Go Back   Forum 4Tuning > Tuning Motor & Mecanica > Sisteme turbo si NOS

Sisteme turbo si NOS Totul despre Turbo si NOS

Reply
 
Thread Tools
Old 26-08-08, 15:59   #46
Nautilus

Stage 5
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,106
Default Re: Intretinerea Motoarelor Turbo

Motorul nu trebuie turat in treptele superioare (IV-V-VI) de la ~2000rpm la maximum, mai ales daca masina are chip/soft, fiindca asta inseamna multe secunde la 1-1.5bar si uzura accelerata a turbinei; acelasi lucru se intampla cand clapeta de acceleratie e deschisa ff putin dar motorul e in sarcina, urca presiunea rapid la maximum fara a avea si un debit de benzina corespunzator, suprasolicita turbina si se produc detonatii;

Cand temperatura de afara e de peste 30 de grade e bine sa nu folosesti turbo la presiuni mari (>1bar) decat daca e neaparata nevoie, de exemplu daca esti intr-o depasire, si niciodata sa nu fortezi turbina cand mergi prin "trafic de Bucuresti" - indiferent cat de mare si de eficient e intercoolerul, la viteze mici si in stationarea la semafor nu va primi destul aer incat sa se raceasca; a se retine ca, spre deosebire de radiator care are ventilatoare proprii, intercoolerul e alimentat cu aer doar datorita vitezei masinii;

Uneori, cand montajul permite (de exemplu cand intercoolerul nu e chiar in fata radiatorului) exista posibilitatea de a izola intercoolerul si conductele care duc aerul de la el spre motor de caldura din compartimentul motorului. Eu am folosit un material izolant spumos pentru a imbraca furtunul de la intercooler la galeria de admisie (la 1.8T transversal, furtunul e chiar in bataia aerului cald venit de la radiator), am inlocuit conducta de la debitmetru la turbo cu una Forge de silicon si am imbracat panoul dintre intercooler si compartimentul motorului cu acelasi material izolant spumos. Diferenta se simte chiar si la simpla pipaire

~Nautilus
Nautilus is offline   Reply With Quote
Old 26-08-08, 23:38   #47
mituc

Stage 5
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 329
Default Re: Intretinerea Motoarelor Turbo

Cum afecteaza frina de motor turbina? Eventual putem vorbi separat de frina de motor in jurul la 2000rpm (benzinare) respectiv in jurul la 5000rpm. Si de asemenea de frina de motor repetata (lasi gazul si il apesi iar in mod repetat, la intervale scurte, sub 2 secunde) respectiv frina de motor lunga (ai luat gazul si-l lasi luat pina eventual retrogradezi).
Majoritatea motoarelor turbo noi au fie wastegate, fie valva de bypass/blow-off fie de ambele (wastegate cam au toate, fie ca e separata/externa fie ca e interna). Sint suficiente acestea (in varianta stock) pentru a elimina presiunea creata in admisie care nu poate fi folosita de motor sa dea si fum pe partea cealalta?

Last edited by mituc; 26-08-08 at 23:40.
mituc is offline   Reply With Quote
Old 27-08-08, 03:16   #48
200SX
4 Speed Squad Member

Stage 5
 
200SX's Avatar
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 5,015
Member of:
[Moderators]
[4 Speed Squad]
[PARTICIPANT CURSE]
Default Re: Intretinerea Motoarelor Turbo

farana de motor cred ca-ti afecteaza cam tot ce tine de motor si de transmisie. aicea ma refer cand da ideodata inferiora de ti se duce turatia pe rosu masina se infraneaza ca si cum ai apsa brusc pe pedala de frana...
farne dastea extreme se pot face banuiesc daca ti-a crapat sistemul de franre al masinii, deci frana de motor prin schimbarea unei trepte inferioare cand deja esti la o turatie mare mi se pare f daunatoare


frana de motor cand alsi masian sa merga la vale sa zicem in trepta 2 cred ca e f ok din punct de vedere al consumui dar teoretic cred ca poate sa si dauneze

ce am observat eu la masina mea cand o las in frana de motor injectia e oprita , deci nu se mai baga benzina deci nu se mai produc explozii, dar motorul se invarte in continuare deci se face adimia si evacuarea aerului curat, daca urmaresti valorile d ela EGT ed la 700+ grade celsius ajung if repede la 300

si daca te gandesti la un drum de munet sa zicem unde dai blana, urga temperatura destul de brusc, in camera d eardere si pe evacuare, apoi farand e motor scade destul de brusc...
e posibil ca varitia asta d ecateva sute de grade a temperaturii sa aiba vreun efect (acuma daca chiar e sesizabil si daca pot sa pleznesca de la variatia asta anumite piese sau acesta racire ii face chiar bine motorului nu stiu cert e ca din accelertie frana de motor ..... generezi variatii mari de temperatura)

si cred ca mai sunt si alte cazuri de folosirea a franei de motor
200SX is offline   Reply With Quote
Old 27-08-08, 09:19   #49
Nautilus

