Go Back   Forum 4Tuning > Tuning Motor & Mecanica > Dyno Tuning

Dyno Tuning Colectie de grafice Dyno: Afla cati cai au castigat altii in urma modificarilor, si cum.

Reply
 
Thread Tools
Old 12-02-17, 21:34   #16
SEBASTIAN

Stage 5
 
SEBASTIAN's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 12,504
Member of:
[Mitsubishi]
[PARTICIPANT CURSE]
[SUBARU]
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

In biblia dyno, adica linkul anterior prezentat arata cum se duce totul la roata, raportul de transmisie, bratul ... si se transforma usor.
Clar noi putem masura putere la roata, putere la motor, si masuram putere parazita adica pierderi.
__________________
Professional DynoTuning
sebastian@racingcode.ro
0723691731

SEBASTIAN is offline   Reply With Quote
Old 12-02-17, 21:55   #17
marius_ciclistu

Stage 2
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 41
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Quote:
Originally Posted by SEBASTIAN View Post
In biblia dyno, adica linkul anterior prezentat arata cum se duce totul la roata, raportul de transmisie, bratul ... si se transforma usor.
Clar noi putem masura putere la roata, putere la motor, si masuram putere parazita adica pierderi.
Cred ca producatorii de dyno-uri ar trebui sa includa in rezultatele testelor si cuplul pierdut si cuplul nominal(asa am vazut ca e numita puterea reala calculata) nu doar puterea pierduta si nominala (nu stiu daca utilizatorul sau proprietarul poate scoate si acele grafice).

Last edited by marius_ciclistu; 12-02-17 at 22:19.
marius_ciclistu is offline   Reply With Quote
Old 13-02-17, 09:50   #18
SEBASTIAN

Stage 5
 
SEBASTIAN's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 12,504
Member of:
[Mitsubishi]
[PARTICIPANT CURSE]
[SUBARU]
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Doar cuplul se masoara.
In mod ceert tot ce se calculeaza deriveaza din cuplu pierdut, doar ca standardizarea a impus afisarea puterii parazite(asa cum se defineste corect pierderea).
Dyno Mustang afiseaza corect cu Cuplul Parazit pentru ca este un dyno profi, dar ma indoiesc ca altele fac asta.
Ai un exemplu cu toate expuse.


Am pus si unul cu viteza sa vedeti cum cresc odata cu viteza.
Scala de viteza e aceeasi ca la cuplu.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	paraT.jpg
Views:	81
Size:	243.1 KB
ID:	3177527   Click image for larger version

Name:	parspeed.jpg
Views:	76
Size:	196.1 KB
ID:	3177528  

Last edited by SEBASTIAN; 13-02-17 at 09:53.
SEBASTIAN is offline   Reply With Quote
Old 13-02-17, 11:34   #19
marius_ciclistu

Stage 2
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 41
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Quote:
Originally Posted by SEBASTIAN View Post
Doar cuplul se masoara.
In mod ceert tot ce se calculeaza deriveaza din cuplu pierdut, doar ca standardizarea a impus afisarea puterii parazite(asa cum se defineste corect pierderea).
Dyno Mustang afiseaza corect cu Cuplul Parazit pentru ca este un dyno profi, dar ma indoiesc ca altele fac asta.
Ai un exemplu cu toate expuse.


Am pus si unul cu viteza sa vedeti cum cresc odata cu viteza.
Scala de viteza e aceeasi ca la cuplu.
Deci vorbind de primul grafic,
Cuplul motorului, calculat din forta/cuplul masurata/masurat la roata(care include cuplul parazit) este cel de culoare albastra cu linie continua? Am inteles bine?

Daca e asa, calculatorul meu avand doar 15 puncte pentru definirea graficului, o sa fac calculul luand in considerare graficul de la dreapta la stanga pentru ca acolo sunt si cuplul maxim si puterea maxima.

As mai avea nevoie de
- codul anvelopelor,
- rapoartele de transmitere
- raportul final de transmitere
- masa autovehiculului.

Multumesc.
marius_ciclistu is offline   Reply With Quote
Old 13-02-17, 15:22   #20
SEBASTIAN

Stage 5
 
SEBASTIAN's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 12,504
Member of:
[Mitsubishi]
[PARTICIPANT CURSE]
[SUBARU]
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Am sa fac si eu ce pot, in limita timpului disponibil, dar daca vrei iti pot inchiria dyno sa masori sa faci ce vrei.
Ai legenda de culori in dreapta fiecarui grafic.

