La masinile fara catalizator, tobele sunt doar pentru a face masina mai silentioasa. Gandeste-te ca toba efectiv...are doar niste table prin ea. Nu se intampla nici o chestie magica in interiorul tobei, nu dispar noxele ca prin minune. Doar atenueaza zgomotorul.
La masinile cu catalizator, e alta poveste...compozitia catalizatorului, si temperatura de lucru potrivita, descompune noxele care vin de la motor. Un catalizator ajuta la reducerea noxelor, dar gandeste-te ca pe langa catalizator, motorul respectiv mai are si o sonda lambda, si un ECU, care modifica parametrii motorului pentru a obtine un amestec aer-benzina potrivit.
Problema la tine e probabil din reglajul carburatorului, din uzura motorului, sau, din evacuare ne-etansata (intra oxigen in evacuare, undeva pe traseu). Faptul ca valoarea la oxigen e mare, inseamna doar ca amestecul e sarac (ai mai mult aer necesar decat benzina), sau ca trage aer pe traseul de evacuare.
Verifica etansarea evacuarii, dupa care, mergi si tu la un service auto, care are stand pentru ITP. Si te rogi de nenea ala, sa iti masoare noxele...si sa te lase sa umbli la carburator, ca sa aduci noxele in parametri. Totusi, trebuie avut grija mare la reglajul carburatorului. Nu stiu exact cum se regleaza carburatorul tau, dar probabil gasesti pe net...si faptul ca dintr-un surub ii reglezi cantitatea de aer ca sa fie ok, nu inseamna ca motorul va si merge bine. Nu e atat de simplu de reglat un carburator, dar nici nu e inginerie aeronautica. Ti-as sugera sa il reglezi ca la carte inainte de a merge la un stand ITP pentru masurarea noxelor, si astfel cand esti in fata analizorului de gaze, sa modifici doar putin parametrii carburatorului.
Si daca totul e ok...mergi la RAR pentru a recupera certificatul de inmatriculare
P.s: totusi, la RAR s-ar putea sa se lege de evacuarea ta sport...pentru ca probabil e foarte zgomotoasa....