Stage 5
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,106
Default Re: Intretinerea Motoarelor Turbo

In frana de motor, deoarece clapeta de acceleratie e inchisa, oricat ar urca turatia motorului presiunea scade sub zero

~Nautilus
Nautilus is offline   Reply With Quote
Old 28-08-08, 00:36   #50
Hexer


Stage 5
 
Hexer's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,894
Member of:
[4Tuning International]
Default Re: Intretinerea Motoarelor Turbo

Quote:
Originally Posted by Nautilus View Post
Motorul nu trebuie turat in treptele superioare (IV-V-VI) de la ~2000rpm la maximum, mai ales daca masina are chip/soft, fiindca asta inseamna multe secunde la 1-1.5bar si uzura accelerata a turbinei; acelasi lucru se intampla cand clapeta de acceleratie e deschisa ff putin dar motorul e in sarcina, urca presiunea rapid la maximum fara a avea si un debit de benzina corespunzator, suprasolicita turbina si se produc detonatii;
In conditii un sift este facut in asa fel incat de la 1000 blana in orice treapta merge perfect pana la limitator indiferent de vreme fiindca un motor serios (cum majoritatea celor cu turbo) masoara temperatura aerului dupa intercooler.

Quote:
Cand temperatura de afara e de peste 30 de grade e bine sa nu folosesti turbo la presiuni mari (>1bar) decat daca e neaparata nevoie, de exemplu daca esti intr-o depasire, si niciodata sa nu fortezi turbina cand mergi prin "trafic de Bucuresti" - indiferent cat de mare si de eficient e intercoolerul, la viteze mici si in stationarea la semafor nu va primi destul aer incat sa se raceasca; a se retine ca, spre deosebire de radiator care are ventilatoare proprii, intercoolerul e alimentat cu aer doar datorita vitezei masinii;
Este foarte importatnt ce spui, in schimb efectul acesteia nu afenteaya motorul, numai puterea ce produce in clipa respectiva (stationare). De asta la masinile de drag se face intercooler air-ice\wather

Quote:
Uneori, cand montajul permite (de exemplu cand intercoolerul nu e chiar in fata radiatorului) exista posibilitatea de a izola intercoolerul si conductele care duc aerul de la el spre motor de caldura din compartimentul motorului. Eu am folosit un material izolant spumos pentru a imbraca furtunul de la intercooler la galeria de admisie (la 1.8T transversal, furtunul e chiar in bataia aerului cald venit de la radiator), am inlocuit conducta de la debitmetru la turbo cu una Forge de silicon si am imbracat panoul dintre intercooler si compartimentul motorului cu acelasi material izolant spumos. Diferenta se simte chiar si la simpla pipaire

~Nautilus
Este foarte bine, ajuta daca compartimentul motor nu e ventilat cum trebue, altfel ajuta numai cand ori cum nu merge intercoolerul.


Respectiv frana de motor, aici dupa parerea mea are dreptate Nautilus, presiuni mici deci nu are ce sa afecteze motorul fie in orice turatie.
Hexer is offline   Reply With Quote
Old 28-08-08, 09:07   #51
Nautilus

Stage 5
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,106
Default Re: Intretinerea Motoarelor Turbo

"blana merge", masina accelereaza, dar daca ai inceput sa accelerezi intr-o treapta superioara "de la 1000" presiunea turbo urca rapid la maximum si sta acolo pana cand dai drumul acceleratiei. Cand maximum inseamna 0,8 bar ca la softul stock nu e o problema, dar cand maximum e 1,3-1,5 bar e nesanatos pentru turbo si nu trebuie mentinut multe secunde;

Senzorul de temperatura a aerului e dupa intercooler, in galeria de admisie, imediat dupa clapeta de acceleratie, si, in ciuda a ceea ce credeam, e izolat de metalul galeriei cu un inel de plastic.

