Go Back   Forum 4Tuning > Tuning Motor & Mecanica > Dyno Tuning

Dyno Tuning Colectie de grafice Dyno: Afla cati cai au castigat altii in urma modificarilor, si cum.

Reply
 
Thread Tools
Old 08-02-17, 14:37   #1
marius_ciclistu

Stage 2
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 41
Default Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Buna tuturor.

Am citit acest topic referitor la Dyno: https://forum.4tuning.ro/175-dyno-tu...rile-dyno.html si am deschis un topic nou conform dorintei moderatorilor.

Nelamurirea mea este legata de folosirea puterii maxine/rpm cand se vorbeste despre motoarele termice(autovehicule). De ceva vreme ma preocupa acet lucru si concluzia mea este ca inafara unui cuplu pe care il putem extrage din acea putere declarata, aceasta nu ne spune nimic altceva despre acel motor.

Formula despre care vorbesc este:
Nm=Cp*7021.55/RPM.

Astept pareri argumentate fizic despre acest subiect.
Gasiti aici un grafic care m-a facut sa ajung la concluzia de mai sus: http://marius-ciclistu.ro/pdf/Coroll...6%203ZZ-FE.jpg

La cerere pot da mai multe detalii (nu o fac inca pentru a nu ne pierde in detalii).
marius_ciclistu is offline   Reply With Quote
Old 08-02-17, 17:20   #2
marius_ciclistu

Stage 2
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 41
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

OBS. In conditii ideale fara pierderi, puterea la volanta la x rpm este egala cu puterea la roata in orice treapta de viteza la x rpm.

Si ca exemplu. Honda Civic 1.6 2004
110 Cp / 5600 RPM =>137.92 Nm / 5600 RPM
152 Nm/ 4300 RPM

Deci, de ce sa caracterizam un motor cu o valoare de 137.92 Nm /5600 rpm, cand avem maximul la 152 Nm/ 4300 RPM?

Last edited by marius_ciclistu; 08-02-17 at 17:42. Reason: Exemplu
marius_ciclistu is offline   Reply With Quote
Old 08-02-17, 18:39   #3
AmunDei

Stage 4
 
AmunDei's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 262
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Puterea este un numar inventat de om pentru a descrie o rata de lucru.

In realitate se masoara cuplul, si in urma unei formule aplicate rezulta si puterea.

Formula este HP = Torque x RPM ÷ 5252, unde valoarea de cuplu trebuie introdusa in ft lb in loc de Nm.

Exemplificare:

Motorul x are 300 Nm la 2000 rpm si vrei sa afli care este puterea la acea turatie. Transformi Nm in ft lb si aplici formula, si rezulta

Hp = 221,26 * 2000 ÷ 5252

Rezulta ca la 2000 de rpm acel motor va dezvolta 84,25 Hp.

Pt orice turatie mai mica de 5252 rpm valoarea de cuplu va fi mai mare decat cea de putere, la 5252 sunt egale, iar dupa acest punct valoarea de putere este intotdeauna mai mare decat cea de cuplu.

Remintesc, pt aceste calcule foloseste tot timpul cuplul exprimat in ft lb pt ca sa ai rezultate corecte.
__________________
Because stock is for pussies.
AmunDei is offline   Reply With Quote
Old 08-02-17, 18:48   #4
marius_ciclistu

Stage 2
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 41
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Quote:
Originally Posted by AmunDei View Post
Puterea este un numar inventat de om pentru a descrie o rata de lucru.
Asta e si concluzia mea ca puterea e inutila din punctul de vedere al fortei si al acceleratiei.
Referitor la formule sunt multe, eu am ales-o pe asta:
Cp=Nm x RPM /7021.55

In articolul mai sus mensionat este data formula:
Ps=Nm x RPM /7023

Pentru exemplul meu, daca e sa folosesc formula scrisa de tine iese cuplul
103,164285714 ft lb <=>139.87199036997 Nm /5600Nm (eroare de 1.95Nm).

Daca incerci sa treci dintr-una intr-alta nu iese pentru ca fiecare formula e rotunjita.

Eu incerc sa ma conving 100% ca toata povestea cu puterea (dpdv al fortei si acceleratiei|) nu inseamna nimic de fapt si vreau sa vad daca sunt singurul care crede asta sau nu.

Merci, mai astept si alte pareri.

Last edited by marius_ciclistu; 08-02-17 at 19:09.
marius_ciclistu is offline   Reply With Quote
Old 08-02-17, 19:41   #5
AmunDei

Stage 4
 
AmunDei's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 262
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Formula originala este cu 5252, restul sunt alternative pt a putea calcula in alte unitati de masura pt cuplu.