Ai atasat un document care e articolul complet de spre dynouri nu au disparut imagini din el ca pe site.
Attached Files
File Type: pdf Totul_despre_testarile_dyno.pdf (2.74 MB, 10 views)
SEBASTIAN is offline   Reply With Quote
Old 13-02-17, 15:45   #21
marius_ciclistu

Stage 2
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 41
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Quote:
Originally Posted by SEBASTIAN View Post
Am sa fac si eu ce pot, in limita timpului disponibil, dar daca vrei iti pot inchiria dyno sa masori sa faci ce vrei.
Ai legenda de culori in dreapta fiecarui grafic.

Ai atasat un document care e articolul complet de spre dynouri nu au disparut imagini din el ca pe site.
Intentia mea e sa demonstrez ca si cu un grafic de dyno real (nu doar cu cel dat de producator pentru un motor), concluzia mea ramane in picioare.
Si din graficul postat de tine mai sus reiese ca forta de tractiune e mai mare la cuplul maxim, nu la putere maxima, doar ca vreau sa ofer calculul ca sa vada clar toata lumea acest lucru.

Eu m-am convins de cand am terminat calculatorul ca e asa, ramane doar sa conving multimea sa nu mai utilizeze puterea ca si termen de comparatie si caracterizare al unui motor termic pentru ca e irelevanta.

In plus, cele mai relevante curbe pe un grafic de dyno sunt, cele 3 cupluri, parazit, nominal si estimat(poate nu am ales eu foarte bine cuvintele dar se intelege oricum).

Iar daca o sa va faceti un soft sa va scoata exact ce scoate calculatorul meu, ar fi mai profi / complet raportul de dyno pentru ca ar da indicii soferului/pilotului , in functie de cutia de viteze, cum sa foloseasca plaja de turatie a motorului.

Si asa cum voi puteti face aceste teste, eu pot face acest soft online, care daca ar fi sa fie real, ar trebui sa aibe valori de intrare curbe de cuplu nominal in toate treptele de viteza, pentru ca banuiesc ca cuplul parazit nu e acelasi in fiecare treapta de viteza.

Last edited by marius_ciclistu; 13-02-17 at 15:54.
marius_ciclistu is offline   Reply With Quote
Old 13-02-17, 22:39   #22
SEBASTIAN

Stage 5
 
SEBASTIAN's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 12,504
Member of:
[Mitsubishi]
[PARTICIPANT CURSE]
[SUBARU]
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Da, da foarte bine, doar ca sunt chestiuni importante care-ti pot scapa din atentie, sau le tratezi prea usor, revi asupra lor in alta forma...
Cati ani ai? Ce studii ai? Permis de conducere ai?
SEBASTIAN is offline   Reply With Quote
Old 13-02-17, 22:57   #23
marius_ciclistu

Stage 2
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 41
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Quote:
Originally Posted by SEBASTIAN View Post
Da, da foarte bine, doar ca sunt chestiuni importante care-ti pot scapa din atentie, sau le tratezi prea usor, revi asupra lor in alta forma...
Cati ani ai? Ce studii ai? Permis de conducere ai?
Posibil Doar ca pana la proba contrarie...
De aceea am si deschis acest topic, ca sa ma conving ca nu mi-a scapat nimic.
Am facut si un film https://www.youtube.com/watch?v=-ot7d_88eFs pentru interpretarea graficului de forta si acceleratie in functie de turatie.

Pana sa termin calculatorul, in mintea mea erau vorbele " Cuplul te duce la turatii mici si puterea la turatii mari" si nici o secunda nu mi-a trecut prin minte ca e doar marketing.

Oricum ar fi interesant de luat cel mai puternic cal (animal) si pus sa traga de un dinamometru pentru a masura forta, in Newtoni, pe care o dezvolta [sau cu un scripete, sa se vada care e cea mai mare Greutate (=kg * 9.8 ) pe care o poate ridica].

Apoi ar fi interesant de studiat raportul intre forta de tractiune maxima a autovehiculului rezultata din calcule in fiecare treapta de viteza si acea forta a calului.

