Salut baieti, ati inteles bine, daca imi ies toate asa cum imi doresc va fi un S13 V8 twin-turbo.
@vlad_rally
Intr-adevar, daca urmaresti in special peak HP 2JZGTE e un motor foarte potent dar are nevoie de turbo imens, came si powerband-ul nu e chiar extraordinar plus modificarile sunt cam scumpe. Majoritatea insa nu sunt 2JZ-uri in videos, e un amalgam intre 2JZ, 1UZ si 1JZ. Si cel mai "rau" video e cu Supra cu V8-ul meu modificat bine de HKS, twin turbo de 1500 cai. 2JZ nu e neaparat "tata lor", e un motor extraordinar dar nu este end-all solution, asta e doar un mit, ca si RB26. Pocnesc blocuri si sub 1000 cai, stai relax, motoarele pe care le vezi dezvoltand puteri imense in general au de zeci de mii de $ bagati in ele, caz in care e mai destept sa mergi pe un LS1 sau similar, va fi mult mai flexibil si usor de condus. Acea zicala cu "no replacement for displacement" nu este doar o zicala smechera, este o chestie de baza la motoare, de la cele cu abur si pana la cele actuale cu ardere interna. Presiunile si stres-ul intr-un motor de 6 litri sunt teoretic de doua ori mai mici decat unul de 3 litri, aceeasi presiune fiind exercitata doar pe arborele cotit. Asta inseamna ca nu trebuie sa fie la fel de rezistent iar daca este la fel de rezistent poti scoate (teoretic) putere dubla din el.
Se poate spune ca un 2JZ poate avea capacitatea marita la 3.4 litri, dar in acelasi timp aceeasi operatie se poate face si pe un motor mai mare,spre exemplu al meu poate fi urcat la 5.2 litri din 4, simtitor mai mult si asta pentru ca sunt mai multi cilindri.
O capacitate mare este de asemenea foarte importanta atunci cand vorbim de cuplu, practic capacitatea de lucru a unui motor. Caii putere se refera la repetabilitatea acestei capacitati.
Ca sa dau un exemplu, legendarul 8.2 litri Cadillac (500ci) al anilor '70 dezvolta 700Nm cu "doar" 400hp in forma aspirata, carburata si sincer deloc impinsa. Daca vei urca motorul asta cu admisie fortata fara sa il urci in ture se va pastra in mare raportul de cuplu/cai putere de 1.75 (imens) deci vei scoate un mare torque monster daca asta e ce vrei (si eu asta vreau). Daca vrei cai il faci sa respire mai bine, came cu agresive cu deschidere mare, arcuri titan, scaune, etc. si il faci sa urce in ture mult crescand repetabilitatea muncii care o poate dezvolta, deci castigand cai putere in detrimentul cuplului, astfel scazand raportul cuplu/cai spre ceva mai "normal".
Inginerii de la Bugatti ar fi avut un job mult mai usor daca foloseau un motor mai mic impins tare din supraalimentare cum sunt atatea motoare de curse, ar fi scapat de multa greutate, multe probleme si multa bataie de cap pentru "doar" 1000hp cand sunt 2JZ-uri de 1400-1700 ?. Sau un simplu V8 din grupul VAG (ex. RS6) twin sau single turbo cu modificarile necesare ajungea acolo. De ce au ales totusi sa mearga pe un monstru W16 de 8 litri ? Pentru ca trebuie sa TINA multa vreme abuzat deci sa nu fie stresat, sa miste masina imediat ce e apasata acceleratie oriunde si pentru ca masina e grea sa aiba o tona de cuplu. De aceea este considerata o mica "minune" a ingineriei, pentru ca este facut asa cum trebuie.
Ma rog, sunt multe de spus, dar sigur intelegi ideea.
Masina mea va fi optimizata pentru drift, nu pentru circuit unde caii conteaza, de aceea pentru mine valoarea maxima de cai putere este oarecum irelevanta.
Si inca o chestie foarte folositoare care m-a scapat de multe ore la calculat formule matematice, poate mai ajuta pe cineva :
http://www.squirrelpf.com/turbocalc/
Multa bafta,
Octav