~Nautilus
Nautilus is offline   Reply With Quote
Old 28-08-08, 10:30   #52
Hexer


Stage 5
 
Hexer's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,894
Member of:
[4Tuning International]
Default Re: Intretinerea Motoarelor Turbo

Quote:
"blana merge", masina accelereaza, dar daca ai inceput sa accelerezi intr-o treapta superioara "de la 1000" presiunea turbo urca rapid la maximum si sta acolo pana cand dai drumul acceleratiei. Cand maximum inseamna 0,8 bar ca la softul stock nu e o problema, dar cand maximum e 1,3-1,5 bar e nesanatos pentru turbo si nu trebuie mentinut multe secunde;
E evident cat mai multe presiune face turbina cu atat mai repede se si uzeaza...dar daca nu ai bani de un alta sa nu faci chip...sau o folosesti cand vrei sa demonstrazi ca esti boier...nu prea inteleg.

Quote:
Senzorul de temperatura a aerului e dupa intercooler, in galeria de admisie, imediat dupa clapeta de acceleratie, si, in ciuda a ceea ce credeam, e izolat de metalul galeriei cu un inel de plastic.

~Nautilus
Asta deja tine cont de motor si aici mai bine nu incepem a nu ajungem la capat. Fiecare constuctor pune unde vrea, sunt unii care nici nu au...sunt motoare turbo care nu au din fabrica bov, sau ceva de gen si tot merg mai mult decat orice turbo european.
Hexer is offline   Reply With Quote
Old 28-08-08, 22:49   #53
200SX
4 Speed Squad Member

Stage 5
 
200SX's Avatar
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 5,015
Member of:
[Moderators]
[4 Speed Squad]
[PARTICIPANT CURSE]
Default Re: Intretinerea Motoarelor Turbo

Quote:
Originally Posted by Hexer View Post
Respectiv frana de motor, aici dupa parerea mea are dreptate Nautilus, presiuni mici deci nu are ce sa afecteze motorul fie in orice turatie.
ai vazut melci de evacuare crapati ? (si nu am refer la ce ide ep turbine chinezesti)

crezi ca poate crapa fonta sau ce material o fi ala de la variatii mari de temperatura ?
200SX is offline   Reply With Quote
Old 29-08-08, 00:23   #54
Hexer


Stage 5
 
Hexer's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,894
Member of:
[4Tuning International]
Default Re: Intretinerea Motoarelor Turbo

Quote:
Originally Posted by 200SX View Post
ai vazut melci de evacuare crapati ? (si nu am refer la ce ide ep turbine chinezesti)

crezi ca poate crapa fonta sau ce material o fi ala de la variatii mari de temperatura ?
Chear la masina noastra e asa, se crapa de geaba sudam, nu era facut de noi, este facut de un "profi", dar si eu pot sa fac ma bun.
In general cauza de crapare a evacuarii din teava - bucati este din cauza sudarii, si ca nu sa facut tratamente termice si stress relieve. Ma rog, daca este taiat partea spre chiulasa in bucati si se alineaza bine nu prea ai probleme, la fel trebue fixat turboul la chiulasa sau la blocul motor pentru cat mai mici vibratii.

Cumspui shocurile de caldura pot sa afecteze galeria, dar intre conditii normale asta este dintrun material care face reactie relativ mica la asta.
In cele mai multe cazuri craparea este din cauza machanice nu termice, sau confectionare incorecta.
Hexer is offline   Reply With Quote
Old 04-09-08, 11:39   #55
mituc

Stage 5
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 329
Default Re: Intretinerea Motoarelor Turbo

Ok. Mersul "aparent" subturat la turbo benzinare (sa zicem 1500-1800rpm) pe kilometri intregi (5-10), in treptele inferioare (1-2-3) atita timp cit nu e in sarcina (sa zicem ca ai consum instantaneu sub 8l/100 la o masina de 1400-1500kg), in afara de ungerea temporara relativ proasta cum afecteaza motorul si turbina?
Evident, in loc sa mergi in tr 3 cu 1500rpm poti sa mergi cu a 2-a cu vreo 2000-2200 (depinzind de rapoarte), dar sa vedem ce se intimpla daca nu faci asta.
mituc is offline   Reply With Quote
Old 06-09-08, 18:15   #56
Hexer


Stage 5
 
Hexer's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,894
Member of:
[4Tuning International]
Default Re: Intretinerea Motoarelor Turbo

turatia joasa nu inseamna consum mai mic...

Consumul mic este la turatia unde cuplul e maxim. Daca ai cel mai mic deal deja asta urca cu 500-1000.