Astfel ar fi corect sa spunem ca masina are maxim x1 cai in treapta 1, x2 cai in treapta 2, x3 cai in treapta 3, x4 cai in treapta 4, x5 cai in treapta 5, x6 cai in treapta 6 si eventual y cai in marsarier, asta ca sa nu fie acuzata metoda compararii cuplurilor ca fiind inafara capabilitatii de intelegere a populatiei.

Am sa ma documentez daca a fost efectuat acest experiment, dar oricum, am o banuiala ca o masina de 100 cai nu ar ajunge la valoarea aceasta prin metoda de mai sus nici macar in treapta 1 pentru ca Ford Focusul de mai sus, diesel are 107 cai si max 10210 N in treapta 1 (fara pierderi). Pentru ca rezultatul sa fie 100 cai FORTA (nu putere), calul ar trebui sa traga doar 102.10 N adica 10.41 kg ceea ce e.....o aberatie.



P.S.

Daca ma insel, imi retrag tot ce am spus "rau sau defaimator" despre putere.

Restul raspunsurilor se pot gasi aici: http://marius-ciclistu.ro/bio/biografie.php

Last edited by marius_ciclistu; 13-02-17 at 23:20.
marius_ciclistu is offline   Reply With Quote
Old 14-02-17, 04:59   #24
SEBASTIAN

Stage 5
 
SEBASTIAN's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 12,504
Member of:
[Mitsubishi]
[PARTICIPANT CURSE]
[SUBARU]
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Nu am retinut ce pregatire ai ?
Ce studii?

Fizica nu o impresionezi folosind multe cuvinte sunt sunt formule si putina matematica.

Referitor la caii putere si la scripete vezi ce cal pui sa traga ca una iese in HP, alta sin bhp, sau ps si alta in ghp.

Pe standul cu role trebuie sa ai multa imaginatie sau boala psihica sa creada cineva ca poti sa pui sa traga animale de el, dar daca vrei Mustang are dyno care se tracteaza si masoara puterea, totusi ma indoiesc ca poti utiliza doar un cal cred ca trebuie sa legi o herghelie.. Firma asta are un PIB cred ca mai mare decat al Romaniei si se ocupa de toate felurile de dyno, oferind cele mai bune scule in domeniu.

Cred ca aici ai gasi un partener de discutii pe masura ta: https://www.youtube.com/watch?v=-YXSqcfWTBs
Crezi ca poti sa ii gasesti greselile din explicatii?

Un lucru mai vreau sa iti spun, nu uita un parametru foarte important in calculele tale, extrem de important la care raportezi totul TIMPUL.

Last edited by SEBASTIAN; 14-02-17 at 05:08.
SEBASTIAN is offline   Reply With Quote
Old 14-02-17, 10:13   #25
marius_ciclistu

Stage 2
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 41
Post Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Quote:
Originally Posted by SEBASTIAN View Post
Nu am retinut ce pregatire ai ?
Ce studii?

Fizica nu o impresionezi folosind multe cuvinte sunt sunt formule si putina matematica.

Referitor la caii putere si la scripete vezi ce cal pui sa traga ca una iese in HP, alta sin bhp, sau ps si alta in ghp.

Pe standul cu role trebuie sa ai multa imaginatie sau boala psihica sa creada cineva ca poti sa pui sa traga animale de el, dar daca vrei Mustang are dyno care se tracteaza si masoara puterea, totusi ma indoiesc ca poti utiliza doar un cal cred ca trebuie sa legi o herghelie.. Firma asta are un PIB cred ca mai mare decat al Romaniei si se ocupa de toate felurile de dyno, oferind cele mai bune scule in domeniu.

Cred ca aici ai gasi un partener de discutii pe masura ta: https://www.youtube.com/watch?v=-YXSqcfWTBs
Crezi ca poti sa ii gasesti greselile din explicatii?

Un lucru mai vreau sa iti spun, nu uita un parametru foarte important in calculele tale, extrem de important la care raportezi totul TIMPUL.
Fizica tehnologica (stiinte ingineresti aplicate).

Nu doresc sa impresionez fizica, ci doar sa indrept o interpretare/intelegere gresita a acelei senzatii "te baga masina in scaun cand accelereaza" pe care o au oamenii.
Formule:
Cuplul la volanta se inmulteste cu 3.14(raport tr 1)*4.11(raport final) de ex pt treapta 1.
Deci pt 150Nm(la 3800rpm) la volanta, cuplul la planetare este 1935.81Nm.

