80 de ani de cea mai pură istorie BMW
În data de 9 iulie 1929, toţi cei care nu au fost invitaţi la conferinţa de presă au citit în ziare sau au auzit la radio că BMW a devenit din acea zi producător de maşini. Cei care s-au dus la eveniment au putut observa atunci o maşină de mici dimensiuni, 3/15 PS DA 2. Numele popular al acestui model a fost “Dixi”. Maşinuţa a câştigat la prima ei participare, în 1929, Raliul Internaţional Alpin.
Dixi a reprezentat punctul din care cei de la BMW au început să capete un stil propriu în ceea ce priveşte designul, eficienţa şi dinamica
a ceea ce avea să devină mai târziu brandul BMW.
Până atunci, BMW îşi făcuse într-adevăr un nume din construcţia de motoare de avioane şi motociclete.
În 1940, BMW a început să aibă cuceriri în domeniul vast al
Efficient Dynamics: construcţia de modele foarte uşoare. Acesta a fost cazul lui
BMW 328 Kamm Racing Coupé, modelul de curse ce avea la bază BMW 328. La 760 de kilograme şi 136CP dintr-un motor de doi litri, maşina atingea la acea vreme 230km/h.
După cel de-al doilea război mondial, BMW şi-a luat o perioadă de respiro, iar
în 1961 aceeaşi tehnologie a fost folosită pe modelul
700 RS.
În 1968, BMW-ul în şase cilindri, cu capacităţi de 2, respectiv 2,8 litri, a constituit la acea vreme o revoluţie în mecanică.
Propulsorul de 2,5 litri producea 150CP, iar cel de 2,8 litri 170CP.
O altă contribuţie majoră a venit din partea lui
BMW 3,0 CSL construit în
1971. Modelul a avut victorii în Campionatul European de Turisme între 1973 şi 1979.
Cu ocazia Olimpiadei de la Munchen din 1972,
maşina electrică de la BMW îşi face prima sa apariţie. De altfel, simbolul Olimpiadei a fost reprezentat de o mică flotă de BMW-uri 1602 portocalii.
La un an de la lansarea electrizantului 1602, un alt model plin de tehnologie revoluţionară îşi făcea apariţia:
BMW 2002 turbo, prima maşină din Europa cu motor turbo.
Următorul pas al BMW în lumea tehnologiilor eficiente a venit în 1978 odată cu lansarea lui M1.
În 1979, prima unitate de control electronic al motorului a fost folosită pe BMW 732i. Aceasta permitea şoferului să beneficieze de mai multă putere cu mai puţin combustibil ars.
Mergând mai departe pe latura dezvoltării electronicii într-o maşină,
BMW a introdus primul instrument de măsură a consumului pe Seria 5 în 1981.
A urmat BMW 524td,
o piatră de temelie în domeniul tehnologiei diesel. Modelul, introdus în iunie 1983, a dus ulterior la dezvoltarea diesel-urilor turbo cu capacităţi între 2,0 şi 2,7 litri.
Un concept unic: motorul eta, introdus în toamna lui 1981 pe modelul BMW 528e lansat în SUA.
Acesta a fost urmat de 525e apărut în 1983.
şi de
325e în 1985.
Litera
“e” vine de la eficienţă pentru că motorul de 2,7 litri în şase cilindri consuma doar 8,7 litri la suta de kilometri la cei 122 de cai putere pe care îi producea.
Tot la începutul anilor ’80, cei de la BMW au început să dezvolte maşina pe hidrogen.
S-au produs câteva modele printre care şi BMW 745i Hydrogen.
Atenţia a trecut apoi pe îmbunătăţirea coeficientului aerodinamic. Este cazul lui
BMW Z1, lansat în 1988.
Un alt exemplu este BMW 850i Coupe.
În 1991, producătorul german a abordat încă o dată conceptul maşinii electrice, demonstrând că poate trece oricând la baterii performante pe patru roţi prin construcţia lui
BMW E1.
Patru ani mai târziu,
în 1995, BMW a făcut paşi importanţi în domeniul
reducerii greutăţii maşinilor sale cu 30% prin folosirea unui şasiu şi suspensii din aliaj uşor.
Seria 5 este cea care a beneficiat prima de această cucerire a tehnicii.
În acelaşi an, BMW a introdus prima maşină pe gaz din Europa, reducând astfel emisiile de CO2 cu 20%. Aşa că
nemţii de la BMW au produs o mică serie de modele 842 alimentate cu gaz până în anul 2000.
Şi pentru că moda o cere în cele ce urmează vom vorbi despre trend-ul ecologic pe care vehiculele BMW este nevoit să în urmeze. La capitolul maşini premium care consumă extrem de puţin BMW şi MINI conduc detaşat. Autoritatea Germană de Vehicule cu Motor a arătat că modelele BMW şi MINI înmatriculate în Germania au un consum mediu de 5,9 litri la suta de kilometri şi emisii de dioxid de carbon de 158 grame pe kilometru.
La nivelul Uniunii Europene, din 1995 şi până în 2008, modelele BMW şi MINI se află sub media de consum şi poluare, în ceea ce priveşte economia fabricantul german reducând consumul cu 25% în decursul a 13 ani.