Re: cum cresc puterea?
Nu prea inteleg ce vrei tu sa indeplinesti.
Spui ca vrei sa iti scartaie din roti....sa pierzi aderenta.... pune cauciucuri uzate 145/R13 si ai sa vezi ce repede derapezi cand vrei si cand nu vrei.
Nu sunt expert dar incerc sa iti explic cat stiu:
1. Ce se intampla cu gazele care ies din motor?
Gazele trebuie sa iasa cat mai repede din motor si din intreg sistemul sau. Esapamentele din fabrica sunt facute pt oameni zdraveni la cap care vor confort si silentiozitate (nu ca noi care vrem putere). Pt a avea mai multa putere iti trebuie o esapare mai mare care sa faca sa iasa gazele mai repede. Deci din motor avem sistemul de extractare al gazelor (aka serpii, extractoare, headers). Cele din fabrica se duc direct in jos si in esapament. Astfel gazele se lovesc brusc de peretele "serpilor" si sunt fortate in jos in esapament, astfel dureaza mai mult sa ajunga in atmosfera. Cele cumparate ulterior sunt mai alungite, si au forme diferite care ajuta gazele sa iasa cat mai repede. Ele practic conduc gazele in fata si nu incetinesc. Serpii 4-2-1 (ies 4 tevi din motor, se unesc cate doua si chiar inainte de eshapament se unesc iar intr-o bucata sub motor) dau mai mult cuplu si putere de mijloc (foarte bune pt masini de circuit unde iesi din curbe si ai acceleratii scurte si chiar 400m) pe cand 4-1 (4 tevi se unesc direct intr-o bucata) dau mai multa putere la varful turatiilor (bune pt starturi rulate din turatii mari cu acceleratie sustinuta.....aici turezi cat de sus posibil).
Esapamentul trebuie marit si el pt a continua gazele din "serpi". Traseul ideal este cel mai scurt....drept in fata cu cat mai putine bucle. Din pacate acest lucru este este ilegal in unele tari. Deci cea mai buna solutie este sa faci doar 2 coturi. Ideal ar fi ca teava sa fie indoita din cat mai putine bucati si fara coturi (virajul este o singura bucata de teava INDOITA....nu ma intreba cum ca habar nu am....multi le cumpara gata facute). Astfel gazele nu se impiedica in bucati. Coturile sunt facute sa fie cu un diametru un pic marit pt a ajuta gazele sa vireze mai bine (la fel ca serpii).
Esapamentul trebuie sa de o anumita marime. Daca este prea mare, nu este indeajuns de multa presiune din motor si gazele incetinesc. Daca este prea mic atunci gazele nu au indeajuns de mult spatiu sa iasa si se "inghesuie".
Acum daca tu pui filtru in catalizator....gandeste-te ce se intampla cu gazele cand trec prin filtru....ele vor incetini. Deci vei pierde putere. Dar filtrul ala are mila de mediul inconjurator oprind parte din nocivitati.
2. Arderea
Masina merge pe baza de BOOM
Aer+benzina+scanteie = BOOM (apoi scoate gazele repede sa aiba loc alt BOOM...vezi esaparea)
Aer - vine din throttle body si intake
Benzina - vine din injectoare
Scanteie - distributie, fise, bujii
Toate trebuiesc corelate.
4xAer + 3xBenzina + 2xScanteie = 3xBoom
3xAer + 3xBenzina + 2xScanteie = 2xBoom (daca ai prea putin aer detonarea este mai slaba pt ca nu este oxigen)
4xAer + 4xBenzina + 2xScanteie = 2xBoom (la fel ca cel mai de sus....prea multa benzina pt cat aer e)
3xAer + 3xBenzina + 3xScanteie = 4xBoom (scanteie mai puternica deci detonare mai rapida)
Aici intra softul masinii. Daca bagi mai mult aer in motor si ies gazele mai repede atunci ai nevoie de mai multa benzina deci injectoare mai mari si resoftarea pt a balansa combinatia.
Deci daca vrei mai multa putere ai nevoie de mai mult aer si mai multa benzina....daca ai nevoie de mai multa benzina ai consum mai mare.
Acum poti sa te gandesti de unul singur ce iti trebuie sa incepi sa tuning de BAZA la masina ta. Poti castiga intre 10-20 cai si cuplu considerabil din treaba asta. Dupa ce ajungi aici atunci incepi sa te gandesti mai departe. Incepi cu ce se adauga pe langa motor, continui cu headul motorului (came + axe, shlefuiri , valve etc) si incepi sa mergi in jos inspre bloc (marirea blocului, pistoane de compresie etc etc)...
Sunt carti intregi despre asta. Toate sunt diferite.
|