenurile care vor fi expropriate aparţin companiilor de stat Romsilva şi Apele Române (deci teoretic ar trebui să nu mai existe întârzieri din această cauză) şi că statul va plăti firmelor constructoare, după finalizarea lucrărilor, 180 milioane de euro pe an, timp de 26 de ani.