Ce ramane valabil este ca puterea deriva direct din cuplu si turatie, daca ai un stand dyno calibrat sa masoare corect cuplu, aplicand aceasta formula intr-un excel sau ceva iti poti plota singur curba de putere si vedea valorile exacte.
AmunDei is offline   Reply With Quote
Old 08-02-17, 19:45   #6
marius_ciclistu

Stage 2
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 41
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Stiu.
Vezi aici:http://marius-ciclistu.ro/pdf/Honda%...02004%203d.pdf
marius_ciclistu is offline   Reply With Quote
Old 09-02-17, 20:00   #7
marius_ciclistu

Stage 2
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 41
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Si ca sa mai aduc un argument, in urmatoarea poza (Hyundai Coupe 1.6 din 2000, 113 Cp/6100 RPM si 143Nm/3000 RPM) https://www.4tuning.ro/images/ce-ins...-0-0-0-0-0.jpg

Se vede clar ca la 6100 rpm puterea este maxima dar forta si acceleratia care actioneaza asupra autovehiculului nu sunt maxime.
marius_ciclistu is offline   Reply With Quote
Old 10-02-17, 08:05   #8
SEBASTIAN

Stage 5
 
SEBASTIAN's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 12,504
Member of:
[Mitsubishi]
[PARTICIPANT CURSE]
[SUBARU]
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Graficul din linkul anterior este o expunere grafica, nu este un grafic relevat in urma unei masurari corecte.
Ce este de retinut este faptul ca un dyno masoara cuplul si puterea se calculeaza confor formulei stiute.
In ce priveste forta de tractiune ea este direct proportionala cu puterea la roata, mai exact cu cuplul la roata.
Ce este foarte important de stiut este ca puterea la roata este tot timpul mai mica decat cea la motor conform legilor fizice care activeaza in mediul in care noi traim.
De asemenea este de retinut ca odata cu cresterea vitezei pierderile cresc, iar puterea la roata scade fiind obtinuta la turatii din ce in ce mai mici, chiar daca cea la motor ramane in aceeasi zona, desi in viata reala obtinand sarcini diferite pentru motor in functie de raportul de transmisie aceasta influenteaza usor si puterea datorita modului de setare a motorului.
Extrem de important este de stiut ca pierderile in transmsisie si trenul de rulare se masoara, trebuiesc masurate. Nu se aproximeaza nu se calculeaza procentual sau in alt fel, se masoara.
Puterea este calculeaza nu se masoara!
Puterea este usor de calculat si lafel unitatea ei de masura, ce mai populara fiind Calul Putere iar cea mai standardizata Kilowatul.
Puterea (CP) = L (Lucru Mecanic) : t (timp), adica CP = F (forta) x d (distanta) : t (timp).
De fapt puterea este marimeafizica care ne vorbeste despre capacitatea de a creste turatia cu o anumita sarcina.

Dar in principiu tot ce trebuie stiut si simplu de urmarit si calculat este in acest articol:
https://forum.4tuning.ro/175-dyno-tu...rile-dyno.html


Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	lmpm.jpg
Views:	96
Size:	29.9 KB
ID:	3177311  
__________________
Professional DynoTuning
sebastian@racingcode.ro
0723691731

SEBASTIAN is offline   Reply With Quote
Old 10-02-17, 09:50   #9
marius_ciclistu

Stage 2
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 41
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Salut SEBASTIAN.
Merci de explicatie dar nu despre asta este vorba aici.Am citit si eu acel articol, dupa cum am scris in primul post mai sus.

Graficul de mai sus are valori de intrare din graficul de cuplu dat de producator deci nu e nici o aproximare.

E un fapt sigur ca la turatia puterii maxime, motorul nu actioneaza asupra solului prin roti cu forta sau acceleratia maxima.


Puterea la volanta, intr-un mediu fara pierderi este egala cu puterea la roata.
In conditii reale e asa cum spui, puterea la volanta e mai mare decat puterea la roata.

Insa niciodata puterea nu e direct proportionala pe toata plaja de turatie cu forta dupa cum poti vedea pe grafice.

Stiu ca in lb. Romana, putere inseamna in acceptiune larga si forta , dar eu vb in termeni fizici.

Cat despre urmatorul enunt ...nu prea am inteles..poti sa-mi explici te rog?

"
De asemenea este de retinut ca odata cu cresterea vitezei pierderile cresc, iar puterea la roata scade fiind obtinuta la turatii din ce in ce mai mici, chiar daca cea la motor ramane in aceeasi zona, desi in viata reala obtinand sarcini diferite pentru motor in functie de raportul de transmisie aceasta influenteaza usor si puterea datorita modului de setare a motorului."

Last edited by marius_ciclistu; 10-02-17 at 09:53.
marius_ciclistu is offline   Reply With Quote
Old 10-02-17, 10:33   #10
marius_ciclistu

Stage 2
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 41
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Sebastian,

Daca vrei, poti testa cu o curba de cuplu de la un dyno aici:
http://marius-ciclistu.ro/calculatortransmisieauto.php
Daca tot pare incredibil, poti face calculele si graficele in excel si vei vedea ca nu am " inventat eu roata" .

Tin sa precizez ca vorbesc strict de motorul termic si puterea acestuia, nu de Putere in sensul fizic general.
E foarte important acest lucru, pentru ca tu ai dreptate cu formulele cu lucrul mecanic etc.


Doar ca la motorul termic Forta nu e constanta pe toata plaja de turatie si deci formula puterii data de tine nu caracterizeaza pe de-a-ntregul comportamentul motorului.

