Forum 4Tuning

Go Back   Forum 4Tuning > Masini & Tuning > Discutii generale masini

Discutii generale masini Discutii generale despre masini : Colt Legislativ, Taxa Inmatriculare, Intrebari-Raspunsuri, Recomandari, Accidente

Reply
 
Thread Tools
Old 11-02-10, 16:31   #1
Hondarul
Super Moderator

Stage 5
 
Hondarul's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Oras: Bucuresti
Age: 31
Posts: 8,619
Member of:
[Moderators]
[4 Speed Squad]
Exclamation Siguranta auto: centura de siguranta

Probabil una din cele mai importante trasaturi ale unei masini este siguranta. Oamenii sunt in stare sa plateasca mai multi bani pentru o masina, poate nu la fel de aratoasa ca o rivala din aceeasi clasa, dar mai sigura. In ultimii ani, siguranta la volan a luat o noua dimensiune, cu sisteme din ce in ce mai complexe, menite sa ne scoata in viata, in cazul unui accident. Vom incepe o serie de articole referitoare la siguranta masinii, atat fata de pasageri cat si de pietoni, cu detalii despre elementele de siguranta propuse de producatori sa ne salveze viata.

In linii mari, putem imparti sistemele de siguranta ale masinii in doua parti mari si late: sisteme de siguranta active si sisteme de siguranta pasive. Siguranta activa cuprinde tot ce are ca functie evitarea unui accident: sistem de franare, stopurile de frana, faruri, ABS, sistemul de stabilitate, senzorii de presiune, oglinzile heliomate, etc. Siguranta pasiva cuprinde toate elementele menite sa salveze viata in cazul unui accident: centura de siguranta, airbaguri, zona de absorbtie a impactului, geamurile, etc. Exista si o a treia categorie de sisteme de siguranta, aceea post-accident, a carui scop este evitarea unui alt incident neplacut, survenit in urma unui accident, ce poate lua viata supravietuitorilor: de exemplu, incendiul, ce poate surveni dupa un accident.

In acest prim articol vom mentiona cateva detalii despre centura de siguranta, probabil cea mai eficienta si mai cunoscuta metoda de a ramane in viata, in caz de accident.

Istoric
Centura de siguranta este atat de eficienta, incat si-a pastrat trasaturile si scopul din 1949, cand Volvo a prezentat prima masina cu o astfel de dotare, si pana in ziua de azi. Centura de siguranta auto a fost implementata de Volvo, urmata de Ford, care o oferea drept o optiune. Saab a inceput sa-si doteze masinile cu centura de siguranta in anul 1958, ca dotare standard, ceea ce a impulsionat si pe ceilalti producatori sa faca la fel. Centura nu mai era o optiune, era o necessitate obligatorie. Insa, pana in 1959, centura de siguranta era in 2 puncte, ca cele de avion. Tot Volvo a fost cel care a introdus centura in 3 puncte, asa cum o stim si astazi. Nu degeaba cand spui cuvantul siguranta, te gandesti la Volvo... Tot un detaliu istoric, statul Victoria, din Australia, a fost primul stat care a facut obligatorie purtarea centurii de siguranta a pasagerilor de pe locurile din fata, in 1970.

Tipuri de centuri de siguranta
In zilele noastre, centura de siguranta stoc pe toate masinile este cea in 3 puncte. In foarte rare cazuri, pe bancheta din spate, locul central, se mai foloseste tipul de centura in 2 puncte. Centura in 3 puncte retractabila functioneaza la presiune si se blocheaza atunci cand se simte o oarecare tensiune ce blocheaza tamburul retractor. La masini mai scumpe, precum clasa S de la Mercedes, sistemul Pre-Safe, atunci cand simte un risc crescut de accident (derapaj, pierdere control) tensioneaza automat centura de siguranta si o blocheaza. Este important de stiut faptul ca centura de siguranta, la toate modelele moderne dotate cu airbag, activeaza airbagul. Daca centura de siguranta nu este pusa, nu functioneaza nici airbagul. Iar motivul este unul evident: corpul uman, la impact, neavand suportul centurii, se va arunca spre airbag, dar puterea acestuia poate rupe coloana foarte usor. Atunci cand centura este pusa, numai capul aruncat in airbag, acesta atenuand impactul. Foarte multe cazuri mortale se intampla astfel, mai ales la masinile a caror soferi au avut grija sa scape de semnalul sonor al centurii nemontate, punand-o prin spatele scaunului in pozitia normala. Au existat cazuri de fatalitati cauzate de airbag, nu de accident neaparat.

Mai ales in motorsport, acolo unde se folosesc si scaunele de curse, este folosita centura in 5 puncte sau cea in 6 puncte. Este vorba de o centura formata din 2 parti care vin peste umeri, doua laterale si 1 sau 2 intre picioare, toate unindu-se in zona abdominala. Fixarea este foarte precisa si, spre deosebire de centura retractanta, aceasta este fixa sin u permite miscari ale corpului foarte ample. Este un system foarte sigur, mai ales in caz de rasturnare a masinii. Tot centura in 5 puncte este folosita si la scaunele de copii.

Mai ales in Statele Unite, de cand centura este obligatorie, au fost implementate centurile automate, care, odata cu inchiderea portierelor, se puneau in pozitie, fixate pe corpul soferului si a pasagerului. Utilitatea sistemului nu a fost dovedita, fiind mai mult o optiune de confort, decat una de crestere a sigurantei, sistemul putand fi dezactivat si modificat.

Chiar daca, de-a lungul anilor, au fost aduse modificari si imbunatatiri centurii de siguranta, scopul acesteia a ramas la fel. O centura din material textil, polipropilena, rezistent la forte uriase, menit sa tina corpul fixat de scaun, in cazul unui accident. Chiar daca a fost dotata cu sisteme electrice, care o pretensioneaza in cazul unei franari foarte violente, fie ca a fost transformata intr-o centura gonflabila, inventia din anii 40 salveaza vieti in timp ce cititi acest articol.

Pe viitor, vom lua, pe rand, toate sistemel de siguranta ale masinii si le vom explica, dar vom si publica topurile masinilor testate de NCAP, in functie de categorii, pentru o mai buna informare a posibililor clienti.



__________________
Anti USL!
Hondarul is offline   Reply With Quote
Old 11-02-10, 19:08   #2
alex22das

Stage 5
 
alex22das's Avatar
 
Join Date: May 2009
Oras: san juan
Posts: 313
Member of:
[Opel]
Default Re: Siguranta auto: centura de siguranta

imi place subiectul asta.... ar trebui vb mai mult pe tema asta
alex22das is offline   Reply With Quote
Old 2010  

Stage 5
Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.3.2 - Copyright 2012 4Tuning