Treapta a 5-a, respectiv 6 la masinile moderne nu este din cauza consumului ci ca sa fie mai silentios masina.

Folosirea motorului la o turatie mica afenteaza mult si fiabilitatea si consumul.
Hexer is offline   Reply With Quote
Old 07-09-08, 05:26   #57
Nemes Ion

Stage 5
 
Nemes Ion's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 388
Member of:
[Toyota]
Default Re: Intretinerea Motoarelor Turbo

Quote:
Originally Posted by Hexer View Post
turatia joasa nu inseamna consum mai mic...

Consumul mic este la turatia unde cuplul e maxim. Daca ai cel mai mic deal deja asta urca cu 500-1000.

Treapta a 5-a, respectiv 6 la masinile moderne nu este din cauza consumului ci ca sa fie mai silentios masina.

Folosirea motorului la o turatie mica afenteaza mult si fiabilitatea si consumul.
In nici un caz tr 5 sau a 6 a nu este pt silentiozitate ci pt o etajare cat mai buna a treptelor adik sa nu penalizeze nici demarajul nici viteza maxima.ex pinioanela a 2 biciclete una cu 3 pinioane si una cu 6.ok cea cu 3 pinioane nu are nici demaraj mare si nici viteza de varf mare in tinp ce a 2 bici are si demaraj si viteza e varf.e ca si cum ai schimba o tr in sus la o masina ex 4-5 si ti ar scadea de ex turatia din 5000 rot/min in 2000 rot/min asa nu vei mai avea demaraj absolut deloc.de ce un camion are 18 viteze??? si jumatati de treapta ??? - asta pt a fi diferenta de turatie cat mai mica pt nu a pierde demarajul si a avea o viteza cat mai mare fara a solicita motorul la turati extreme si a nu avea nevoie de o putere mai mare de cat necesara pt ca treptele lungi penalizeaza demarajul dar creste viteza maxina iar invers treptele scurte creste demarajul dar penalizeaza viteza maxima.deaceea sa optat la 5 trepte,apoi la 6 si chiar la 7 [acum cativa ani in WRC si F1] la masini mici ma refer.etajarea treptelor de viteza [dupa umila mea parere] este un lucru extraordinar de important la o masina pt ca de ex cu o masina de 100 hp cu cutie scurta poti sa bati una de 200hp cu trepte lungi aici vb de demaraj si viceversa la viteza maxima.deci cutia trebuie corelata f bine cu masina si cu ceea ce vrei sa faci cu masina pt ca exista cuti f scurte ex. ''pe mic'' la jeep
care cu tr 5 ''prinzi'' max.40-50 km/ora dar este pt forta si motocicleta aceea cu motor de viper srt10 care are doar 2 tr si mai exista un prototip de motocicleta care are motor de elicopter si are doar o singura treapta de viteza pt ca nu are nevoie de mai multe motorul ajungand la impresinata turatie de 50.000 rot/min
__________________
SERVICE AUTO & INTRETINERE autorizat R.A.R & DIAGNOZA DE ULTIMA GENERATIE & MAGAZIN PIESE & ACESORII AUTO & TUNING & CURATATORIE TAPITERII - PRETURI PROMOTIONALE !!! Mecanic auto si de curse [ V.T.M ] tel.0723/485.989 si 0757/417.378
Nemes Ion is offline   Reply With Quote
Old 07-09-08, 05:30   #58
Nemes Ion

Stage 5
 
Nemes Ion's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 388
Member of:
[Toyota]
Talking Re: Intretinerea Motoarelor Turbo

scuze de greselile de scriere dar este 5.20 dimineata
Nemes Ion is offline   Reply With Quote
Old 07-09-08, 05:40   #59
Nemes Ion

Stage 5
 
Nemes Ion's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 388
Member of:
[Toyota]
Default Re: Intretinerea Motoarelor Turbo

P.S eu ca ulei folosesc MOTUL 15w-50 300V COMPETITION MOTORSPORT si sunt f multumit.de Mobil nici sa nu mai aud acum il mai folosesc doar la salata de varza cu garnitura de chiuloasa
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMAG0066.JPG
Views:	145
Size:	440.6 KB
ID:	634626  
Nemes Ion is offline   Reply With Quote
Old 07-09-08, 15:28   #60
Hexer


Stage 5
 
Hexer's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,894
Member of:
[4Tuning International]
Default Re: Intretinerea Motoarelor Turbo

