Care e “puterea specifică” a maşinii tale? Vă provoc la calcule, teste şi argumente
Stăteam zilele trecute de vorbă cu cel mai bun prieten al meu, ardelean de fel. Şi ce puteau să vorbească altceva doi oameni care se ştiu demult şi se înţeleg la cataramă decât despre prima lor dragoste, aceea pentru maşini. Omul, căci aşa ne spunem unul altuia, simte şi ceva pentru motociclete, aşa încât am pornit de la o idee din motociclism, unde producătorii se laudă cu aşa numita "putere specifică" a motocicletelor lor (adică le calculează câţi cai putere/kilogram are fiecare pentru a afla puterea reală dezvoltată) şi am aplicat-o la maşini.
Astfel că, o motocicletă de 40CP şi 120 kg este aproape asemănătoare uneia de 60 de cai şi 180 de kile, raportul fiind de 0,33 cai putere/kg. Aşa se explică foarte pe scurt plecările fulminante ale motocicletelor la semafor.
În cazul automobilelor, acest raport este în mod evident mai mic, normal, din cauza greutăţii lor mult mai mari.
Astfel, pentru a afla o ierarhizare a maşinilor în funcţie de
“puterea specifică”, am luat puterea exprimată în cai şi am împărţit-o la masa în gol (sau curb weight aşa cum apare în datele din fişele în engleză), punând în ordine rapoartele obţinute (de la mic la mare) şi stabilind astfel care maşină dezvoltă mai multă putere pe unitatea de greutate. Calculele au fost făcute pentru unele dintre cele mai cunoscute sau vândute modele din România, neţinând cont de preferinţe şi luând în calcul motoarele de bază.
Tabelul arată după cum urmează:
Model Cilindree CP RaportCP/kg
Opel Corsa (3 uşi) 1.0 60CP 0,0408
Polo (3 uşi) 1.2 60CP 0,0524
Fiat Albea 1.2 60CP 0,0545
Fiat Punto 1,2 65CP 0,0574
Ford Focus 1.4 80CP 0,0666
Opel Corsa (5 uşi) 1.2 80CP 0,0698
VW Golf 1.4 80CP 0,0700
Dacia Sandero 1.4 75CP 0,0723
Dacia Logan 1.4 75CP 0,0769
Opel Astra 1.4 90CP 0,0810
Kia Cee’d 1.4 109CP 0,0917
Iată de ce o maşină uşoară cum e Loganul de 975 kg şi 70CP bate nume mai grele şi cu cai mai mulţi precum Focus-ul şi Golf-ul de 80CP, stând şi în faţa lui Sandero, care deşi pare mai mic este mai greu.
Bineînţeles, acestea sunt nişte calcule făcute matematic, pe hârtie, în confruntarea directă şi în mersul obişnuit intervenind şi alte variabile cum ar fi cutia de viteze şi cât de bine este ea optimizată, pierderile suferite în transmisie etc.
Socotiţi vă rog acest articol ca un punct de plecare pentru alte şi alte calcule făcute de fiecare dintre voi, ştiindu-vă în parte greutatea maşinii şi caii putere pe care îi dezvoltă. O să vă urmăresc.