Last edited by marius_ciclistu; 10-02-17 at 11:01.
marius_ciclistu is offline   Reply With Quote
Old 10-02-17, 11:46   #11
marius_ciclistu

Stage 2
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 41
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Pentru exemplificare revin cu inca 3 calcule (dupa grafice de cuplu la motor)
1. http://marius-ciclistu.ro/pdf/Coroll...6%203ZZ-FE.pdf
2. http://marius-ciclistu.ro/pdf/Mazda%....6L%202001.pdf
3. http://marius-ciclistu.ro/pdf/Honda%...02004%203d.pdf

Calculul pentru graficul mentionat de mine mai sus poate fi citit aici
http://marius-ciclistu.ro/pdf/Hyunda....6%2099-00.pdf

(rapoartele au in continut o mica eroare si anume textul "liniile de culoare gri "Schimb _-_" sunt de fapt "liniile de culoare aurie "Schimb _-_". Am remediat aceasta eroare doar dupa ce am generat aceste pdf-uri).

Totodata va rog sa va ganditi logic, ca daca dyno-ul masoara cuplul la roti si ploteaza un grafic din care se vede clar ca dupa punctul maxim, cuplul scade( ma refer la masini stock nu modificate, unde intamplator cuplul maxim poate aparea la aceeasi turatie cu puterea maxima), e logic ca si forta sa scada.

In acelasi timp, corpul uman simte forte la accelerarea autovehiculului , nu puteri si nici cupluri, doar forte.
Parerea mea e ca din cauza sunetului motorului, suntem pacaliti sa credem ca simtim forta mai mare la turatii mai mari, in comparatie cu turatia cuplului maxim (dar dinamometrul din fericire nu tine cont de zgomot cand masoara cuplul la roata).

Last edited by marius_ciclistu; 10-02-17 at 12:03.
marius_ciclistu is offline   Reply With Quote
Old 11-02-17, 17:14   #12
marius_ciclistu

Stage 2
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 41
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Alte pareri nu mai sunt?
Putem trage concluzia ca:

DPDV al fortei si acceleratiei, in cazul motoarelor termice, PUTEREA este doar o formula inutila?
Si anume
Cp=Nm x RPM /7021.55
sau
Ps=Nm x RPM /7023
sau orice alta formula folosita pentru a genera graficul de putere din graficul de cuplu.

Last edited by marius_ciclistu; 11-02-17 at 17:27.
marius_ciclistu is offline   Reply With Quote
Old 11-02-17, 19:05   #13
marius_ciclistu

Stage 2
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 41
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Si pentru fanii dieselurilor, aveti aici un calcul pentru Ford Focus 1.6 tdi 2008


Last edited by marius_ciclistu; 11-02-17 at 19:08.
marius_ciclistu is offline   Reply With Quote
Old 12-02-17, 08:25   #14
SEBASTIAN

Stage 5
 
SEBASTIAN's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 12,504
Member of:
[Mitsubishi]
[PARTICIPANT CURSE]
[SUBARU]
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Folositi grafice relevate pe dyno, nu grafice construite dupa valori impuse, declarate.


marius_ciclistu - tocmai pentru a evita discutia in acest sens si a evita orice eroare am cumparat un dyno performant marca Mustang pe care il avem la sediul Racing Code.
Tot ce as putea sa explic este inclus in biblia dyno: https://forum.4tuning.ro/175-dyno-tu...rile-dyno.html

Puterea se poate spune fortand expresia ca este o marime abstracta, care se calculeaza dar este foarte importanta desi e mai greu de inteles. Doar pentru grafice nu este necesara, cuplul e marimea matematica de baza. Totusi trebuie inteleasa!
SEBASTIAN is offline   Reply With Quote
Old 12-02-17, 09:58   #15
marius_ciclistu

Stage 2
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 41
Default Re: Utilitate Putere max/RPM la motoare termice

Quote:
Originally Posted by SEBASTIAN View Post
Folositi grafice relevate pe dyno, nu grafice construite dupa valori impuse, declarate.


marius_ciclistu - tocmai pentru a evita discutia in acest sens si a evita orice eroare am cumparat un dyno performant marca Mustang pe care il avem la sediul Racing Code.
Tot ce as putea sa explic este inclus in biblia dyno: https://forum.4tuning.ro/175-dyno-tu...rile-dyno.html

Puterea se poate spune fortand expresia ca este o marime abstracta, care se calculeaza dar este foarte importanta desi e mai greu de inteles. Doar pentru grafice nu este necesara, cuplul e marimea matematica de baza. Totusi trebuie inteleasa!
Total de acord. Ce spun eu este ca daca ne intereseaza forta de tractiune/propulsie si acceleratia unui autovehicul, nu trebuie sa ne uitam la putere.

As fi bucuros sa ofer un calcul dupa un grafic de cuplu de la dyno, iar daca acel grafic de cuplu(curba cuplului nu plotarea) ar include si pierderile din transmisie si roti, am avea valori reale (in treapta de viteza in care s-a masurat).
marius_ciclistu is offline   Reply With Quote
- Copyright 2024 4Tuning -