Quote:
Originally Posted by Nemes Ion View Post
In nici un caz tr 5 sau a 6 a nu este pt silentiozitate ci pt o etajare cat mai buna a treptelor adik sa nu penalizeze nici demarajul nici viteza maxima.ex pinioanela a 2 biciclete una cu 3 pinioane si una cu 6.ok cea cu 3 pinioane nu are nici demaraj mare si nici viteza de varf mare in tinp ce a 2 bici are si demaraj si viteza e varf.e ca si cum ai schimba o tr in sus la o masina ex 4-5 si ti ar scadea de ex turatia din 5000 rot/min in 2000 rot/min asa nu vei mai avea demaraj absolut deloc.de ce un camion are 18 viteze??? si jumatati de treapta ??? - asta pt a fi diferenta de turatie cat mai mica pt nu a pierde demarajul si a avea o viteza cat mai mare fara a solicita motorul la turati extreme si a nu avea nevoie de o putere mai mare de cat necesara pt ca treptele lungi penalizeaza demarajul dar creste viteza maxina iar invers treptele scurte creste demarajul dar penalizeaza viteza maxima.deaceea sa optat la 5 trepte,apoi la 6 si chiar la 7 [acum cativa ani in WRC si F1] la masini mici ma refer.etajarea treptelor de viteza [dupa umila mea parere] este un lucru extraordinar de important la o masina pt ca de ex cu o masina de 100 hp cu cutie scurta poti sa bati una de 200hp cu trepte lungi aici vb de demaraj si viceversa la viteza maxima.deci cutia trebuie corelata f bine cu masina si cu ceea ce vrei sa faci cu masina pt ca exista cuti f scurte ex. ''pe mic'' la jeep
care cu tr 5 ''prinzi'' max.40-50 km/ora dar este pt forta si motocicleta aceea cu motor de viper srt10 care are doar 2 tr si mai exista un prototip de motocicleta care are motor de elicopter si are doar o singura treapta de viteza pt ca nu are nevoie de mai multe motorul ajungand la impresinata turatie de 50.000 rot/min
Cam tindem spre off topic dar e bine sa stim ce cumparam si ce ne vinde uzina in realitate.
Ce ai scris mai sus este exact politica de piata a unei constructor, ai putea fi un bun deeler. Deci problema incepe cu asta, toti cred ca din cauza ca au mai multe viteze masina devine mai sportiva, asta e exact asa, numai ca la masinile de strada nu sunt asezate unde trebue vitezele, sunt prea mari diferente intre viteza 1-2 si 2-3, la 5 sai 6 este petnru un mers mai silentios.
La masini de curse sau masini de sport cu adevarat nu nuamai dentinde sortive cutia e facut in asa fel incat viteza maxima este un pic peste turatia la care face puterea maxima. Deci daca la masina ta puterea maxima este la 6500, atunci vitea maxima trebue atins in ultima treapta la 6400 rot\min.

Ex. MR2 e o masina sport cu siguaranta, dar totusi are cutie lunga (over geard cum spune in america).
Original avea grup conic de 3.8:1, viteza maxima 171 km\h, consum daca apasat tare ~12 litrii.
Scimbat numai grupul conic la 4.15:1, viteza maxima schhimbat la 180 km\h si consumul a scazut la 9 litrii intre aceasi conditii.

Inca un exemplu:
Motor de 3 litrii
cai: 175 @ 5300
Nm: 192 @ 3600

grup conic: 3.15:1 si treapta finala 0.76
Viteza max. in a 5-a 203 km\h la 4100 rot\min
0-100: 9.1 sec
402m: 16.6 sec
Consum ~13 litrii

Schimbat grupul conic la 3.7 si ultima treapta la 0.84
Viteza max. in a 5-a 221 km\h la 5800 rot\min
0-100: 8.4 sec
402m: 15.8 sec
Consum ~10 litrii


Poate ar fi mai bine schimbarea cutiei sau grupului final pentru "putere", sportivitate mai mare...




Ps. eu folosesc ROWE 10W60 si la masina mea si la masinile de concurs, sunt foarte multumit, mai bun decat castrol edge sau altele. Pretul mult mai buna, jumate. Sa nu uitam ca WV, mercedes si Mobile cumapra ulei de la rowe, ei sunt cei mai mari din lume, dar nu fac reclama.

Last edited by Hexer; 07-09-08 at 15:31.
Hexer is offline   Reply With Quote
Reply



- Copyright 2024 4Tuning -