Subcompacte izbite de sedanuri de clasă medie: rezultate dezamăgitoare īn cazul ultimelor
Atunci cānd achiziţionăm o maşină, mulţi dintre noi se interesează inclusiv īn legătură cu rezulatatele obţinute de modelul respectiv la testele EuroNCAP şi bine fac. Numai că aici se opreşte īn general şi curiozitatea clienţilor īn domeniul siguranţei, aceştia avānd tendinţa imediat după aceea să rişte să se angajeze īn depăşiri periculoase şi să se lăude īn legătură cu cāte airbag-uri au pe maşini şi mai ales cu cele cinci stele de pe umărul aceloraşi autovehicule. Ei bine, americanii de la Institutul pentru Siguranţa Circulaţiei pe Autostrăzi (IIHS) au vrut să demonstreze că impactul dintre un model de clasă medie şi unul subcompact poate avea alte urmări decāt cele anticipate de testele de siguranţă ale EuroNCAP.
IIHS reaminteşte astfel că, din nefericire, organismele internaţionale de siguranţă testează capacitatea maşinii de a-şi proteja pasagerii prin coliziunea acesteia cu un zid de beton şi că īn traficul real accidentele implică aproape īntotdeauna maşini de dimensiuni diferite.
Pentru a demonstra acest lucru, cei de la IIHS au testat siguranţa unor modele fabricate de acelaşi constructor dar din clase diferite. Energia cinetică, mai mare īn cazul sedanurilor de clasa medie, a facut ca subcompactele să bifeze mai multe pagube şi să pună astfel īn pericol siguranţa pasagerilor.
Americanii au ales să testeze sedanurile Honda Accord, Toyota Camry si Mercedes C-Klasse īmpotriva fraţilor mai mici Honda Jazz, Toyota Yaris şi Smart Fortwo.
Īn primul caz, cel al coliziunii dintre Mercedes C-Klasse şi Smart Fortwo, rezultatele au fost aproape īnspăimāntătoare, modelul urban cu două locuri rostogoliindu-se de două ori īn urma impactului.
In cel de-al doilea caz, Accord a produs daune la fel de serioase Jazz-ului. Şoferul modelului subcompact a lovit cu capul volanul maşinii īn ciuda umflării corecte a airbagului. De asemenea, pasagerii au prezentat lovituri dure la nivelul picioarelor din cauza deformării structurii habitaclului. In cazul noului Accord, lucrurile nu au fost atāt de grave, pasagerii fiind protejaţi corespunzător de echipamentele de siguranţă.
Ultimul test a presupus un impact frontal intre Toyota Camry şi Toyota Yaris. Modelul subcompact a ieşit destul de şifonat, portiera soferului fiind grav afectată de impact. In cazul ambelor maşini şoferii au lovit volanul cu capul desi au existat airbaguri frontale, insă īn cazul Yaris-ului rănile suferite de manechin au fost mult mai grave. Tot manechinul din Yaris a suferit leziuni grave la nivelul picioarelor, mai precis īn zona genunchiului, şi la nivelul gātului.
IIHS este un institut finanţat şi sprijinit de societăţile de asigurări din Statele Unite.