Masina a fost gata dar in rodaj la cca 110cp putin peste 4000rpm motorul a cedat in minutul 3.5 de functionare, nedepasind un EGT de 450-500 grade Celsius. Aproape temperatura de functionare la diesel.
Nu a fost ceva foarte grav si totul s-a intamplat din cauza unei piese mecanice de proasta calitate.
Probabil cele mai cunoscute pistoane din lume sunt Cosworth si probabil cel mai bine cotate intr-un sondaj larg, iar eu am utilizat in mod frecvent aceasta marca avand rezultate foarte bune in general.
Motorul dupa reconstructie suna si functiona excelent, a fost rodat pe loc, la mers in gol apoi pe strada foarte putin cateva zeci de km fara accelerari violente.
Am sa atasez si graficul de dilatare obtinut prin incalzire a pistonului care arata de ce s-a umflat. Materialul a lasat de dorit.
Apoi s-a trecut pe dyno s-au facut cateva setari de calibrare fina si corecta a injectoarelor ... s-a relevat si un grafic de putere pentru softul de rodaj care era blocat la 4800rpm.
Dupa cum se poate vedea partea de jos a turatiei este penalizata ca si cuplu si putere aceasta incepand sa urce aproape vertical dupa 5000rpm.
Se vede tendinta dar nu am vrut sa testam pana nu era rodajul facut.
Foarte itneresant este de spus ca graficul arata asa la o presiune de doar 4PSI.
Folosind pistoane Cosworth am considerat ca nu este nimic rau sa ma conformez intocmai datelor tehnice date de acestia privind prelucrarile si modul de rodaj.
Alezajul, unghiul de honuire, rugozitatea honuirii au fost intocmai respectate.
Modalitatea de rodaj pe care am sa o atasez este deasemenea specificata si am incercat sa o respect intocmai, fapt care nu-mi era foarte greu avand la sediul firmei un dyno cu role.
"Engine Break-in
It is critical that your Cosworth engine is not started with an excessively rich fuel mixture. An excessively
rich mixture will wash away the oil in the cylinders and the rings can potentially never break-in causing
excessive oil consumption, crankcase blow-by and lower power output. This damage is permanent.
If the engine will be broken in by driving the car, we recommend you keep the engine speed below 4000
rpm. Drive the vehicle at various loads, speeds, and throttle positions while keeping engine speeds below
4000 rpm for approximately 1000 miles or 1660 kilometers. The longer the engine is broken in, the better
your results will be. If breaking your engine in on an engine dynamometer, follow the break in procedure
detailed below. You can use the guideline for a chassis dynamometer as well, but load readings will
differ. If using a chassis dynamometer make sure to keep water temperatures below 95 degrees Celsius
and oil temperatures below 110 degrees Celsius.
• Run at 2000rpm @ 50-60 lbf-ft. load for 20 minutes
• Run at 3500rpm @ 90-100 lbf-ft. load for 20 minutes
• Run at 4250rpm @ 100-110 lbf-ft. load for 10 minutes
• Run at 4250rpm @ 125-135 lbf-ft. load for 5 minutes
• Run at 5500rpm @ 125-135 lbf-ft. load for 5 minutes
• Run at 5700 rpm @ WOT for 2 minutes (not to exceed 300 lbf-ft.)
During the final break-in stage, the boost should be limited so as not to exceed 350 lbf-ft. of torque.
Some initial ECU calibration activity may be required to complete break-in with proper air fuel ratios. The
engine should be calibrated to achieve an air fuel ratio rich enough for the type of fuel you are using.
Consult with a professional tuner if you are unsure of an air fuel ratio the engine requires. Boost should
be regulated so as not to exceed 300 lbf-ft. of torque during the break in process. Once ECU calibration is
complete up to 7000rpm, the short block should be ready for a WOT, full power run throughout the entire
power band."
In concluzie pistonul de la cilindrul 2 a cedat, in minutul 3-4 din secventa:
"• Run at 4250rpm @ 125-135 lbf-ft. load for 5 minutes".
Interesant nu e asa ... si eu am luat aceste pistoane avand mare incredere si crezand ca ...
De fapt am folosit aceste pistoane care sunt si acum pe masina lui SEI de la JUN dar fiind Cosworth in acel set, am cumoarat altele Cosworth le-am folosit cu succes, am montat pe Forester si au mers excelent ani de zile.
In concluzie avand un portofoliu de masini functionale in spate cu aceste piese le-am cumparat din America de la
www.Z1auto.com. Nu va recomad acest furnizor pe care l-am tot folosit pana in prezent pentru diferite piese.
Se pare ca criza, goana dupa inavutire e peste tot si e o jungla in care lumea se cam arde. Din pacate nu e modul meu de viata si prefer sa ocolesc astfel de atitudini.
Am discutat cu Cosworth - mama, ca sa spun asa.
Le-am prezentat problema, la inceput s-au facut ca ploua dar dupa ce le-am dat toate argumentele si teste de dilatare ale pistoanelor au acceptat tacit si mi-au spus ca din pacate nu am avut cu ei o relatie comerciala asa ca trebuie sa ma adresez la Cosworth-USA.
Cert este ca de cand am luat pistoanele pana am facut masina si am pornit motorul a trecut mult timp asa ca nu mai beneficiam de nimic, sigur e o scuza.
Concluzia la care eu am ajuns este ca patentul de productie, licenta au fost preluate din rationamente comerciale de altcineva care foloseste acelasi proiect dar cu alte materiale.
Asa arata pistom=nul, cilindrul...
O sa observati ca pistonul are 4 urme distincte simetrice ce corespund anumitor forme geometrice de rezistenta.
In zona radierilor, peretii dintre fuste care sunt cei mai lungi s-au dilatat si au frecat pe camasa.
La deschiderea motorului am ami gasit cateva mici chestiuni de pus la punct dar care nu au avut nimic comun cu acest defect.
Sa nu uit sa va spun ca ungerea este perfecta presiunea de ulei find in momentul distrugerii de peste 6 bari.