Imi face deosebita placere sa va anunt ca m-am intors in randul Opelistilor, cu o masina pe care mi-am dorit-o de foarte multa vreme si pe care, cu ajutorul lui Dumnezeu, am reusit sa mi-o permit abia acum, tinand cont de raritatea modelului cat si de costul de achizitie.
Este vorba despre un Opel Speedster 2.0 turbo, echipat cu binecunoscutul Z20LET, masina pe care am ales-o datorita raportului fenomenal greutate/putere, cat si datorita amplasarii motorului semi-central, ne mai fiind nevoie sa amintesc tractiunea spate.
Proiectul consta in restaurarea acestei masini, cat si modificarea ei pentru participarea viitoare in lantul de evenimente organizat de Dragracing Events, la categoria Street. Prin aceasta masina se doreste promovarea serviciilor companiei pe care am infiintat-o, o detin si o reprezint zi de zi, CompleteCHIP Iasi, Romania. Pe langa aceasta motivatie strict comerciala, exista bineinteles si una morala, amintirile Kadett-ului UGA inca fiind vii in sufletul meu, intrucat de la momentul vanzarii acelei masini, si pana la ora actuala, nu am mai avut nici o masina care sa “mearga” la fel ca cea din urma mentionata.
Tinand cont de bugetul limitat, am avut de ales intre a cumpara un Speedster aspirat, inclusiv am cautat unul accidentat, pe care sa il convertesc la turbo, sau de a cumpara un VX220 ( varianta Anglia ), pe care sa il convertesc de la RHD la LHD. In cele din urma am reusit sa cumpar o masina deja modificata, pe care a trebuit sa o desfac pana aproape la ultima piesa si sa o reconstruiesc.
Modelul de Speedster achizitionat de mine a avut ceva probleme, atat de natura estetica, cat si tehnica, au fost destul de numeroase impedimentele de-a lungul procesului de reparatie, insa pot spune ca ma apropii de final, acesta fiind si motivul pentru care am ales sa fac public acest proiect.
Ca un scurt rezumat, dupa ce masina a fost desfacuta aproape complet, a suferit urmatoarele modificari si interventii ( le voi enumera in ordinea in care mi le amintesc )
- a fost inlocuit radiatorul de racire din fata cu unul original
- au fost reconditionate farurile
- s-a montat un kit de xenon pe farurile reconditionate
- au fost reconditionate stopurile
- au fost cumparate carenaje noi pt spate ( nu existau deloc )
- au fost reconditionate si revopsite jantele
- autoturismul a fost revopsit complet si reparat pe alocuri unde existau avarii la nivel de caroserie
- a fost inlocuit parbrizul ( o piesa de altfel foarte scumpa si foarte rara, a fost nevoie de multe cautari pana cand am reusit sa fac rost de aceasta piesa )
- a fost montat un sistem audio ( pe masina era lipsa )
- ornamentele de praguri si consola centrala au fost tapitate in piele neagra
- ornamentele de volan si scrumiera au fost reconditionate si revopsite
- fetele de usi au fost reconditionate
- volanul a fost reconditionat
- a fost inlocuita chiulasa
- au fost inlocuiti cuzinetii cu unii de la ACL ( palier+biela )
- au fost inlocuite toate garniturile de la motor
- au fost inlocuite tampoanele de sustinere motor stanga dreapta
- a fost montata o admisie EDS
- a fost inlocuita turbina cu una noua GT3071R
- a fost refacuta evacuarea, am inclus si un catalizator sport Longlife
- au fost montate bucse powerflex pe suportii inferiori motor ( fata + spate )
- au fost reconditionati tirantii ce fixeaza sasiul spate de rollbar
- a fost repozitionat vasul de expansiune
- poate cea mai complicata modificare a fost reconditionarea/inlocuirea instalatiei electrice din spate cu una noua si renuntarea la sistemul de gestiune Haltech care a fost instalat pe masina de fostul proprietar, in favoarea electronicii de fabrica ME1.5.5, calculator care include tehnologie ce este cu 10 ani in fata noastra si la momentul actual.
- cu aceasta ocazie au fost montati pe motor sonda lambda, senzor turatie, senzor detonatie, senzor map 3000kpa, solenoid turbo, clapeta acceleratie, toate noi.
- galeria de evacuare a fost invelita in banda termoizolanta
- au fost instalate ventilatoare auxiliare pe intercooler care sa ajute la o mai buna racire a acestuia
- controlul presiunii in turbo s-a facut prin solenoidul de turbo al masinii si nu prin boost controller separat
- au fost inlocuiti toti tachetii
- a fost inlocuit debitmetrul cu unul superior in diametru
E foarte probabil sa fi omis ceva, credeti-ma ca de 3 luni de zile am lucrat aproape zilnic la aceasta masina.
In cele din urma am procedat la reglajul masinii cu noua electronica de fabrica pe dyno-ul aflat in dotarea firmei pe care o detin, reglajele oprindu-se la 535nm si 425hp, la o presiune de max 1.5bar relativ. Cand am primit masina, aceasta avea 356hp si 510Nm la 1.6bar pe Haltech.
Reglajele nu sunt finalizate acum pentru ca turbina a cedat in urma unor interventii neautorizate la un centru de reconditionare si a necesitat inlocuire, in prezent masina fiind desfacuta in asteptarea turbinei. Targetul final va fi de 450-455HP, este tangibil intrucat in unele teste am avut si 462HP, deci nu e problema, doar ca mai trebuie putina presiune.
Ca si o prima concluzie dupa 3 luni de munca, pot spune ca principalele impedimente au fost:
- modificari necorespunzatoare efectuate de alte service-uri asupra masinii, care au trebuit fie reparate, fie imbunatatite
- lucrari necorespunzatoare calitativ efectuate de alte service-uri asupra masinii, care au avut efecte iremediabile asupra anumitor componente, fiind necesara inlocuirea acestora din urma
- nivelul insuficient de cunostiinte al celor din tara noastra care ofera tot felul de servicii pe piata auto si care habar nu au ce fac
- termenele de livrare aberant de mari pentru componentele comandate, ghinionul meu si al vostru fiind acela ca ne-am nascut intr-o tara aflata la capatul lumii
La momentul actual privesc in gol la masina, in asteptarea turbinei comandata acum 10 zile printr-o firma din Romania, care trebuia sa ajunga in 6zile si care, cu ajutorul lui Dumnezeu, va ajunge in vreo 14 zile, daca va ajunge. Este doar un mic exemplu din greutatile pe care trebuie sa le infrunti daca vrei sa faci ceva. Nu mai mentionez aici de desteptii care mi-au stricat vechea turbina, drept pt care a trebuit sa imi cumpar una noua…
Dar hai sa terminam intr-o nota pozitiva, asadar mai jos atasez cateva filme, cat si un scurt teaser, prin care sa va faceti o idee cat de cat asupra celor expuse mai sus.
Masina va fi prezenta in evenimentele Dragracing Events, asadar ne vedem la start!
Toate cele bune,
Dragos
https://www.youtube.com/watch?v=qFla_N0CwNM
https://www.youtube.com/watch?v=nk9Y0NAw1pU
https://www.youtube.com/watch?v=6SqHaTArjbY
Si ceva poze...