Go Back   Forum 4Tuning > Tuning Motor & Mecanica > Cum facem rost de mai multi cai putere ?

Cum facem rost de mai multi cai putere ? Vrei sa maresti puterea masinii tale ? Afla daca se poate, si ce trebuie sa faci.

Reply
 
Thread Tools
Old 02-11-09, 20:48   #1
bil1706

Stage 5
 
bil1706's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 1,658
Default Castig de putere din chiulasa

Salutare, vreau sa stiu (de la cei avizati...care cunosc despre ce e vorba) cat se poate castiga din modificarea chiulasei:
- planare (marirea raportului de comprimare)
- alezare+honuire porturi admisie si evacuare etc
__________________
Ford Power
bil1706 is offline   Reply With Quote
Old 03-11-09, 19:40   #2
bil1706

Stage 5
 
bil1706's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 1,658
Default Re: Castig de putere din chiulasa

Cateva date concreste...motorul meu are raport de comprimare de 9.5:1 ...daca planez chiulasa cu 1,5 mm raportul de comprimare ajunge la 10.5:1 (asta ar fi cea mai sigura planare....chiulasa rezista pana la 2,5mm si un RC de 12:1 ...dar acolo deja trebuie avuta grija cu bujiile, benzina de 100 minim si avansul). Asa ca deocamdata sunt interesat de RC 10.5:1 cu benzina de 95-97.
Stie cineva ce castig am la cresterea asta de raport de comprimare ?
Stie cineva ce castig am la alezarea porturilor de admisie si evacuare+lustruirea lor ?
bil1706 is offline   Reply With Quote
Old 03-11-09, 22:53   #3
GTXR

Stage 5
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,803
Member of:
[Opel]
[FORD]
Default Re: Castig de putere din chiulasa

Din 10.5:1 si lustruire intre 5-15% maxim zic eu.De curiozitate despre ce motor e vorba ,de cat e si cat cai putere are stock ?
GTXR is offline   Reply With Quote
Old 04-11-09, 08:11   #4
SEBASTIAN

Stage 5
 
SEBASTIAN's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 12,504
Member of:
[Mitsubishi]
[PARTICIPANT CURSE]
[SUBARU]
Default Re: Castig de putere din chiulasa

In primul rand trebuie stiut ca o astfel de operatie nu este la indemna oricui.
Este posibil sa si pierzi daca operatile nu sunt facute conform unui calcul corect si modificarile stabilite trebuiesc efectuate corect.
Majoritatea modificarilor de acest gen se fac pe CNC-uri, masini de prelucrare in coordonate conform unor schite 3d, dar desigur cele mai bune si mai greu de executat se fac manual sau se finiseaza manual ca la F1.
Racing Code include acest serviciu in pachetele de modificari pe care le poate executa, costul unei interventii la o chiulasa fiind de la 200RON la peste 4000RON.

Particular vorbind faptul ca iei 1mm din suprafata chiulasei nu este o garantie ca ajungi de la 9,5 la 10,5 raport de compresie, asta de calculeaza.

In primul rand trebuie sa definim Raportul de Compresie, sa stim exact ce este el ce evoca.
Trebuie specificat ca nu are unitate de masura deoarece este un raport intre doua marimi geometrice cu aceeasi unitate de masura.
Raportul de compresie reprezinta de cate ori intra Volumul Camerei de Ardere in Volumul Total Activ al cilindrului respectiv, inclusiv camera de ardere.
A nu se confunda Raportul de Compresie cu Compresia. Compresiia fiind o valoare masurabila ce se refera la presiunea ce se poate masura atunci cand pistonul se deplaseaza in cilindru la un ciclu complet. Se masoara folosind portul de bujie si se da la motor in gol cca 4 rotatii.
Atunci cand se modifica chiulasa se stabilesc doua tinte importante:
- modificarea raportului de compresie
- modificarea capacitatii de a permite schimbarea debitelor de aer care vin spre motor prin intermediul ei.
Partea a doua, cea care in principiu doreste sa sporeasca debitele de tranzit este foarte comlicata si elaborioasa.
Acest fapt se obtine cu ajutorul mai multor operatii:
- inlocuirea supapelor ( nu e de joaca, trebuie sa fie bine calculata operatia pt ca un raport gresit intre supape aduce o proasta functionare cu deficiente, chiar pierdere de putere, punand supape mai mari de obicei se scade rezistenta mecanica a chiylase si asa probabil suprasolocitate in acea zona)
- largirea traseelor de admsie si de evacuare( se face proportional intre admisie si evacuare, existand o regula nescrisa in care evacuarea este mai mica decat admisia, dar nu e suficient sa ti cont doar de asta)
- finisarea suprafetelor largite sau standard au rolul de a crea o curgere cat mai apropiata de cea laminara si sa inchibe turbionarea.
Daca de exemplu se face doar ultima operatie castigul de putere maxima nu este vizibil , dar se imbunatateste raspunsul, cuplul instantaneu si de fapt pui mai multa putere jos pe unitatea de timp.

Castigul pe care ti-l poate da o chiulasa prelucrata este doar estimativ depinzand de f multi factori si este mult mai pregnant la motoarele aspirate, la turbo putina presiune ridica si debitul cu costuri mai mici.
La curse unde vrei sa obti tot cu eficienta maxima fiind si restrictionat modifici 100% chiulasa cat iti este permis de regulament si cat trebuie ca sa functioneze bine. Adica ai un restrictor, o turbina mica...
Finisarea traseelor de obicei lustruirea acestora, nu face rau si te ajuta sa obti o reactie mai buna a motorului.
__________________
Professional DynoTuning
sebastian@racingcode.ro
0723691731

SEBASTIAN is offline   Reply With Quote
Old 04-11-09, 19:05   #5
bil1706

Stage 5
 
bil1706's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 1,658
Default Re: Castig de putere din chiulasa

Este vorba de un motor Pinto de 1,6/ 75 de cai si 123 NM stock.

