Quote:
Originally Posted by prozatos
salutare
am si eu o rugaminte...lacei care au patit sau se pricep mai bine decāt mine
1. uneori am observat mici zvacnituri la franare lenta...adică nu brutal sa blochez rotile...
2. saptamana trecuta am observat ca aveam mici trepidaţii in volan la peste 60 la ora
3. la un moment dat azi mi-a intrat volanul īntr-o trepidaţie mare chiar şi la viteza mica
4. ma manca un deget si m-am gandit sa ma scarpin putin...exact...am verificat temperatura discului pe fata stanga...stiti ce fain m-am scarpinat...ca mi s-a facut buricul degetului alb instant...ati ghicit...era foarte incins...asta exact dupa ce am simtit vibratiile alea mai puternice in volan....
la roata din dreapta nu era nici măcar călduţ...era rece
Masina nu trage intr-o parte, nici nu se observa greutate in inaintare ca si cum ar fi roata blocata...decat f f putin...de ast tind sa cred ca sunt discurile care ating in placute doar la mers cand si cand..pe portiunea deformata...
Acum va intreb...cu ce sa incep? Ca stie fiecare...parca ai alta satisfactie cand macar te straduiesti sa repari singur....
Ma gāndeam ca ar putea fi de la roata neechilibrată, bătaia...dar nu ar mai fi fost roata fierbinte...faza e ca etrierul nu e asa de incins cum e discul
Cum sa procedez? sa dau roata jos sa vad daca se invarte greu? sa ma uit la garnituri? sa verific dacă e ondulat discul(nu ştiu cum sa verific)
Se schimba greu garniturile la etrier in cazul in care e blocat vreun pistonaş?
Sau sa merg direct la un "doctor" cu ea?
Am inteles ca se potrivesc etrieri de opel...dar ce model de opel?
Daca mi-ati zice si ce chei imi trebuiesc la aceste operatiuni v-as fi recunoscator, oricum va multumesc pentru rabdarea de a citi ce am scris...
O saptamana si o primavara excelenta!!!
|
Problema poate fi din rulmentul rotii sau s-au blocat culisele , sau s-a blocat pistonul in etrier. Dupa o cursa dati jos roata si vedeti daca e cald doar butucul sau frige si etrierul si discurile. (90% ca problema e din ansamblul etrier). Recent mi-am schimbat placutele de frina si deoarece un piston mergea greu de tot, am servisat intregul ansamblu la ambele roti fata.
1. Suspendati ca lumea masina, cric + asigurare cu butuci sau suporti si bagati pentru orice eventualitate si roata data jos sub puntea fata. Virati la maxim ca sa devina accesibil etrierul respectiv.
2. Cu un ciocan si un dorn potrivit bateti afara din interior spre exterior cele doua tije de asigurare ale placutelor(trec prin placute) si scoateti clemele arcuite antizgomot memorind pozitia lor (cu partea lunga spre interiorul ansamblului).
3. Extrageti placutele spre inapoia etrierului prinzindu-le cu un cleste daca nu merg cu mina. Apare pistonasul protejat de aparatoarea antipraf.
4. Pistonasul respectiv trebuie sa intre in etrier impins cu cele doua degete mari(daca ati mincat de dimineata)
5. Daca nici batut usor cu coada unui ciocan de jumate de kil nu intra, insemna ca este cam blocat, mai ales daca aparatoarea de praf este deteriorata sau a iesit din inelul de alama cu care se etanseaza pe umarul cilindrului
6. Dati pompe la frina usor in timp ce un prieten urmareste iesirea pistonului si aplica un vas sub etrier sa nu improaste tot spatiul lichidul care tisneste dupa selfextragerea pisonului. Daca cumva nu iese pompind la pedala, va trebui sa duceti etrierul la service ca sa fie extras pistonul cu aer comprimat. In general insa iese intotdeuna apasind initial tare pe frina.
7. Dupa ce a iesit pistonul, clampati (strangulati) imediat furtunul cu o cheie franceza, usor sa nu-l terminati, pina nu mai curge lichid, altfel ramineti fara lichid in pompa si se dezaeriseste tot circuitul de frina.
8. Demontati cu o cheie fixa (13 parca) furtunul de la etrier cu grija sa nu pierdeti saiba de etansare din cupru.
9. Etrierul este prins de jamba cu doua suruburi ascunse tip inbus de 12 de care dati daca scoateti prin fortare cu o surubelnita si un ciocan cele doua capace hexagonale de protectie. Aveti nevoie normal de o cheie inbus hexagonal de 12.
10. Prindeti ansamblul etrier intr-o menghina si demontati cele doua suruburi (de 19 sau 22 nu mai tin minte) care tin cele doua parti ale etrierului impreuna. Astfel cilindrul pistonului si aparatoarea de praf devin perfect accesibile. Inainte de asta profitati de ocazie si destepeniti aerisitorul etrierului. Il sprayati intii in zona filetului cu ceva spray antirugina sau VD 40, daca nu aveti, cu apa. Il loviti usor axial cu un ciocan si apoi il desfaceti cu o cheie neaparat tubulara sau inelara (de 9 parca). Nu folositi prelungitor la cheie ca il rupeti
, daca nu se lasa destepenit il incalziti ca lumea cu o lampa cu benzina sau gaz si apoi iese. Ii curatati cu atentie filetul de rugina si-l ungeti usor cu vaselina de calitate sau cu lichid de frina macar.
