Go Back   Forum 4Tuning > Tuning Motor & Mecanica > Cum facem rost de mai multi cai putere ?

Cum facem rost de mai multi cai putere ? Vrei sa maresti puterea masinii tale ? Afla daca se poate, si ce trebuie sa faci.

Reply
 
Thread Tools
Old 09-08-05, 14:46   #16
vpower16v

Stage 5
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 757
Member of:
[Competitor CNCA]
Default

treaba sta asa:

Puterea bruta si neta
Aparatul ala \"complicat\" de masurat puterea unui
motor este dinamometrul, si l-a vazut toata lumea
la RAR cand se verifica franele (rolele intre care
se pun rotile). Masuratoarea la cai putere se
poate face in mai multe feluri (depinde ce vrei sa
masori de fapt). Puterea unui motor poate fi bruta
sau neta. Puterea unei masini reprezinta puterea
care ajunge la roti. Putere bruta inseamna puterea
pe care motorul in sine o poate genera. Se poate
masura si cu motorul neinstalat pe masina. Un
model special de dinamometru se cupleaza la
volanta si se masoara puterea pe care o poate da
motorul in sine, fara accesorii (filtru de aer
etc.) sau sitem de evacuare, in asa fel incat sa
se obtina maximul de putere.De asta apar diferente
intre puterile exprimate de producatori si in
diferite reviste - unii masoara puterea bruta,
ceilalti puterea neta. Puterea neta este puterea
pe care o da motorul pe masina cu toate
accesoriile si sitemul de evacuare instalat; se
masoara tot la volanta. Puterea care conteaza de
fapt este cea care ajunge la roti, si care se
masoara la roata (rotile) motoare cu dinamometrul
cu role. Aceasta putere exprima ceea ce ramane din
puterea motorului dupa ce sitemul de evacuare,
filtrele, catalizatoarul, transmisia, rotile si
alte chestii si-au facut simtita prezenta si
scaderea de putere. De cele mai multe ori in
caracteristicile unei masini se exprima puterea
neta, ceea ce nu este deloc acelasi lucru cu ceea
ce poate masina de fapt. Pierderile pot ajunge
pana la 30% (normal e cam 10-15%).
Metoda de masurare la indemana
Un alt mod de a masura puterea e ceva mai simplu
(eu nu l-am incercat inca, dar matematic nu are de
ce sa nu mearga). Ai nevoie de un cronometru, de
un kilometraj perfect reglat si de cativa km de
drum drept, plat, uscat. Pentru a afla puterea
motorului la o anumita viteza, iti alegi o viteza
putin sub si una putin deasupra vitezei
respective; e recomandabil sa fie o viteza in care
masina sa fie in treapta de viteza maxima.
Accelerezi in linie dreapta si cand ajungi la
viteza de sub limita aleasa, pornesti cronometrul.
Cand ajungi la cea superioara, il opresti; tii
minte timpul, resetezi cronometrul, mai accelerezi
putin pana deasupra limitei superioare atinse,
scoti din viteza si lasi masina sa franeze de la
sine, prin frecare. Cand ajungi la pragul de sus,
pornesti din nou cronometrul si masori cat timp ia
franarea pana la viteza de sub pragul ales. Tii
minte si timpul asta, tragi pe dreapta si scoti un
pix, o foaie si un calculator.
V1 = limita inferioara (viteza mai mica)
V2 = limita superioara (viteza mai mare)
Tacc = timpul de accelerare V1 -> V2
Tfr = timpul de franare V2 -> v1
M = greutatea masinii (masina pe care se face
testul, in momentul efectuarii, plus greutatea
soferului, nu greutatea din talon).
Formula e luata de la niste americani asa ca
greutatea trebuie converita in lbs. ( Kg X 2.1),
iar viteza in mile (KM X 1.61). M si vitezele in
formule sunt in lbs. si mile.
puterea la acceleratie:
P1 = [0.0336 X M X (V2² - V1²)] / Tacc X 550
puterea la franare:
P2 = [0.0336 X M X (V2² - V1²)] / Tfr X 550
puterea totala = P1+P2.
Acum intorci masina si faci drumul in sens invers,
repeti calculele, faci media si cam asta ar fi.
Metoda e destul de buna pentru ca se pot calcula
puteri in diferite conditii de drum (drum umed
etc.). umai sa nu faci media la diferente prea
mari de viteze pentru ca variatia puterii este
exponentiala si nu vor fi rezultate corecte.



textul nu este scris d mine este luat tot d p net sper sa nu s supere nimeni
__________________
ps: Cumpar vinyl-uri audiofile in stare buna, fara zgarieturi, rog seriozitate !

gen muzical cautat : manele
vpower16v is offline   Reply With Quote
Old 09-08-05, 14:50   #17
vpower16v

Stage 5
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 757
Member of:
[Competitor CNCA]
Default

franarea pana la viteza de sub pragul ales. Tii
minte si timpul asta, tragi pe dreapta si scoti un
pix, o foaie si un calculator.
V1 = limita inferioara (viteza mai mica)
V2 = limita superioara (viteza mai mare)
Tacc = timpul de accelerare V1 -> V2
Tfr = timpul de franare V2 -> v1
M = greutatea masinii (masina pe care se face
testul, in momentul efectuarii, plus greutatea
soferului, nu greutatea din talon).
Formula e luata de la niste americani asa ca
greutatea trebuie converita in lbs. ( Kg X 2.1),
iar viteza in mile (KM X 1.61). M si vitezele in
formule sunt in lbs. si mile.
puterea la acceleratie:
P1 = [0.0336 X M X (V2² - V1²)] / Tacc X 550
puterea la franare:
P2 = [0.0336 X M X (V2² - V1²)] / Tfr X 550
puterea totala = P1+P2.
Acum intorci masina si faci drumul in sens invers,
repeti calculele, faci media si cam asta ar fi.
Metoda e destul de buna pentru ca se pot calcula
puteri in diferite conditii de drum (drum umed
etc.). umai sa nu faci media la diferente prea
mari de viteze pentru ca variatia puterii este
exponentiala si nu vor fi rezultate corecte.
textul nu este scris d mine este luat d p net sper sa nu s supere nimeni
vpower16v is offline   Reply With Quote
Reply



- Copyright 2024 4Tuning -