Raza rotii daca e 300mm-> forta totala la circumferinta rotilor<-> forta de tractiune este 580.74N.

Atentie.Eu vorbeam de cai forta, nu putere, in exemplul de mai sus.Asta e confuzia care se face foarte des.

Eu nu atentez la prestigiul firmei respective, ca nu ea a facut formula puterii(inclusiv cea in Cai putere).

Am dat exemplul acela pt. ca un om fara cunostine fizice sa inteleaga forta.

Nu am uitat de timp. El e folosit la putere si energie, utilizarea lui in viteza si acceleratie nu afecteaza concluzia mea despre forta. Eu vorbesc de o multitudine de momente (clipe) in turatie in care forta are niste valori, mai mici in jurul turatiei puterii maxime in comparatie cu cele din jurul cuplului maxim.

Dar tot vorbim pe langa subiect din pacate.
Subiectul e ca puterea maxima in motoarele termice nu da o turatie relevanta/utila la ceva in privinta fortei de tractiune si acceleratiei.
marius_ciclistu is offline   Reply With Quote
Old 14-02-17, 11:05   #26
marius_ciclistu

Stage 2
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 41
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Quote:
Originally Posted by SEBASTIAN View Post
Nu am retinut ce pregatire ai ?

Cred ca aici ai gasi un partener de discutii pe masura ta: https://www.youtube.com/watch?v=-YXSqcfWTBs
Crezi ca poti sa ii gasesti greselile din explicatii?
Multumesc pentru link. E foarte bine explicat filmuletul dpdv al timpului de accelerare(liniutelor). Le-am trimis un mesaj si i-am invitat sa isi spuna parerea despre acest topic.

Lasand la o parte formulele puterilor care sunt putin diferite (la mine 7021.55 la ei 7120, in tutorialul tau 7023 - CP, PS, rotunjiri etc.) pt ca nu conteaza in ideea pe care vreau eu sa o explic.

Eu vorbeam de acceleratie ca marime fizica nu de accelerare, care este de fapt consecinta acceleratiei.

Deci avem forta care da o acceleratie care da o accelerare.

Daca se vor alatura discutiei, am sa le cer detaliile (grafic cuplu nominal, rapoarte, anvelope, masa) celor 2 masini din discutia expusa in video si am sa le fac calculul cu calculatorul meu ca sa avem o baza de discutie si argumentare.

Si ca sa concluzionez. Dynourile sunt foarte bune si merita folosite ca sa vedem cat ne-au mintit producatorii ca sa le cumparam masinile.

Parerea mea este ca ne uitam la marimea fizica gresita ca sa comparam fortele de tractiune si acceleratiile ( ! NU ACCELERARILE pentru ca in acestea intra si timpii morti in care schimbi viteza ! ).

Astept sa vad daca intra si cei care au creat acel video ca sa dezbatem.

Multumesc inca o data.

Last edited by marius_ciclistu; 14-02-17 at 11:23.
marius_ciclistu is offline   Reply With Quote
Old 14-02-17, 13:45   #27
marius_ciclistu

Stage 2
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 41
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Si ca sa revin sa explic mai detaliat exemplul meu cu calul forta de mai sus.

Exista acest articol pe 4 tuning. https://www.4tuning.ro/istorie-auto/...-om-31832.html

Cu aceasta poza:


Ipotetic daca e sa luam valoarea de 75 kg ca referinta din care deducem ca forta(Greutatea) este 75*9.8= 735 N .

Sa spunem ca un cal poate ridica maxim 75kg cu un scripete actionand cu o forta ~ egala cu 735 N(pentru a ridica 75kg cu un scripete calul trage cu o forta mai mare decat 735N iar pentru a mentine acea masa de 75 kg in pozitie fixa, forta calului trebuie sa fie egala cu 735 N).

Din exemplul fordului de mai sus(poza aceasta https://www.4tuning.ro/images/ce-ins...-0-0-0-0-0.jpg), in treapta 1 avem:
240 Nm (la 1750 rpm), raportul de transmitere 3.8:1, raportul final 3.41:1 iar masa 1316 kg.

=> 240*3.8*3.41=3109.92 Nm la planetare.
Anvelopele 195/65R14 au raza 609.1/2=304.55 mm (in calculul din poza de mai sus am scris R14 dar anvelopa data de producator e R15. Valorile fortei si acceleratiei aratate in grafic trebuie inmultime cu 0.96 pentru a avea valorile pentru 195/65R15. Imi cer scuze, acum am vazut eroarea. Voi profita de ea ca sa facem si o comparatie intre 2 roti cu diametre diferite. Raza anvelopelor date de producator 195/65R15 este 634.5/2=317.25mm.)

