Desi ajunsesem sa detest lungile controverse diesel-benzina acum incep sa ma amuze prin faptul ca pana si cel mai decent, diplomat, rezervat, calculat om tot ii ia mortzii prin ...a celuilalt care are opinie contrara.
Acum trecand la obiect tin sa va mentionez cateva aspecte spuse pe aici:
1. Cat costa o pompa de inalta presiune (\"de injectie\") la Opel sau mai stiu eu ce firma - la Diesel. Pai unu la mana astea nu se prea strica - ai gasit una doua situatii si faci regula din ele??! Plus ca nu trebuie inlocuita integral. Se pot si repara. Exista cel putin un service specializat pe sisteme diesel in Bucuresti (Express Diesel, Total Diesel Service, Taci Exim etc)
Tineti cont ca benzinarele nu sunt nici ele perfecte si li se mai bulesc si lor piese, nu totdeauna ieftine
2. Intretinerea mai scumpa la un diesel. Pai depinde. Daca vorbim de cazul \"in timpul garantiei\" e posibil sa fie o idee (10 - maxim 15%) mai mare decat al unui benzinar. Tot ce e mai scump este filtrul de carburant (aici motorina) restul sunt identice. Uleiul se schimba la minim 15.000 km daca te obliga dealer-ul de obicei incearca sa te prosteasca pentru ca firma mama nu obliga asa ceva la un diesel modern. Insa trebuie si ei sa scoata bani cat mai multi, nu? Dealerii romani adica.
Uleiul e mai scump doar la TDI-uri PD (pentru ca au o axa cu came mai speciala - cea pentru unitatile injectoare nu cea pentru supape). La common-rail nu.
In afara garantiei nici vorba de asa ceva. Uleiul il schimbi la 15.000 km lejer si filtrele la fel. Un filtru de aer rezista (pana sa devina restrictie) in praful de Bucuresti 15.000 km. O spun din experienta. Acum am 16.000 km pe cel actual. Uleiul (fiind TDI mai vechi - alta tehnologie fata de PD) il schimb la 10.000 km, 5W40 OMV.
3. \"Senzatii de TIR\" - asta e o chestie subiectiva - ca si cum ai spune \"ce ma enerveaza H-ul ala cracanat\" - sau \"nu suport tzacaneala aia de la dizeluri\" - sunt bine insonorizate in interior - de-abia auzi motorul la ralanti.
4. Motorul Diesel are o viata mai scurta ca unul pe benzina. Asta chiar e topul tampeniilor citite aici. Daca nu arunci nisip in galeria de admisie sau / si suruburi, sa bagi benzina in loc de motorina si eventual sa ii dai si foc la final nu are cum sa traiasca mai putin.
Pe langa faptul ca turatiile medii sunt mai mici ca la un benzinar, blocul motor si pistoane si tot sunt create mai rezistent pentru a rezista la presiunile si temperaturile mai mari. Cum totdeauna producatorii supradimensioneaza un pic piesele rezulta o rezerva de fiabilitate mai mare la Diesel. Ca daca ti se strica macaraua de la geamul electric la masina ta diesel nu te apuci sa injuri motorul decat daca replicile tale tipice sunt \"Halatul! Halatul, cat e halatul?!\".
5. Diesel-ul nu este in competitii - pe langa VW Touareg 5.0 TDI, BMW X5 diesel exista acum masina de anduranta Audi R10 5.5 TDI pentru Le Mans si Sebring care dezvolta 650CP si \"doar\" 1100 Nm. Lucrurile vor evolua si mai mult.
6. O idee care ma mira foarte mult este cat se pot bloca unii pe ideea \"un benzinar il poti ridica in ture mai sus ca un diesel\". Da, asta asa e. Si ce daca? Diesel-ul avand linia rosie la 5000 RPM are cutiile mai lungi si ce faci tu la 7000 RPM la benzinar faci la 4500-5000 RPM la diesel de exemplu.
Altii s-au intrebat de ce nu fac motoarele diesel sa se poata tura mai sus de 5000 RPM? Pai din cauza motorinei. La turatii mai mari intarzierea de aprindere este prea mare in raport cu viteza motorului si nu mai arde suficient de mult sa mai produca putere ci doar poluare. Mecanic TDI-urile de la VW rezista la 8000 RPM - au modificat niste nebuni cu bani din state cateva motoare TDI (vezi
www.tdiclub.com - forums) dar nu prea castigi mare lucru.
7. Diesel-urile polueaza mai mult - Pai hai sa vedem. La CO2 polueaza mai putin - si asta e gazul care creeaza efect de sera si mutatii climatice.
La particule solide polua (timpul trecut!) mai mult insa acum exista filtre de particule regenerabile care tin mult si filtreaza excelent (96-99% eficienta). Plus ca o tigara fumata degaja mai multe particule decat 10 motoare diesel moderne (cu FAP) la ralanti. NOx-urile (nu \"noxe\" ca e vorba de o multime de oxizi ai azotului) erau intr-adevar o problema la diesel-urile mai vechi dar uitati-va pe fisa unui diesel modern astazi si veti avea o surpriza.
8. Hibridele sunt viitorul. Se poate insa cel putin Smart (firma de masini) a venit cu un prototip Diesel - Electric deci \"hibrid\" nu inseamna neaparat benzinar-electric.
9. Avantajele benzinarelor - cele pe care le vad eu ar fi ca :
- sunt mai ieftin de produs (motorul ma refer) / dar asta cred ca e si o chestiune de marketing tinand cont de cererea imensa de motoare diesel in vestul europei
- sunt mai simple si mai usor de diagnosticat
- au 0 - 40 km/h destul de des mai bune ca un diesel de aceeasi putere (cand or fi astia utili inafara de liniute f. scurte nu stiu)
- sunt o idee mai silentioase (de parca Dacia 1300 in care va plimba tatal vostru cand erati mici era mai silentioasa ca un DCI/HDI/TDI/etc de exemplu)
- sunt mai usoare o idee (in kilograme)
- se poate pune GPL usor pe ele (btw se poate si pe Diesel dar adaptarea este foarte, foarte complicata si depinde de tipul motorului)