11. Cu o dalta ascutita sau cu un cutit fortati cu grija inelul de etansare al garniturii de praf, ca sa iasa de pe cota cilindrului.
12. Examinati cu atentie pistonul dupa ce il spalati bine cu benzina sau solventi. Daca suprafata este mincata semnificativ de pete de rugina in mai multe locuri il schimbati fara regrete, altfel se va bloca din nou curind, sau va pierde lichid, costa cam 40 de lei. Cumparati neaparat si un set de garnituri (etansare cilindru si antipraf) costa circa 15 lei si daca tot ati desfacut, alea merita sa fie noi.
13. Scoateti cu o surubelnita mica garnitura de etansare din cilindru, apoi cu smirghel fin prin miscari circulare lichidati florile de rugina de la intrarea in cilindru fara sa atingeti peretii cilindrului. Deasemenea cu un saber sau cutit cu virf ascutit, curatati de rugina si mizerie cota aparatorii de praf.
14. Dupa ce curatati final bine cu o cirpa curata (in nici un caz cu solventi sau benzina) interiorul cilindrului si la fel si pistonul, montati cu degetele garnitura de etansare noua si ungeti totul din belsug cu lichid de frina, atit pistonul cit si cilindrul si introduceti pistonul in cilindru, asezindu-l perfect vertical si lovind tot etrierul pe o suprafata tare de lemn. Pistonul va intra impins de inertia masei. Cind a intrat 2/3 din cursa, montati-i pe cap aparatoarea de praf si apoi il impingeti cu degetele sau batind usor etrierul de suprafata de lemn, complet in interiorul ciclindrului.
15. Va confectionati dintr-o cutie de conserva sau similar, eventual dintr-o bucata de teava daca aveti un SDV pentru impingerea inelului de alama al garniturii pe cota de pe cilindru. Puteti si prin batai fine circulare cu ciocanul dar riscati sa o distrugeti, inelul fiind foarte deformabil.
16. Suruburile inbus pe care le-ati demontat initial trec de fapt prin miezul culiselor. Scoateti miezul culiselor afara prin garnitura cu batere usoara sau grea cu un dorn, fara sa distrugeti garniturile antipraf, dupa cum va e norocul si cit sint de coapte.
. daca miezurile nu mai au vaselina pe ele si sint rizate (roase) de frecarea pe uscat le inlocuiti costa 90-130 roni setul pt doua roti. daca sint ok, puneti vaselina proaspata de calitate.
17. Montati totul la loc, avind grija sa stringeti ca lumea atit suruburile cit si imbusurile dupa ce le-ati trecut filetul prin ceva vaselina (nu exagerat). Ansamblul etrier trebuie sa se miste in lungul axelor rotilor cam 2 cm (asta e rolul culiselor). Miscarea trebuie sa poata fi executata prin tragere si impingere cu mina, altfel placutele se vor uza rapid si inegal. Deasemenea nu trebuie sa aiba joc radial vizibil pentru ca vor "cloncani" si frina va fi mai putin eficace.
Daca placutele erau uzate, montati placute noi, costa cam 45 lei setul pt o roata
18. Montati la loc furtunul de frina si deschideti doua ture aerisitorul. Apoi declampati furtunul si asteptati pina din aerisitor iese lichid curat fara bule de aer.
19. Aerisiti frina, se poate sa nu fie nevoie daca ati lasat sa iasa ca lumea aerul din etrier.
Daca ati schimbat placutele, mai ales la ambele roti, o vreme( cam 50 km) frina va fi elastica pina se rodeaza placutele noi pe discurile vechi (roase)
Va recomand sa faceti operatiunea simultan la ambele roti si sa nu va jucati cu frinele oricum destul de modeste la cielo. Eu fac de mult la toate auto moto pe care le-am detinut operatiunea asta singur si fara compromisuri, deoarece m-am saturat de superficialitatea unor mecanici care lasa pistoane semiblocate, nu schimba garniturile de praf, etc. jucindu-se cu viata noastra.
Acum am schimbat de exemplu un pistonas pentru ca mecanicul vechiului proprietar a distrus inelul de etansare de la aparatoarea de praf si l-a eliminat
ceea ce a dus normal la ruginirea in timp a pistonului. Deasemenea pe chestia asta una din placute s-a dus pina la metal pentru ca pistonul nu mai revenea ca lumea dupa frinare si mi-a cam polizat un disc. I-asi poliza si eu putin capul mecanicului respectiv
Am schimbat deasemenea garniturile de etansare si aparatorile de praf la ambele etriere.
Bafta! si scuze pentru "tutorial" doresc sa se foloseasca si altii pentru ca de frine poate depinde viata lor la un moment - dat.