Salut Sebastian....si multumesc pentru raspuns (multe din chestiile expuse de tine nu imi sunt straine).
Datele pe care le-am postat le stiu dintr-un manual de tuning al motoarelor Pinto "How to power tune Ford SOHC engine and DOHC".
Cylinder head planing (no other
changes) -
- 1.5mm/0.060in = 10.2:1.
- 2.0mm/0.060in.= 11.3:1.
- 2.5mm/0.100in = 12:1,

Vreau sa adun toate datele necesare despre aceste 2 operatiuni pe care as vrea sa le fac (planare chiulasa si largirea+lustruirea porturilor de admisie si evacuare). La porturile admisiei vreau doar sa largesc si sa le fac mai "directe" ...iar la evacuare doar lustruire.

Sebastian, pentru planarea chiulasei mele cu 1 maxim 1,5mm+lustruirea porturilor de la evacuare (admisia o voi face eu) cam cat m-ar costa la tine ?
Astept raspuns aici sau pe PM.
Bafta
bil1706 is offline   Reply With Quote
Old 04-11-09, 19:14   #6
SEBASTIAN

Stage 5
 
SEBASTIAN's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 12,504
Member of:
[Mitsubishi]
[PARTICIPANT CURSE]
[SUBARU]
Default Re: Castig de putere din chiulasa

Este o operatie custom si e greu sa iti spun doar dand din taste.
Trebuie sa vad piesa sa aproximez cat de cat.
De obicei aceste piese se modifica pt masinile de curse un banii nu-s o problema si costul se spune dupa operatie pt a nu fi tentat cel care lucreaza sa faca un calcul de randament adica munceste putin si cere mult.
Nu e ieftin oricum dar sigur ai sa primesti un pret corect pentru munca depusa la ea.
SEBASTIAN is offline   Reply With Quote
Old 14-11-09, 07:49   #7
Red91StangCT

Stage 1
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 20
Default Re: Castig de putere din chiulasa

Nimeni nu a intrebat la cite ture vrea iel sa tureaza motoru. Cu modificare la portul la chiuloasa ai putea sa pierzi torque si cai putere. Toti vorbesc the lustruit si modificat portu the admisie si evacuare la chiuloasa pentru volum de aer total, nimeni nu vorbeste de viteza la aier. Daca deschizi portul prea mult pentru volum dar pierzi viteza ai facut nimic. La motoare cu turbina no conteaza prea mult, da la motor aspiral normal, conteaza foarte mult. Daca turezi motoru la 10mii de turi si iti trebuie asa de mult volum, tata deschide portul cit vrei. Daca tii motorul turat normal pina like 7 mii de ture, iti trebuite viteza la aier.


Daca vrei sa planezi chiuloasa sa ridici compresia, o sa iti trebuie gasolina mai buna.


Am un exemplu. La motor the 5.0 litrii, am avut chiuloase Edelbrock cu valve de 1,9int 1.6 exhaust. Le am schimbat cu Trick Flow cu 2.02 si 1.6 exhaust. Pe banca de flow, la lift de valve .550 edelbrock flow 289cfm. La .550 de lift, trickflow a avut 311cfm. Am pierdut aproape 90 de cai cu chiuloase care flow mai bine. Compresia no sa schimbat, timingu nu sa schimbat.

Mam dus de la 612 cai la 522.3 cu chiuloase care a avut mai mult flow.


Gindeste bine si intreaba ce fel the echipament are de testat volumu si viteza la aer.
Red91StangCT is offline   Reply With Quote
Old 14-11-09, 08:24   #8
SEBASTIAN

Stage 5
 
SEBASTIAN's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 12,504
Member of:
[Mitsubishi]
[PARTICIPANT CURSE]
[SUBARU]
Default Re: Castig de putere din chiulasa

Este foarte adevart ce spui si nu sunt singurele repere.
In primul rand se incearca o curgere laminara, pentru ca intr-una turbionara viteza nu te ajuta la nici un calcul.
Dimensiunea supapelor cat si liftul pe intreaga perioada de distributie conteaza enorm si acestea se fac in urma unor calcule facute de specialisti.
Masurarea efectelor de poate face cu ajutorul unor mici debitmetre si pompe de aer.
Desemenea se pot folosi mai multi senzori, temp intrare, temp iesire, senzor de presiune.
O chiulasa modificata putin are doar de castigat, dar daca pici in extrema cealalta ai sanse sa pierzi.
Raportul intre supape dar si modul cum sunt comandate este important.
Ca efect final masina se poate masura pe debite si pe stand.
Nu cunosc si nici nu ma intereseaza cazul tau particular dar daca cumva foloseai carburator trebuia sa o faci in cunostinta de cauza nu in virtutea inertiei.
Nu pierzi daca obti un debit de aer mai bun decat daca nu ai o setare corecta.
SEBASTIAN is offline   Reply With Quote
Old 22-12-09, 15:22   #9
Iulika0069

Stage 5
 
Iulika0069's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 379
Default Re: Castig de putere din chiulasa

Benzina 'mai buna' poate fi simulata cu un kit de water alcohol injection - mergand pe un amestec 1:1 alcool metilic/izopropilic si apa distilata, obtinem o benzina care se comporta ca una cu o cifra octanica de 105-110
__________________
BMW E30 S50 turbo
The best [free] Antivirus :P
Iulika0069 is offline   Reply With Quote
- Copyright 2024 4Tuning -