Am sa continui cu valoarea de 304.55mm (pentru ca aceasta este luata in considerare in graficul fordului de mai sus.)

Revenind:
Moment=Forta * brat
3109.92[Nm]=Forta[N] *0.30455[m]
=> Forta = 3109.92/0.30455= 10211.52 N


Calul trage cu o forta de 735 N.

=> 10211.52/735=13.89 CAI FORTA in treapta 1 de viteza.

Daca as lua raza de 317.25 mm => 9802.74 N / 735 N= 13.34 CAI FORTA
[=>Daca marim diametrul rotii scade Forta de tractiune( sau propulsie daca masina are "tractiune" spate).]

Concluzie:
Daca luam ca ipoteza masa de 75 kg ca fiind masa maxima pe care o poate ridica un cal cu un scripete si deci forta lui maxima fiind 735 N,
un autovehicul caracterizat cu max 107 CP la 4000 rpm si max 240 Nm la 1750 rpm dezvolta in treapta 1(deci maxim) 13.34 CF (Cai forta) la 1750 rpm. La 4000 rpm forta va si mai mica de 13.34 CF cum se poate vedea pe grafic (https://www.4tuning.ro/images/ce-ins...-0-0-0-0-0.jpg).

DAR poate ca un cal poate ridica maxim 150 sau 200-250 kg. Nu stiu acest lucru. Valoarea de 75 de kg de mai sus am luat-o ca sigura, ca un cal poate ridica atat.

Daca un cal ridica maxim 150 kg => max 13.34/2=6.67 CF (cai forta) in treapta 1.

Ca o paranteza pentru primul exemplu de calcul al fortei dintr-un post anterior si anume:

Quote:
Cuplul la volanta se inmulteste cu 3.14(raport tr 1)*4.11(raport final) de ex pt treapta 1.
Deci pt 150Nm(la 3800rpm) la volanta, cuplul la planetare este 1935.81Nm.

Raza rotii daca e 300mm-> forta totala la circumferinta rotilor<-> forta de tractiune este 580.74N.
Rectific, forta de tractiune este 6452.7 N pentru ca:

1935.81[Nm]/0.3[m]=6452.7 N

Last edited by marius_ciclistu; 14-02-17 at 14:12.
marius_ciclistu is offline   Reply With Quote
Old 14-02-17, 17:28   #28
SEBASTIAN

Stage 5
 
SEBASTIAN's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 12,504
Member of:
[Mitsubishi]
[PARTICIPANT CURSE]
[SUBARU]
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Ai pornit din start putin in alta directie.

Cum definesti puterea ca si perceptie?

Castiga masina care a pus jos mai multi cai pe metru parcurs.
SEBASTIAN is offline   Reply With Quote
Old 14-02-17, 17:35   #29
marius_ciclistu

Stage 2
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 41
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Quote:
Originally Posted by SEBASTIAN View Post
Ai pornit din start putin in alta directie.

Cum definesti puterea ca si perceptie?

Castiga masina care a pus jos mai multi cai pe metru parcurs.
Am pornit de la perceptia ca "pionul" este forta.
https://ro.wikipedia.org/wiki/Legile_lui_Newton

Deci am raportat la forta totul.

Cum spunea unul pe youtube, "you can feel that power", eu spun poti sa simti povesti...
Ce simti sunt forte, punct.

Castiga masina care, in conditii de aderenta suficienta, dezvolta mai multa forta de tractiune, care conform F=m*a generaza o acceleratie mai mare si care genereaza accelerare mai rapida, accelerare totala care mai depinde si de timpii morti care apar la schimbarea vitezelor.

Last edited by marius_ciclistu; 14-02-17 at 17:41.
marius_ciclistu is offline   Reply With Quote
Old 14-02-17, 18:00   #30
SEBASTIAN

Stage 5
 
SEBASTIAN's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 12,504
Member of:
[Mitsubishi]
[PARTICIPANT CURSE]
[SUBARU]
Default

Cred ca mergi pe principiul: "good feel on the road".
SEBASTIAN is offline   Reply With Quote
- Copyright 2024 4Tuning -